kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
در آستانه نهمین شنبه سیاه اتفاق افتاد

فراخوان جلیقه‌ زردها برای هجوم مردم به بانک‌ها و خارج کردن دارایی‌ها

معترضان جلیقه زرد دیروز در نهمین هفته اعتراضات خود به خیابان‌ها آمدند. آنها همزمان از مردم فرانسه خواستند برای مقابله با ماکرون دارایی‌های خود را از بانک‌های کشور بیرون بکشند.



سرویس خارجی-

معترضان به سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهوری فرانسه، علیرغم هشدار مقامات دولتی، برای نُهمین هفته متوالی به خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه سرازیر شدند. روز جمعه فرانس پرس به نقل از معترضان جلیقه زرد نوشته بود که آنها از طرفداران خود خواسته‌اند در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت، ذخایر مالی خود را از بانک‌های این کشور خارج کنند.
به گفته یکی از معترضین، هدف از این اقدام، توسل به ابزارهای قانونی برای به چالش کشیدن دولت ماکرون است چراکه با تضعیف نظام بانکی، دولت نیز تضعیف می‌شود.
معترضین جلیقه‌زرد به دنبال آن هستند که با اعمال فشار به دولت، از حق رای در تصویب قوانین جدید برخوردار شوند.
البته با توجه به اینکه سقف برداشت پول از بانک‌ها در طول روز مقدار ثابتی است؛ این اقدام جلیقه‌زردها آن‌گونه که انتظار می‌رود، کارآمد نخواهد بود.با این حال، «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه، روز جمعه برای سومین بار نسبت به گسترش بحران جلیقه زردها هشدار داد.بر اساس اعلام وی، این بحران نرخ رشد اقتصادی کشور در ۳ ماه پایانی سال را کاهش می‌دهد. لومر همچنین هشدار داد در صورت عدم پایان جنبش جلیقه زردها، فرانسه سال سیاهی را در عرصه تجارت بین‌الملل پیش رو خواهد داشت.
براساس گزارش‌ها تا کنون این اعتراضات بیش از 10 میلیارد یورو به اقتصاد فرانسه خسارت زده است.
نهمین شنبه سیاه
دیروز نیز هزاران معترض جلیقه‌ زرد در نهمین شنبه متوالی در پاریس و سایر شهرهای فرانسه به خیابان‌ها ریختند. معترضان در پاریس در حالی که شعار «ماکرون استعفا بده» را سر می‌دادند خیابان‌های اصلی مرکز شهر را به‌اشغال خود درآوردند.
عده‌ای از مردم  در پاریس با قرار گرفتن میان نیروهای پلیس و معترضان، زنجیره انسانی تشکیل دادند. معترضان یکی از دفاتر پلیس در شهر «روان» را نیز تعطیل کردند.
 این اعتراضات تحت شدیدترین سیاست‌های نظامی پلیسی دولت ماکرون برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  در بی‌سابقه‌ترین شرایط امنیتی در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه دولت این کشور برای مقابله با معترضان 80 هزار نیروی پلیس ضدشورش و ژاندارم را در شهرهای فرانسه مستقر کرده بود.
5 هزار نیروی نظامی و پلیس ضد شورش به همراه گروهان‌هایی از ژاندارمری با آخرین تجهیزات، امنیت برخی خیابان‌های حساس پاریس را بر‌عهده داشتند. با این حال مردم بار دیگر به خیابان‌ها ریختند.
دولت فرانسه اعلام کرده بود این هفته سیاست مشت آهنین ‌را اتخاذ می‌کند.
از طرفی فعالان جنبش ضد سرمایه‌داری هم اعلام کرده بودند به طور فعالتری در تظاهرات نهمین «شنبه سیاه» شرکت خواهند کرد با اینکه سه روز به مناظره ملی امانوئل ماکرون  به‌منظور کاهش بحران باقی مانده، معترضان به خیابان‌ها آمدند تا نشان دهند خشمشان فروکش نکرده است. وزارت کشور فرانسه شنبه گذشته را «هفته‌ای خشونت‌آمیز» توصیف کرده بود.
هفته پیش به طور ویژه متأثر از حوادثی مانند نفوذ به دفتر سخنگوی دولت با استفاده از یک ماشین راه‌سازی بود. ۳۴۵ نفر نیز هفته گذشته در سراسر فرانسه بازداشت شدند که از این تعداد, ۲۸۱ نفر تحت بازجویی قرار
 گرفتند. حدود 1000 نفر هم تاکنون به زندان محکوم شده‌اند.