kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
با اشاره به بدعهدی اروپا در تامین کانال ویژه مالی

دبیر شورای عالی امنیت ملی: وقت اروپا تمام شده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: فرصت اروپایی‌ها برای ادای تعهدات برجامی در قبال کشورمان به ویژه کانال ویژه مالی «spv» پایان یافته است.




علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در همايش بين‌المللي «دفاع و امنيت در غرب آسيا» گفت: فرصت اروپایی‌ها برای ادای تعهدات برجامی در قبال کشورمان به ویژه کانال ویژه مالی «spv» پایان یافته است. شمخانی در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان همایش مبنی بر این که شما گفتید فرصت اروپا به اتمام رسیده است آیا منظورتان درباره SPV است، گفت: منظورم در مورد تعهداتی است که آنان در قبال برجام داشته‌اند و SPV نیز یکی از آن‌هاست.
برجام، وعده‌های محقق نشده
پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با اشاره به اظهارات شمخانی نوشت: تاکنون برجام به جای اینکه گشاینده فصل جدیدی از روابط میان ایران و غرب باشد، فرصتی است که به فهرست بلندبالای وعده‌های محقق نشده افزوده شده است.
المانیتور در ادامه نوشت: هیچ مقام رسمی در ایران تاکنون صریحا نگفته بود که فرصت اعطا شده به اروپا برای انجام تعهداتش طبق برجام خاتمه یافته است. در عوض مقامات ایرانی از روحانی گرفته تا ظریف، بارها هشدار داده بودند که این زمان در حال منقضی شدن است و ایران منتظر اروپا نخواهد ماند و یا اینکه ترک توافق یکی از گزینه‌های ایران است.
این پایگاه خبری افزود: موضع شمخانی نسبت به توافق هسته‌ای، با توجه به نوع رابطه‌ای که با روحانی دارد و موقعیت او در نظام تصمیم‌گیری ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است.
المانیتور تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اگرچه تحریم‌های جدید اروپا موجب برگرداندن ورق نمی‌شود، اما تداوم انفعال اروپا در تاسیس سازوکار ویژه مالی به خوبی می‌تواند باعث چنین اتفاقی شود.
به هر قیمتی
در برجام نمی‌مانیم
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود نوشت: داشتن رابطه قوی با اروپا همواره بخشی از عقلانیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است اما غربی‌ها باید با «شوکی» مواجه شوند که بدانند به هر قیمتی در تونل یکطرفه برجام کنونی نخواهیم ماند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: اکنون اروپای مامن تروریسم و منافقین باید پیامی معقول، حکیمانه اما «شوک‌آور» دریافت کند.
طلبکاریِ فرانسه بدهکار!
اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهارنظری گستاخانه گفت: «برنامه موشک‌های بالستیک ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.» وی افزود: ایران باید آزمایش فناوری موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند. فرانسه اکنون به جهت بی‌عملی در اجرای تعهدات برجامی از جمله راه‌اندازی کانال مالی(spv) و همچنین به دلیل پناه دادن به گروهک تروریستی منافقین، در جایگاه متهم قرار دارد. اما مقامات این کشور در اقدامی گستاخانه با فرار به جلو، ژست طلبکار به خود می‌گیرند!
با یک مرور کوتاه به راحتی پی می‌بریم که دولت‌های اروپایی دقیقا مشابه رفتار خود در پسابرجام، ظرف هشت ماه اخیر نیز سر سوزنی در مقابل کارشکنی‌های آمریکا و محروم شدن ایران از حقوق برجامی خود واکنشی از خود نشان ندادند. از لحن طلبکارانه و دستوری اروپا به ایران برای اجرای یکطرفه تعهدات برجامی علی‌رغم خروج آمریکا از توافق تا اعلام صریح منافع مشترک با آمریکا و هم نظر بودن در مسائل موشکی و منطقه‌ای با آمریکا از سوی مقامات اروپایی. اروپا به دفعات ثابت کرده است که با وقت‌کشی به دنبال استمرار تعلیق اقتصاد ایران و پیاده‌سازی برجام‌های بعدی(موشکی، منطقه‌ای و...) است.