kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۵۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
لایحه بودجه 98 تقدیم مجلس شد

روحانی: نام دولت را در لیست گرانفروشان بگذارید!

رئیس‌جمهور دیروز صبح در حالی که برای تقدیم بودجه 98 به مجلس آمده بود در صحن علنی گفت: خدمات دولت به مردم گران است و اگر می‌خواهید از گران‌فروشی صحبت کنید نام دولت را نیز در این لیست بگذارید!




دیروز حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای تقدیم بودجه 98 به صحن علنی مجلس آمد. روحانی پس از حضور در جایگاه در آغاز سخنانش درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس ‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت و همچنین میلاد حضرت عیسی(ع) را به مسیحیان تبریک گفت.
روحانی در بخش آغازین سخنانش تاکیدکرد: لایحه بودجه سال 98 در شرایطی تقدیم مجلس محترم می‌شود که از اواخر سال گذشته کشور ما با شرایط فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه بود. دی ماه امسال به امید خدا، ماهی پربرکت برای مردم خواهد بود و همچنین ماه بهمن که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، پیش رو خواهیم داشت.
روحانی با بیان اینکه هدف اصلی آمریکا از توطئه‌ها و فشارهای مستقیم بر ملت ایران و همچنین بر مردم منطقه و شرکت‌های تجاری و اقتصادی، به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: آمریکایی‌ها مانع بزرگ خود را در این منطقه حساس ایران سرافراز و قدرتمند می‌بینند و بی‌تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید و ایران سرافرازتر، قدرتمندتر و همچنین مردم ایران با استقامت و هوشیاری بیشتر در برابر توطئه‌ها خواهند ایستاد. بی‌تردید تحریم‌ها و فشارها بر زندگی مردم ، رشد و توسعه کشور تأثیر خواهد گذاشت.
گفتند دولت کشور را رها کرده است
رئیس‌جمهور تأکید کرد: آمریکایی‌ها در این میان توطئه‌ و نقشه شوم خود را برای تحریم ملت ایران به اجرا درآوردند و در اوایل امسال یعنی سال 97 با التهاباتی ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار کالا و علی‌القاعده در سایر بازارها مواجه شدیم.
وی ادامه داد: آنچه آمریکا در سال 97 مدنظر داشت دو مسئله بود؛ نخست ناامیدی مردم نسبت به آینده نظام و کشور و دوم القاء ناکارآمدی نظام، که مردم تصور کنند دولت بر اوضاع کشور مسلط نیست و به تعبیر برخی از سایت‌ها و روزنامه‌هایی که متأسفانه گاهی تعبیراتی نادرست یا ناپسند داشتند و عنوان شد که دولت، کشور را رها کرده و کشور از کنترل خارج شده و حتی برخی در آن دوران از ابرتورم در اقتصاد سخن گفتند.
رئیس‌جمهور افزود: حتی برخی عنوان می‌کردند ایران به زودی ونزوئلا خواهد شد و تلاش کردند مردم را ناامید و دولت را ناکارآمد معرفی کنند، البته ممکن است این افراد هدف سوء نداشته باشند اما دوستانی که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند متأسفانه آثاری منفی برای نظام و کشور به دنبال خواهد داشت.
لازم به ذکر است که شماری از نمایندگان و یا کارشناسان با توجه به برخی مسایل نسبت به عدم واکنش به موقع دولت در برخی مقاطع اعتراض داشتند. برای نمونه در حالی که به تصریح خود رئیس‌جمهور، کشور در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و آمریکا جنگ اقتصادی علیه ایران را به اوج خود رسانده بود ماه‌های متمادی سفارتخانه ایران در چین فاقد سفیر بود و همین اواخر سفیر ایران در چین معرفی شد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که اولا چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و دوم آنکه تنش‌های اقتصادی- سیاسی میان واشنگتن و پکن طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و دولت می‌توانست از فضای ایجاد شده میان چین و آمریکا به نفع کشورمان سودجوید.در همان شرایط تشدید جنگ اقتصادی وزارتخانه‌هایی که در خط اول نبرد اقتصادی قرار دارند (وزارت اقتصاد، کار و رفاه اجتماعی، صنعت و تجارت) مدت قابل توجهی بدون وزیر بودند. هنوز هم دولت دوازدهم سخنگو ندارد. همین اواخر آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در یک گفت‌وگو اذعان کرده بود که ایرادی که به آقای روحانی وارد است تعلل و کندی در تصمیم گیری‌ها است. باید به این توجه داشت که در مسایل کلان کشوری، آن هم در شرایط جنگ اقتصادی ممکن است چند روز تعلل در اتخاذ تدابیر هزینه‌های سنگینی بر دوش کشور بگذارد.
