kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
نمایندگان به کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس رای مثبت دادند

چراغ سبز مجلس به انتخابات استانی/ منتقدین: آفات زیادی دارد

دیروز در مجلس کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس به تصویب رسید، طرحی که انتقادهایی مستدل و جدی در مورد آن از سوی گروهی از نمایندگان مطرح شده است، همچنین در جلسه دیروز حاجی بابایی از بودجه فراوان وزارت نفت و عدم نظارت بر آن گفت و پورابراهیمی از هدر دادن 100هزار میلیاردتومان منابع درسال توسط دولت انتقاد کرد.
دیروز در جلسه علنی نایب‌رئیس ‌مجلس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 19دی ماه 1356 در قم گفت: «این قیام منجر به شهادت 5 نفر شد که یکی از آنها نیز فرزند مرحوم آیت‌الله خزعلی بود.»
مطهری افزود: «قیام مردم قم نقطه شروع نهضت اسلامی در دوره جدید بود که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.»
وی با بیان اینکه امروز (چهارشنبه) مصادف با روز رحلت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، بیان کرد: «نقش ایشان از سال 1341 تا پیروزی انقلاب و مراحل مختلف پس از انقلاب اسلامی بسیار است؛ 3 دوره ریاست مجلس شورای اسلامی، 2 دوره ریاست‌جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرماندهی کل نیروهای مسلح در دوران جنگ. یاد ایشان را گرامی می‌داریم.»
استانی شدن آب سردی بر پیکره انتخابات مجلس
نمایندگان در جلسه علنی و در جریان بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با 155 رأی موافق در مقابل 64 رأی مخالف با آن موافقت کردند.‌ همچنین نمایندگان با اکثریت آرا ارجاع جزئیات طرح استانی شدن انتخابات به کمیسیون را مورد تایید قرار دادند.
پیش از بررسی کلیات طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان درخواست سلب فوریت از این طرح را مطرح کردند که علی لاریجانی در پاسخ گفت: درخواست سلب فوریت وجهی ندارد چرا که نمایندگان روز گذشته به اولویت آن رأی دادند.
حاجی دلیگانی: استانی شدن
 آفتی برای انگیزه مشارکت
حسینعلی حاجی دلیگانی در توضیح این درخواست بیان کرد: استانی شدن انتخابات از سال 78 در مجلس پنجم مطرح شد، این طرح در دوره‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت اما به نتیجه نرسید.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر در هفته‌های پایانی سال هستیم و مهم‌ترین موضوع بررسی لایحه بودجه سال 98 است. مردم این روزها با مشکلاتی نظیر عدم درآمد کافی،‌ اشتغال و معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند، در این شرایط اگر نمایندگان استانی شدن انتخابات را مطرح کنند، مردم تصور می‌کنند نمایندگان به جای برطرف کردن مشکلات اقتصادی به دنبال انتخابات بعدی هستند. استانی شدن انتخابات باعث کاهش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات می‌شود.
یکی از برکات شفاف‌سازی
به روایت حاجی‌بابایی
حاشیه‌سازی‌ها علیه سهم ارگان‌های دینی از بودجه در روزهای قبل در حالی صورت گرفت که سهم کل این مجموعه‌ها از بودجه تنها یک دهم درصد است. به نظر می‌رسد این حاشیه‌سازی‌ها علیه بودجه نهادهای فرهنگی و دینی از سوی طیفی خاص دنبال شد تا موارد پرابهام بودجه همچنان در حاشیه امنیت قرار داشته باشند.
در همین راستا «حمیدرضا حاجی‌بابایی» در نشست علنی دیروز مجلس در نطق میان دستور خود، گفت: لایحه بودجه سال 98 در مجلس است، اگر به یاد داشته باشید دو سال قبل در همین مجلس بین بنده و نماینده دولت بحثی بود که درآمد ما از هدفمندی یارانه‌ها 31 هزار میلیارد تومان است یا 87 هزار میلیارد تومان؛ به همین دلیل رئیس‌مجلس دیوان محاسبات را بعنوان حاکم بین این دو نظر قرار داد که دیوان محاسبات هیچ یک از این دو رقم را نپذیرفت و رقم 36 هزار میلیارد تومان را تأیید کرد.
