kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
نتیجه انفعال دستگاه دیپلماسی

فرانسه معترضان را به خاک و خون می‌کشد از ایران توضیح حقوق بشری می‌خواهد!

دولت فرانسه در حالیکه بعد از گذشت پنج هفته هنوز نتوانسته بحران داخلی خود را حل کند و مشغول سرکوب وحشیانه معترضان است، در اقدامی مداخله‌جویانه و گستاخانه خواستار شفاف‌سازی درخصوص مسائل داخلی ایران شد! در سوی مقابل، دولت به خیال امتیازگیری از اروپا در برجام، از کوچکترین اقدام متقابل در جهت احقاق حقوق مردم کشورمان امتناع می‌کند.
سرویس سیاسی-

اعتراضات گسترده جنبش ضد سرمایه‌داری در فرانسه -موسوم به جلیقه زردها- در پنجمین هفته خود 8 کشته بر جای گذاشته و حدود 7000 تن نیز بازداشت یا زخمی شده‌اند.فعالان این جنبش در شبکه‌های اجتماعی با دعوت از مردم برای ادامه تظاهرات و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های دولت فرانسه از مجلس این کشور خواسته‌اند با برگزاری رفراندوم زمینه برکناری امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور را فراهم کنند.
حال دولت فرانسه در حالیکه بعد از گذشت پنج هفته هنوز نتوانسته بحران داخلی خود را حل کند و مشغول سرکوب وحشیانه معترضان است، در اقدامی مداخله‌جویانه و گستاخانه خواستار شفاف‌سازی درخصوص مسائل داخلی ایران شد!
وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«با بهت و حیرت از خبر مرگ وحید صیادی نصیری در زندان با خبر شدیم که به دلیل فعالیت سیاسی زندانی شده بود». فرانسه در اقدامی مداخله‌جویانه از دولت ایران خواست درباره مرگ این محکوم امنیتی توضیح دهد.
لازم به ذکر است که دادستان عمومی و انقلاب قم- 22آذر- در مورد فوت این زندانی اعلام کرد:«نصیری که به جرم توهین به مقدسات در فضای مجازی در حال گذراندن محکومیت حبس خود بوده، به علت بیماری کبدی دچار وخامت اوضاع جسمانی شده و پس از هفت روز بستری بودن در بیمارستان فوت کرده است».
«وحید صیادی نصیری» اولین بار در سال 1394 در استان البرز به اتهام عضویت در یک گروهک تروریستی و برنامه‌‏ریزی برای اقدام ایذایی دستگیر و به 5 سال زندان محکوم شد.وی با سپری کردن یک سال و نیم از مدت محکومیت خود، مشمول عفو رهبری شده و در اواخر سال 96 آزاد می‌شود.
صیادنصیری پس از آزادی، مجدداً با اسامی مستعار شروع به همکاری با گروهک تروریستی مذکور کرده که با توجه به برنامه‌‏ریزی گروهک برای اقدامات انفجاری در تاریخ اول مرداد 97 در قم دستگیر و به زندان منتقل می‌شود.وی هفت روز قبل از فوت خود به علت بیماری کبدی به بیمارستان اعزام و علی‏رغم تلاش پزشکان، در 21 آذرماه 97 در بیمارستان فوت می‌کند.
مسئله داخلی فرانسه!
گستاخی فرانسه و اقدامات مداخله‌جویانه این کشور در امور ایران در هفته‌های اخیر تنها به این بیانیه خلاصه نمی‌شود.
در هفته‌های گذشته دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه به آزمایش موشکی بالستیک نسبت داده شده به ایران واکنش نشان داد و آن را تحریک برانگیز و بی‌ثبات‌کننده خواند و مدعی شد که ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند.
علاوه‌بر این در روزهای گذشته انگلیس و فرانسه در اقدامی ضدایرانی، جلسه شورای امنیت برای بررسی گزارش‌ها درباره آزمایش‌های موشکی ایران را تشکیل دادند. این دو کشور نتوانستند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران نقض شده‌اند، ارائه دهند.
همزمان با تحرکات ضدایرانی فرانسه، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اخیر در پاسخ به سؤالی درخصوص واکنش ایران به اعتراضات در فرانسه و برخورد دولت فرانسه با مردم، در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«این یک‌ مسئله‌ داخلی است و‌ به آن‌ نمی‌پردازم»!
متاسفانه دولت و دستگاه دیپلماسی با رویکردی انفعالی، نه پاسخ شایسته‌ای به گستاخی موشکی و بیانیه ضدایرانی و مداخله‌جویانه فرانسه داد و نه واکنش قابل قبولی درخصوص آشوب‌های فرانسه داشت.
بی عملی و انفعال دستگاه دیپلماسی دولت در مواجهه با فرانسه در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه-دی ۹۶- به فاصله چند روز پس از آغاز اعتراضات در چند شهر ایران، در گفت‌و‌گوی تلفنی با روحانی، وی را به خویشتنداری در برخورد با معترضان دعوت کرد.
پس از این گفت‌و‌گوی تلفنی، دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی امانوئل ماکرون ضمن ابراز نگرانی از افزایش کشته‌شدگان اعتراضات در ایران از حسن روحانی خواسته است حق آزادی بیان و تجمع معترضان رعایت شود. ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد به دلیل اغتشاشات در ایران، سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور به ایران به تعویق افتاده است.
این در حالی است که در هفته‌های اخیر روحانی و ظریف هیچ واکنشی به آشوبها در فرانسه و اقدامات ضد مردمی دولت ماکرون نشان ندادند.
انفعال
در مقابل حامی تروریست‌ها
متاسفانه رفتار دولت با کشورهای اروپایی همواره در موضع ضعف و در مقام متهم و پاسخگوست و به هیچ عنوان از فرصت‌های موجود در جهت منافع ملی و عزت مردم ایران بهره‌برداری نمی‌کند.
گفتنی است در شهریور ۹۷ تعدادی از اعضای گروهک‌های تروریستی به سفارت ایران در فرانسه تعرض کردند. پلیس فرانسه علیرغم اطلاع قبلی، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد.
علاوه‌بر این در تابستان ۹۷ فرانسه در اقدامی گستاخانه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور اخراج کرد.
همچنین در اواخر مهر ۹۷ فرانسه، پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL را بست و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرد.
علاوه‌بر این در مهر ۹۷ فرانسه در اقدامی خصمانه اموال وزارت اطلاعات و دو ایرانی در فرانسه را بلوکه کرد.
فرانسه، کشوری است که حامی و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی که ۱۷ هزار ایرانی را به خاک و خون کشید.
فرانسه یکی از کشورهایی است که در جنگ تحمیلی، تسلیحات شیمیایی را در اختیار صدام قرار داد.
علاوه‌بر این رسوایی مربوط به انتقال خون‌های آلوده فرانسه به شماری از کشورها از جمله ایران طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ و مرگ عده زیادی از بیماران هموفیلی دریافت‌کننده این فرآورده‌های خونی در نتیجه مصرف آن نیز یکی از نقاط تاریک در پرونده فرانسه است. حال فرانسه علیرغم این کارنامه ننگین و جنایاتی که علیه مردم کشورمان مرتکب شده، همزمان با سرکوب مردم کشورش، در جایگاه شاکی نشسته و به ایران درخصوص توان موشکی و مسائل داخلی گستاخی می‌کند.
دولت به خیال امتیازگیری از اروپا در برجام، از کوچک‌ترین اقدام متقابل در جهت احقاق حقوق مردم کشورمان امتناع می‌کند؛ اما این برجام زدگی و انفعال، جز تحقیر و خسارت، هیچ نتیجه‌ای برای مردم کشورمان در بر نداشته و نخواهد داشت.

