kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

برگزاری دهمین تظاهرات جلیقه‌زردها در میان آتش و دود و خون

هزاران جلیقه‌زرد روز شنبه بار دیگر در میان سرکوب شدید پلیس فرانسه به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان سرمایه‌داری، ظلم و بی‌عدالتی دولت ماکرون علیه مردم شدند. پلیس فرانسه نیز به شدت مردم را سرکوب کرد.

تظاهرات جلیقه زردها در دهمین هفته خود از این جهت اهمیت داشت که درست بعد از فراخوان ماکرون برای گفت‌و‌گوهای ملی برگزار شد و جلیقه زردها با حضور دوباره خود در خیابان‌ها این ترفند دولت ماکرون را برای پایان اعتراضات رد کردند.
تظاهرات این هفته نیز همچون هفته‌های گذشته به خشونت کشیده شد. معترضان اقدام به پرتاب مواد آتش زا، بطری و سنگ به سوی پلس کردند و پلیس هم برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گاز‌اشک آور، ماشین آب‌پاش و اسلحه‌ای جدید به نام «فلش بال» استفاده کردند. ژاک توبون، مسئول نهاد مستقل اداری دفاع از حقوق شهروندان فرانسوی روز پنجشنبه خواستار تعلیق استفاده از سلاح «فلش بال» از سوی پلیس شده بود. اداره پلیس در پاریس اعلام کرده تعداد بازداشتی‌های روز شنبه به ۴۰ تن رسید. در این خشونت‌ها، دستکم هشت نفر نیز زخمی شدند تظاهرات در برخی شهرها نیز مانند تولوز، بوردو، لیون، روان، آنژه و پاریس به خشونت کشیده شد.
سلاح جدید فلش بال
در پاریس اما  هزاران نفر با محل دست نوشته‌هایی که روی آنها نوشته شده بود: «ماکرون باید استعفا کند»، خشونت پلیس را محکوم کردند. مردم همچنین شعار می‌دادند «آزادی، برابری، فلش‌بال»، آنها همچنین شعارهای تندی علیه کریستوف کستنر، وزیر کشور فرانسه دادند. استفاده پلیس از فلش‌بال (نوعی گلوله‌ پلاستیکی) برای مقابله با تظاهرکنندگان انتقادهای تندی را متوجه «کستنر» کرده است.وی روز جمعه با دفاع از تصمیمش برای اجازه دادن به نیروی پلیس در استفاده از این گلوله‌ها گفت: «چاره دیگری نیست و بدون این سلاح‌ها پلیس ناگزیر از برخورد فیزیکی خواهد بود که مجروحان بسیار بیشتری برجا خواهد گذاشت.در پاریس، برخی از معترضان کفن‌هایی نمادین را داشتند که نمایانگر ۱۰ نفری بود که در جریان اعتراضات تا کنون کشته
شده‌اند.
بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه تا ساعت دو بعدازظهر شنبه حدود ۲۷ هزار نفر در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمده بودند درحالیکه این تعداد شنبه گذشته ۳۲ هزار تن اعلام شده بود.این درحالی است که در نبود هیچ مرجع دیگری به جز وزارت کشور فرانسه برای اعلام شمار تظاهرکنندگان شماری از معترضان تصمیم گرفته‌اند خود روی صفحه فیسبوکی به نام «شمار زردها» تعداد شرکت‌کنندگان را اعلام کنند.
 مقامات فرانسه مانند هفته گذشته حدود ۸۰ هزار پلیس و ژاندارم را در سراسر فرانسه مستقر کرده بود که از این میان 5 هزار پلیس فقط در پاریس مستقر
شده بودند.
گفتنی است اعتراض‌های فرانسه علیه افزایش مالیات بر سوخت آغاز شد اما رفته رفته شعارها علیه «نظام سرمایه‌داری» و فقر و تبعیض در این کشور تغییر یافت.