مهار تورم و ‌اشتغال مطلوب!
رئیس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در صحن علنی مجلس گفت: کشوری که در مسیر توسعه حرکت می‌کرد و تورم را مهار و تک رقمی و همچنین ‌اشتغال را به سمت نقطه مطلوب سوق و رشد سرمایه‌گذاری را نیز به سمت مثبت هدایت و در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسیده بود و در شرایط سخت آب و هوایی توانستیم از مسئله بحران آب آشامیدنی عبور کنیم.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه در یک مقطع با کشورهایی که مبادلات ارزی و بانکی داشتیم، دچار مشکل شدیم، تصریح کرد: هیچکس نمی‌تواند بگوید که تحریم بر اقتصاد کشور و زندگی مردم تاثیر منفی نمی‌گذارد، اما هیچ شخصی هم نمی‌تواند بگوید که آمریکا به اهداف خود در تحریم‌ها دست خواهد یافت، چرا که حتما این کشور به اهداف خود دست نیافته و شکست خواهد خورد.
وی ادامه داد: تحریم مشکلاتی برای زندگی مردم به وجود آورده که باید تلاش شود با همکاری یکدیگر این مشکلات را کاهش داد و مجلس، دولت و نظام جمهوری اسلامی قادر خواهند بود مشکلات را کاهش داده و جلوی التهابات را گرفته و شرایط کشور را مناسب کنند.
ساختارهای ناسالم اقتصادی
روحانی با بیان اینکه عامل دوم در ایجاد التهابات ابتدای سال جاری ساختارهای ناسالم اقتصادی در کشور بود، بیان کرد: از دهه‌های قبل و بعد از انقلاب، این ساختارهای نامناسب پیش روی کشور است و این ساختارها می‌تواند مشکلات بزرگی برای کشور ایجاد کند که در شرایط تحریم بروز و ظهورش بیشتر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه  اگر ساختار اقتصادی کشور ساختار سالمی بود می‌توانستیم سال گذشته و امسال ادعا کنیم که بودجه بدون نفت داشته باشیم، افزود: تخمین درآمد نفتی کشور در بودجه سال 98 که تقدیم مجلس می‌شود، 142 هزار میلیارد تومان است.
روحانی با بیان اینکه در بودجه سال 98 از 110 هزار میلیارد تومان بخش رفاهی بودجه 81 هزار میلیارد تومان به بخش صندوق‌ها مربوط می‌شود، افزود: چه زمانی باید صندوق‌ها را در مسیر صحیح قرار دهیم؟ و تا چه زمانی بودجه صندوق‌ها باید از بودجه سالیانه تامین شود؟ این همه سرمایه‌گذاری برای صندوق‌ها چه بود؟ اگر صندوق‌های بازنشستگی کشور سالم بود، آیا این میزان به آنها کمک می‌شد؟
وی با بیان اینکه در یک مقطع صندوق‌های بازنشستگی به قدری پول و ذخیره داشتند که در زمان جنگ از صندوق‌ها کمک گرفته می‌شد، تصریح کرد: در مقطع کنونی صندوق‌ها درآمد لازم را برای پرداخت حقوق بازنشستگان ندارند. تعداد زیادی بنگاه اقتصادی به نام شستا وجود دارد که باید پرسید درآمد آنچه میزان است؟ البته باید گفت بنگاه‌های شستا بیشتر زیان‌ده هستند.
در این زمینه باید از دولت محترم پرسید در جهت سالم سازی اقتصاد کشور چه اقداماتی صورت داده است؟ یکی از مسایلی که دائما از آنها انتقاد شده بانک‌ها هستند و بنگاه‌داری بانک‌ها. برای نمونه در موضوع مسکن بسیاری از التهابات ایجاد شده در بازار مسکن ماحصل سرمایه‌گذاری کلان برخی بانک‌ها در این حوزه است. دولت چه اقدامی برای رهایی از این آفت‌ها انجام داده است؟
دریغی به نام «خصوصی‌سازی»
روحانی با بیان اینکه بخش خصوصی کشور تقویت نشده است، افزود: اگر بخش خصوصی کشور فعال بود و بازار اقتصادی روی دوش آن قرار داشت، امروز تاثیر تحریم‌ها روی کشور به مراتب کمتر از میزان کنونی بود و اگر بار بودجه روی نفت قرار نداشت، حتما تاثیر تحریم‌ها کمتر می‌شد. ناسالم بودن اقتصاد، ساختار اقتصادی و ساختار بودجه، شرایط کنونی را برای کشور رقم زده است.
