kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
در درس خارج مطرح شد

روایت آیت‌الله نوری همدانی از قیام 19 دی مردم قم «جنایات پهلوی تبیین شود»

استاد برجسته درس خارج حوزه بخشی از حوادث قیام 19 دی مردم انقلابی قم را روایت و تأکید کرد که جنایات و خیانت‌های رژیم ستمشاهی باید تبیین شود.




آیت‌الله نوری همدانی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با گرامیداشت سالگرد قیام 19 دی مردم قم، گفت: 19 دی یکی از ایام الله بسیار مهم در تاریخ انقلاب است که باید بزرگ داشته شود.
به گزارش رسا، این مرجع تقلید افزود: 17 دی سال 56 روزنامه اطلاعات به قلم احمد رشیدی مطلق علیه حضرت امام مطلبی اهانت‌آمیز نوشت، مبارزه امام و انقلابیون با رژیم ستمشاهی بسیار جدی شده بود و حضرت امام هیچگاه ساکت نبودند، از این رو رژیم پهلوی سعی می‌کرد که اجازه تحقق انقلاب را ندهد و جلوی حرکت امام را بگیرد.
وی با بیان اینکه رژیم پهلوی سعی می‌کرد امام و انقلابیون را بکوبد و انقلاب را از بین ببرد، اظهار داشت: بعد از اهانت به حضرت امام ما گفتیم که نمی‌توانیم ساکت باشیم، بنده از اساتید و فضلای درجه اول قم دعوت کردم که تصمیم بگیریم چه اقدامی انجام دهیم، نتیجه این شد دروس و بازارها تعطیل و حرکتی انجام شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: مردم در منزل بنده جمع شدند و وظیفه دانستم روشنگری کنم، در سخنرانی آن روز اعلام کردم کف روی آب یعنی دشمنان و رژیم ظالم از بین می‌روند اما آب یعنی امام و انقلاب باقی می‌مانند و انقلاب به پیروزی می‌رسد.
آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: بعد از سخنرانی برای نماز و زیارت به سمت حرم مطهر حرکت کردیم اما جمعیت را به گلوگه بستند و بنده را دستگیر و به خلخال تبعید کردند، این حرکت به اندازه‌ای در قم با عظمت بود که منشأ حرکات دیگر در شهرها شد تا شاهد پیروزی انقلاب بودیم.
وی گفت: زمانی مردم جرأت نمی‌کردند اسم امام را ببرند و نسبت به شاه ابراز تنفر کنند اما در قیام‌ها شعار مرگ بر شاه طنین انداز شد، بعد از مردم قم مردم تبریز، یزد، قزوین، تهران و شهرهای دیگر دست به قیام زدند.
این مرجع تقلید با تأکید بر بزرگداشت 19 دی، خاطرنشان کرد: وقتی امام به قم تشریف آوردند، به منزل ما آمدند و فرمودند انقلاب از آنجا شروع شده است؛ بنابراین باید 19 دی را گرامی داشت و جنایات و خیانت‌های رژیم ستمشاهی را تبیین کرد.