kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
ابتکار: انتقادها از معاهده پاریس اظهارنظرهای سیاسی مخالفین دولت است

خانم ابتکار! آقای روحانی هم مخالف دولت است؟!

ابتکار نقدهای مستند مخالفان پیوستن به معاهده پاریس را اظهارنظرهای سیاسی مخالفان دولت خوانده و این در حالی است که اخیرا روحانی در اظهاراتی به درستی حضور در این توافق را به مصلحت کشور ندانست و دیگر اینکه اکنون این معاهده حتی از میان اصلاح‌طلبان نیز مخالفانی یافته است.

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رئیس‌سابق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با برنامه «پارک شهر» رادیو تهران در پاسخ به سؤالی درباره توئیت‌های وی درباره موافقت‌نامه پاریس گفت: ماجرای پیش آمده ناشی از اظهارنظرهای سیاسی مخالفین دولت است. دولت نه در برابر کنوانسیون‌های خارجی خودباخته است و نه نیازی دارد.
مرتبط کردن انتقادهای مستند مخالفان توافق نامه پاریس در حالی از سوی ابتکار سیاسی خوانده می‌شود که اخیرا رئیس‌جمهور نیز در موضع گیری صحیح که نشان از حفظ منافع ملی داشت حضور در این توافق را مصلحت کشور ندانست. روحانی حضور در این توافق را در حالی که بسیاری از بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده گاز گلخانه‌ای یا در این توافق نیستند و یا خارج شده‌اند و همچنین در شرایط تحریم غیراصولی نامید.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: سال ۸۶ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را ابلاغ کردند. در این سیاست‌ها آمده است که شدت انرژی باید تا ۵۰ درصد کاهش یابد. کاهش شدت انرژی یعنی کاهش تولید گازهای گلخانه ای، یعنی کاهش تولید آلودگی هوا. اینها با هم مترادف است و حالا محاسبه ریاضی دارد و قابل ارائه است که چگونه با هم مترادف هستند!!
رئیس ‌سابق سازمان حفاظت محیط زیست درباره توافق‌نامه پاریس گفت: اولا این توافق‌نامه، یک توافق‌نامه داوطلبانه هست و نه جریمه دارد و نه تحریم دارد، هیچی ندارد. یک حرکت داوطلبانه است. دارد یک المپیکی به نام المپیک مقابله با تغییر اقلیم در دنیا انجام می‌شود و کشورها با هم رقابت می‌کنند و در آن جایزه گذاشته‌اند و می‌گویند ما برای اینکه این اتفاق برای دنیا رخ ندهد، این کارها را با هم انجام می‌دهیم، به هم کمک می‌کنیم. هم در انرژی‌های نو.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: الان ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ بهره‌مندی از انرژی خورشیدی و انرژی بادی است و خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌هایی که شده است، ما الان تولید پنل‌های خورشیدی در داخل کشور داریم، تولید توربین‌های بادی در داخل کشور داریم و قطعا از انرژی‌های نو باید استفاده کنیم. این هم باز از فرمایشات مقام معظم رهبری است که نفت را اینقدر نسوزانید و در سرمایه‌گذاری‌های اساسی ببرید و به کالا تبدیلش کنید که ارزش افزوده داشته باشد.
ابتکار افزود: این مبانی که ما داریم حالا اینجا آمده و با توافق پاریس همخوانی پیدا کرده است. توافق پاریس می‌گوید اصلا نیایید، اصلا نپیوندید و از منافعش هم بهره‌مند نشوید و با جامعه جهانی هم همراهی نکنید. این به نفع کی هست؟ این به نفع کشور ماست؟
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه توافق پاریس توسط دکتر ظریف امضا شده است و وزیر امور خارجه با اجازه دولت امضا کرده است، گفت: دولت براساس رشد اقتصادی ۸ درصدی و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی شدت انرژی، گفته است که ما باید برای تحقق رشد اقتصادی‌مان حداقل ۳۴ درصد شدت انرژی را تا ۱۵ سال آینده کاهش دهیم.
رئیس ‌سابق سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: حالا ما در توافق پاریس ۳۴ درصد نمی‌گوییم، ما می‌گوییم ۴ درصد و ۸ درصد را هم منوط به عدم تحریم ایران و امکان حضور ایران در رقابت‌های جهانی و تجارت جهانی می‌کنیم. خوب اینکه الان همه ممکن است اظهارنظر کنند اینکه اصلا منفعت کشور ماست، ما چه چیزی از دست می‌دهیم؟ ما که قرار نیست رشد اقتصادی مان را کند کنیم؟
لازم به ذکر است که این اظهارات ابتکار در حالی بیان شده که او در سازمان محیط زیست مدعی شده بود که توافق نامه‌ای که ایران امضا کرده است پیوست الزام‌آور ندارد. اما اکنون مشخص شده است که این پیوست وجود دارد و کسر 4درصدی در شمار این تعهدات است. همچنین باید متذکر شد که امضای آرام و بی‌سروصدای این توافق نامه همانند آن کاری است که طیب نیا درمورد امضای FATF انجام داد. همچنین عنوان کردن منویات رهبری برای حفاظت از محیط زیست و همچنین جایگزینی سوخت‌های فسیلی در حالی است که معظم‌له آن را به عنوان سیاستی داخلی بیان فرموده و به هیچ عنوان ربطی به قبول تعهدات بی‌سرو ته بیگانگان ندارد. ضمنا باید گفت که غرب در حالی ایران را به کم کردن سوخت‌های فسیلی ترغیب می‌کند که از آن طرف در مورد مسیرهای جایگزین مانند انرژی اتمی ما را در تحریم قرار داده و عملا مسیری که امثال ابتکار در پیش گرفته‌اند حرکت در مسیر یاری رساندن به خواسته‌های غرب است.