در این مورد گفتنی است که اخیرا 55نماینده مجلس نامه‌ای به رئیس‌ قوه قضائیه نوشته و در آن از تخلفات گسترده سازمان خصوصی‌سازی و رئیس‌آن سخن گفتند و تقاضای رسیدگی ویژه به آن پرونده را مطرح کردند. متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه خصوصی‌سازی کارنامه بسیار ضعیفی دارد.
ضمن آنکه باید به رئیس‌جمهور محترم یادآور شد که بخش خصوصی با رونق تولید جان می‌گیرد و رونق تولید در گرو تسهیل صادرات و جلوگیری از واردات بی‌رویه‌ای است که به تولیدکنندگان داخلی آسیب می‌رساند. آیا دولت در این مسیر گام برداشته است؟!
بار دیگر شعار شفافیت
روحانی در ادامه با بیان اینکه شرایط‌ ساختاری اقتصاد ما از جمله بودجه‌ریزی یکی از مشکلات بود، اظهار داشت: در بودجه خیلی حرکت‌های مخفی داریم که اینها باید آشکار شود و بودجه شفاف باشد و هیچ راهی برای نجات از فساد و رانت جز شفافیت وجود ندارد و بزرگ‌ترین اقدامی که دولت دوازدهم باید انجام دهد و احتمالا شما هم با آن موافق باشید دولت الکترونیک است لذا تا دولت الکترونیک تکمیل نشود و همه داده‌های اطلاعاتی در یک جا جمع نشود و مردم از شرایط کشور به صورت کامل مطلع نباشند باز هم دچار فساد و رانت
می‌شویم.
دولت محترم ای‌کاش در زمینه شفافیت به وعده‌های خود عمل کند و تنها به شعار در این زمینه اکتفا نکند. بهترین کار آن است که دولت در مسیر شفافیت قدم‌های عملی بردارد. سامانه‌های مربوط به حقوق‌های مدیران یکی از وعده‌ها در زمینه شفاف‌سازی بود.
نام دولت را
در لیست گران‌فروشی قرار دهید
وی ادامه داد: خدمات دولت به مردم گران است و اگر می‌خواهید از گران فروشی صحبت کنید نام دولت را نیز در این لیست بگذارید. ما برای هر دانش‌آموزی به طور متوسط در سال آینده 4میلیون تومان از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه می‌کنیم که البته برای شهرهای مختلف و مقاطع مختلف تفاوت دارد.
رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: در حال حاضر اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد حداکثر یک میلیون تومان می‌شود. از این رو دولت 4 برابر از پول بیت‌المال برای یک دانش‌آموز هزینه می‌کند در حالی که می‌تواند آن را ارزان کند البته این اقدام یک ساله صورت نمی‌گیرد. این پیشنهاد را در بودجه امسال داده‌ایم که سال آینده حداقل 10 درصد به صورت خرید خدمت باشد و این می‌تواند بعدا با تصویب نمایندگان ادامه پیدا کند.
وعده روحانی برای اصلاح شستا
رئیس‌جمهور افزود: با قولی که وزیر جدید کار داده است، سال 98 سال عرضه بزرگ بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه‌ خواهد بود و ان‌شاءالله همه شستا به بازار سرمایه خواهد آمد.
روحانی گفت: درست است که این اقدامات باعث ضرر کردن برخی‌ها خواهد شد، هیئت‌مدیره‌های مختلف، مجمع‌های مختلف، داستان‌هایی به وجود خواهد آمد که باید از آنها بگذریم و تمام توان خود را به کار گرفته زیرا دولت قدرتمند و ثروتمند است.
وی ادامه داد: تمام مراکز نفتی و گازی می‌توانند وارد میدان شوند زیرا اعتبار آنها از جمله نفت به اندازه دولت است بنابراین باید به صحنه بیایند و باید سرمایه‌گذاری‌های جدید شروع شود که اگر آمریکا از سرمایه‌گذاری‌های خارجی جلوگیری می‌کند باید سرمایه‌گذاری‌های داخلی را با ایجاد مشوق‌های مناسب تقویت کند و همچنین می‌توانیم سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در وهله اول نهادینه کرده و سپس استفاده کنیم.
