kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
نمونه دیگری از اعتماد به اروپا

آلمان علاوه بر ممنوعیت سوخت رسانی پروازهای شرکت ایرانی را هم ممنوع کرد

با وجود وعده‌های برجامی اروپا، هر روز بر محدودیت‌های اروپایی‌ها علیه ایران اضافه شده و در جدیدترین نمونه آن آلمان پس از ممنوعیت سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران، ورود پروازهای یک شرکت ایرانی را هم به این کشور ممنوع کرد.

هرچند کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، از پایدار ماندن این توافقنامه حمایت کردند اما آنچه تاکنون در عمل رخ داده این است که ایران از جهت همکاری نکردن اروپایی‌ها متضرر شده است، در آخرین نمونه این موضوع رئیس شرکت هواپیمایی ایران اعلام کرده بود: کشورهای اروپایی سوخت هواپیما به ایران نمی‌دهند!
علی عابدزاده در این زمینه گفته بود: اکثر کشورهای اروپایی و همسایه به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند و در همین خصوص شرکت‌های هواپیمایی داخلی سعی کرده‌اند با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی درست از این مشکل عبور کنند.
در حال حاضر نیز، آلمان پروازهای ورودی و خروجی ماهان ‌ایر را به این کشور ممنوع کرده و این شرکت، تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، طبق گزارش روزنامه آلمانی بیلد در روز جمعه آلمان پروازهای ورودی و خروجی ماهان ایر را به این کشور ممنوع کرده است؛ دولت آلمان پس از بررسی دقیق درخواست‌های آمریکا تصمیم گرفته مانع پروازهای ماهان ایر به دوسلدورف و مونیخ شود.
سخنگوی دولت آلمان نیز به جای توضیح در این زمینه گفته که نظری در مورد گزارش روزنامه بیلد در مورد ممنوعیت پرواز ماهان ایر در ژانویه ندارد!
لازم به ذکر است، دولت آمریکا چند شرکت را به خاطر ارتباطشان با ماهان ایر تحریم کرده است. مثل یک شرکت هواپیمایی تایلندی و یک نماینده فروش مستقر در مالزی.
آلمان و شرکایش در اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر سیاست برخورد با ایران اختلاف دارند. دولت ترامپ در ماه مه از معاهده اتمی برجام بین ایران و قدرت‌های اصلی دنیا بیرون آمد و هدف آن محدود کردن برنامه اتمی ایران و وضع دوباره تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی بود.
هرچند برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان تلاش می‌کنند ایران از توافقنامه برجام بیرون نیاید، اما تلاشی که آنها در عمل برای تحقق این موضوع انجام می‌دهند، نه تنها در این جهت نیست، بلکه با وارد آوردن فشارهایی از این دست بیشتر در جهت عکس حفظ توافق می‌باشد.  
نمونه دیگری از این عدم همکاری اروپا با ایران برای حفظ برجام مربوط به سوئیفت اروپایی است که هنوز (علی‌رغم گذشت بیش از هفت ماه از بازگشت تحریم‌ها) اجرایی نشده است.