وی ادامه داد: به این ترتیب بود که سال گذشته رقم 110 هزار میلیارد تومان در بودجه مصوب شد؛ اینبار نیز در بودجه برای سال آینده رقمی معادل 142 هزار میلیارد تومان در تبصره 14 بودجه دیده شد و این یک نمونه کار کردن در مجلس است که شفافیت باعث شد این درآمدها در بودجه آورده شود. اگر یادتان باشد سال‌ها نماینده‎های دولت در تلویزیون عنوان می‌کرد که ما پولی برای یارانه دادن نداریم چرا که 31هزار میلیارد تومان می‌‎گیریم و 42 هزار میلیارد تومان می‎پردازیم اما چرا این روزها دیگر حرفی نمی‎زنند، بخاطر اینکه ما نمایندگان در یک مورد اراده و شفاف سازی کردیم.
وزارت نفت یکی از بلعندگان بزرگ بودجه
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه برای سال 1398 هیچ راهی جز شفافیت بودجه‌ای نداریم، گفت: در طول دهه‌های گذشته چه کسی 14/5 درصد فروش نفت که به دلار در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته را محاسبه کرده است؛ با دلار 8 هزار تومان در سال آینده در شرایط تحریمی، 6/6میلیارد دلار در اختیار شرکت نفت قرار خواهد گرفت که رقمی معادل 53 هزار میلیارد تومان می‎شود.
حاجی بابایی افزود: این رقم را باید در حساب‌‎ها بیاوریم و در عین حمایت از کارگران زحمتکش عسلویه باید در این زمینه باید شفاف‌سازی  صورت گیرد. این در حالی است که برای یک میلیون فرهنگی در سقف دوم بودجه یعنی روی هوا  2هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌اند. درحالیکه اگر آن رقم 53 هزار میلیارد تومان بررسی شود حداقل 10هزار میلیارد تومان از آن می‌‎توان برای حل مشکل بازنشستگان مظلوم در نظر گرفت.
رئیس ‌فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: مجلس می‌‎تواند این رویه غلط در بودجه را اصلاح کند و باید از کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان که خصوصی‌سازی آموزش و پرورش که سیاه‌ترین نگاه به آموزش و پرورش در بودجه 98 است را حذف کرد، تقدیر کنیم و در این راستا لازم است تلفیق نیز به این حذف رأی دهد.
وی یادآور شد: سال آینده باید بودجه اعتمادساز و آرامش بخش باشد، هرآنچه که در این نظام وجود دارد باید خرج مردم شود ما کشور و بودجه را برای مردم می‌‌خواهیم. مردم تشنه عدالتند و از این وضعیت کشور و مجلس راضی نیستند، باید کاری کنیم این رضایت امسال در بین مردم ایجاد شود و راه آن نیز ورود به حساب‌‎های شرکت‌‎های دولتی مانند شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است تا درآمدهای آنها را نیز مانند تبصره 14 در بودجه بگنجانیم.
این نماینده مردم در مجلس از سخنان رئیس‌جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه نیز انتقاد و تصریح کرد: خواهش می‌کنیم در بودجه سال 98 به اعتمادسازی برای مردم، شفافیت و جلوگیری از حقوق‌های نجومی توجه شود تا آرامش به جامعه بازگردد.
به باد فنا دادن ۱۰۰هزار میلیاردتومان منابع در سال توسط دولت
دیگر ناطق میان دستور دیروز مجلس محمدرضا پورابراهیمی رئیس ‌فراکسیون اقتصادی مجلس و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بود. او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات 5 به ویژه شهید سیدعباس حسینی داورانی که با نثار خون خود عزت و اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کرده‌اند، گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کشور قابل تقدیر است و اتفاقات بسیار مثبتی در طی هفته‌های اخیر پس از مصوبات شورای عالی هماهنگی قوای سه‌گانه رقم خورده که باید از اقدمات بانک مرکزی در تغییر سود روزشمار به ماه شمار، حذف چک‌های عامل، تعیین سقف برای تراکنش‌های بانکی و اقداماتی که اخیرا برای ساماندهی نظام بانکی در دستور کار قرار داده تشکر کرد.