روحانی افزود: در سال 98 وزیر صمت قول داده است که بیش از دو هزار بنگاه اقتصادی و صنعتی توسط این وزارتخانه که نیمه کاره مانده تکمیل شود و بیش از دو هزار دیگر بازسازی شود که برای آن 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است و همچنین در سال آینده برنامه این است که 4 هزار واحد صنعتی را فعال کنیم.
تصمیمات بودجه‌ای برای اقشار ضعیف
رئیس‌کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: با توجه به شرایط ما باید برای اقشار ضعیف جامعه تصمیمات مهمی را در قالب بودجه سال آینده می‌گرفتیم، و این کار و تصمیمات را در بودجه سال 98 اعمال کردیم. از طرفی دولت برای کالاهای اساسی، بخش درمان و تجهیزات پزشکی در سال 97 حدود 13 میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفت که این اعتبارات با دلار 4200 تومان تخصیص داده شد، حال این میزان اعتبار برای سال آینده به 14 میلیارد دلار با قیمت دلار 4200 تومان می‌رسد.
وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی دولت قیمت دلار برای سال آینده برای کالاهای اساسی همان 4200 تومان خواهد بود، البته بخش‌های خصوصی، عمومی غیردولتی باید در این زمینه متعهد باشند و مردم را کمک کنند. از طرف دیگر اقدام دیگر دولت در لایحه بودجه سال آینده حمایت از افرادی است که حقوق ثابت داشته یا بازنشسته و مستمری بگیر هستند.
روحانی با اعلام اینکه حقوق مستمری بگیران، بازنشستگان و شاغلان در سال 98  در حدود 20 درصد افزایش می‌یابد، گفت: این اقدام برای کاهش فشار بر مردم صورت می‌گیرد، از طرف دیگر دولت برنامه‌ریزی را برای حمایت از مردم از طریق اختصاص و پرداخت مبلغی برای تامین کالاهای ضروری تدوین کرده است، البته این پرداخت یک نوبت در ماه‌های گذشته انجام شده و یک نوبت نیز تا پایان سال صورت می‌گیرد و قطعاً سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.
تسهیلات ویژه برای تولید
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم بحث تولید است، از این رو برای ما مسئله وجود کالا در بازار، صادرات و‌اشتغال دارای اهمیت است، البته امروز بخش تولید با مشکلات بسیاری از جمله در بحث تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای مواجه است.
رئیس‌دولت دوازدهم ادامه داد: دولت در هفته گذشته دو تصمیم گیری مهم داشت، نخست اینکه تمامی واردکنندگان بدون ثبت سفارش می‌توانند مواد اولیه را برای تولید از طریق مناطق آزاد وارد کنند، حال این تصمیم مهمی بود، از طرفی در هفته گذشته نیز تصمیم دیگری گرفتیم که براساس آن کالاهای ضروری بخشی از تولیداتمان را بدون انتقال ارز آزاد کنیم تا چرخه تولید به حرکت
درآید.
بودجه دوسقفی
روحانی با بیان اینکه دولت اقدامات ویژه‌ای در حوزه محیط زیست برای سال آینده انجام می‌دهد، افزود: بودجه ویژه‌ای برای سال آینده در حوزه محیط زیست در بخش جاری و عمرانی در نظر گرفته شده است و در بخش پژوهش و آموزش عالی اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته چرا که بخش محیط زیست برای دولت مهم است.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه بودجه سال 98 در مجموع با 407 هزار میلیارد تومان بسته شده است، ادامه داد: بودجه سال 98 دو سقفی شده که در سقف اول 407 هزار میلیارد تومان و در سقف دوم 2 رقم 20 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که در صورت کسب منابع جدید که در بودجه آمده این سقف دوم تحقق می‌یابد.
وی اظهار داشت: بودجه برای 15 آذر برنامه‌ریزی شده بود که با دستورات ویژه‌ای که مقام معظم رهبری صادر کردند، اصلاحاتی روی بودجه در نظر گرفته شد که در بودجه تقدیمی امروز این اصلاحات اعمال شده است.
روحانی با بیان اینکه بودجه عمرانی دولت برای سال آینده 62 هزار میلیارد تومان خواهد بود، افزود: امیدواریم با تلاش نمایندگان بودجه سال 98، بهمن ماه از مجلس دریافت و اسفندماه آئین نامه‌های اجرایی آن اعلام شود. بودجه سال 98 برای اولین سال دهه پنجم انقلاب بسته می‌شود که در این سال یکی از انتخابات مهم یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود که برای سال آینده مبارک خواهد بود.