قطعنامه ضدایرانی
به گزارش فارس، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای که دوشنبه شب به تصویب رساند ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد.
این قطعنامه با ۸۴ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۷ رأی ممتنع به تصویب رسید. افغانستان، ارمنستان، بلاروس، بولیوی، برونئی، کامبوج، بروندی، چین، کوبا، کره شمالی، اریتره، هند، اندونزی، ایران، عراق، قزاقستان، قزقیزستان، لبنان، نیکاراگوئه، عمان، پاکستان، روسیه، آفریقای جنوبی، صربستان، سوریه، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، ویتنام و زیمبابوه کشورهایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند.
کامرون، کلمبیا، کنگو، ساحل عاجل، مصر، جامائیکا، کنیا، کویت، لیبی، مالزی، نپال، نیجریه، قطر، سنگاپور،  سومالی، سودان، تاجیکستان، تایلند، توگو، تونس و اروگوئه برخی از کشورهایی هستند که به قطعنامه مورد نظر رأی ممتنع دادند.
 ایران پیش از این استفاده ابزاری از حقوق بشر، قطعنامه‌های حقوق بشری و سازوکارهای بین‌المللی توسط برخی کشورهای غربی و رژیم‌اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی و برخی رژیم‌های مرتجع منطقه را قویاً محکوم کرده و آنها را مردود خوانده است.
تهران تصریح کرده این قطعنامه‌ها بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود ایران، مبتنی بر نگرشی گزینشی، تبعیض آمیز، غرض‌ورزانه و با اهداف سیاسی تهیه و تصویب می‌شوند.