وی با بیان اینکه گزارش‌هایی ارسال شده به کمیسیون اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت کالاهای اساسی علی‌رغم اختصاص ارز ارزان گران به دست مردم می‌رسد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست، ادامه داد: حدود 100 هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه کل در سال به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها توسط دولت به باد فنا می‌رود که اگر دولت می‌خواهد این منابع به دست مردم برسد باید سامانه‌های اطلاعاتی گمرک، وزارتخانه‌هایی همانند اقتصاد و صنعت باید فعال شوند تا کالای اساسی از مبادی ورودی تا خرده‌فروشی که مردم می‌خرند تحت نظارت باشد.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دولت نتواند نظارتش را بر کالاهای اساسی انجام دهد، پیشنهاد مشخص ما طرحی است تحت عنوان تخصیص اعتبار مابه‌التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم که بر اساس سرانه انجام می‌گیرد.
پورابراهیمی خطاب به رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: در حوزه وام‌‌های کشاورزی بنا بود شاهد این باشیم که بعد از ابلاغ منابعی که برای امهال وام‌های کشاورزی در کشور بود اتفاق مثبتی برای کشاورزان رخ دهد که متاسفانه این کار انجام نشده، لذا درخواست ما رسیدگی، تسریع و افزایش سقف اعتباری است که مربوط به این بخش می‌شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری نشست روسای کارکنان فرهنگیان بازنشسته در کشور و تشکر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون فرهنگیان بازنشسته کشور، تاکید کرد: باید به فرهنگیان کمک شود، چراکه بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص بازنشستگی در سال 97 مشخص نیست، در حالی که در ماده 63 برنامه ششم توسعه مصوب شده بود که برای رتبه بندی معلمان اقدامات جدی انجام شود، اما اعتباری که برای رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه 98 در نظر گرفته شده 2 هزار میلیارد تومان بوده که آن هم در سقف دوم بودجه است. چه چیزی می‌خواهد نصیب معلمان شود ما خبر نداریم، لذا درخواست ما از دولت این است که به صورت عاجل به این موضوع رسیدگی کند.
پورابراهیمی بر لزوم موضوع مدیریت
سوخت در کشور تاکید کرد و ادامه داد: براساس شرایط کشور کمیسیون اقتصادی پیشنهادی را آماده کرده‌ است که با عدم افزایش قیمت سوخت در سال آینده و وضع عوارض بر مصرف و پرداخت عوارض در پایان دوره‌های سه ماهه و 6 ماهه موضوع سوخت مدیریت شود.
رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گله‌مندی خود را از وزیر کشور و استاندار کرمان در مورد تغییر مدیران استان بدون مشاوره و اطلاع مجمع نمایندگان استان ابراز کرد و گفت: اگر قرار است در حوزه مسائل استانی تعامل داشته باشیم باید برای تغییر مدیران مشاوره‌های لازم انجام شود.
بیمه جانبازان بر عهده بنیاد شهید
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، با اکثریت آرا موافقت کردند.
براساس بند (ب) اصلاح شده ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز آمده است؛ با اجرای حکم این ماده خدمات بهداشتی و بیمه درمانی مکمل آزادگان، جانبازان، ایثارگران شاغل و غیرشاغل، بازنشسته و والدین، همسران و فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنان، برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
تعهدات دستگاه‌های اجرایی و بیمه‌های ذیربط در این خصوص، از تاریخ 1 آبان 97 تا زمان تصویب این قانون و تا پایان سال 97 به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل می‌شود. اجرای احکام این ماده مانع ارائه خدمات بیمه درمانی تکمیلی توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط به کارکنان شاغل موضوع این ماده نیست. این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا می‌باشد.