kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
روایت دادستان تهران از پرونده «محمدرضا خاتمی»

مدعی تقلب 8 میلیونی: سند ندارم، از این و آن شنیده‌ام!

دادستان تهران گفت: اخیراً آقایی گفته بود که در انتخابات سال 1388، هشت میلیون رأی تقلب شد، وقتی دادسرا او را احضار کرد و از او سؤال شد که چه مدرکی دارید، به اظهارات زید و عمرو استناد می‌کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در هفتمین نشست دادستانی تهران با مدیران رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، با ‌اشاره به اقدامات مهم دستگاه قضایی در مسئله مبارزه با فساد، وظایف رسانه‌ها در مبارزه با فساد را به دو بخش مطالبه برای مبارزه با فساد و انعکاس عملکرد این مبارزه تقسیم نمود و با بیان برخی مصادیق گفت: وقتی متهمان فروش موبایل یا ارز در دادگاه ویژه محاکمه شدند، یکی از خبرگزاری‌ها به گونه‌ای موضوع را انعکاس داد که گویی افرادی که محاکمه شدند مرتکب جرمی نشده و در این جریان نقشی نداشتند؛ در حالی که محاکمه چنین افرادی کار آسانی نیست و استفاده از تعابیری همچون محاکمه افراد غیرموثر در پرونده واردات تلفن همراه، جفا به قوه قضائیه است.
جعفری دولت‌آبادی، افزود: به طور قطع پشت سر افرادی که در جریان اخلال در بازار تلفن‌های همراه تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند، افراد قوی‌تری نیز هستند، اما دادستانی بر اساس گزارش پلیس، نهادهای امنیتی و دستگاه‌های دولتی اقدام می‌کند و تنزل و تقلیل دادن اهمیت محاکمات متهمان به فساد، مناسب نیست.
وی ادامه داد: افرادی که محاکمه شدند، ارزهای دولتی را در بازار آزاد فروخته یا با ارز دولتی موبایل خریداری کرده و به چندین برابر قیمت عرضه کرده‌اند، لذا پسندیده نیست با تعقیب این افراد از سوی دادستانی و محاکمه آنان در دادگاه، رسانه‌ها نقش آنها در ماجرا را کمرنگ توصیف نمایند.
دادستان تهران همچنین با ‌اشاره به پرونده وحید مظلومین بیان داشت: تا پیش از اجرای حکم اعدام، ایراد می‌کردند که چرا قوه قضائیه برخورد نمی‌کند و این نهاد را به شعار دادن متهم می‌کردند، وقتی هم که حکم اجرا شد، تخریب و فضاسازی را آغاز کردند و در رابطه با اتهامات وی و حتی در اجرای حکم تشکیک نمودند.
مردم در مبارزه با فساد
جلوتر از رسانه‌ها حرکت می‌کنند
جعفری دولت‌آبادی با طرح این سؤال که چرا رسانه‌های داخلی به جای حمایت از قوه قضائیه، مطالب خلاف واقع منتشر کردند، حرکت مردم در این زمینه را جلوتر از رسانه‌ها توصیف کرد و گفت: مردم از اقدامات دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با فساد تشکر می‌کنند ولی رصد رسانه‌ها حکایت از انعکاس انتقادات داشت و برخی وکلا را نیز در این زمینه به کار گرفتند.
وی با بیان اینکه اخبار مرتبط با دستگاه قضایی نباید به گونه‌ای انتشار یابد که اساس مبارزه با فساد را سست کند، گفت: مطابق قانونِ مطبوعات، رسانه‌ها در انتشار مطالب آزاد هستند، اما رسانه‌ها باید از انتشار مطالب خلاف واقع پرهیز نمایند.
ادعای تقلب 8 میلیونی
بر پایه اظهارات این و آن!
دادستان تهران اظهار داشت: ظرف چند ماه گذشته اخبار متعددی انتشار یافته که مبنا ندارد یا فاقد دلیل است و یا با هدف تشدید اختلافات میان مقامات منتشر می‌شود که غالباً منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.
جعفری دولت‌آبادی گفت: اخیراً آقایی گفته بود که در انتخابات سال 1388، هشت میلیون رأی تقلب شد و وقتی دادسرا او را احضار کرد و از او سؤال شد که چه مدرکی دارید، به اظهارات زید و عمرو استناد می‌کرد، لذا این فرد تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده اتهامی در شرف صدور کیفرخواست
است.
وی افزود: امروز فضای رسانه‌ای کشور به گونه‌ای است که هرچه می‌خواهند می‌گویند و انتظار دارند که تحت تعقیب قضایی قرار نگیرند و برای دفاع از خود، موضوع آزادی مطبوعات را مطرح می‌کنند درحالی‌که رسانه‌ها طبق قانون مکلف هستند مطالب واقعی، صحیح و عاری از تهمت و افترا را منتشر نمایند.
دادستان تهران با ‌اشاره به احضار یکی از سلبریتی‌ها به دلیل تبلیغ یک آمپول، گفت: اخیرا خانمی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ یک آمپول کرده بود در حالی که کسی حق ندارد در کاری که به او مربوط نیست دخالت کند.
سیاست دادستانی
در برخورد با اخبار بدون مبنا
جعفری دولت‌آبادی با ‌اشاره به سیاست دادستانی در برخورد با اخبار بدون مبنا تأکید کرد: مقامات مسئول و افراد، اگر مطالب بدون مبنا بگویند، حتما از آنها دلیل می‌خواهیم، چرا که زیر سؤال بردن برخی مسائل، مردم را دچار تردید کرده و جو بی‌اعتمادی و ناامیدی نسبت به مسئولین نظام را ترویج می‌دهد.وی با تاکید بر مرز ظریف بین انتقاد، توهین، روشنگری و تخریب، اظهار داشت: مطبوعات در انتقاد و روشنگری آزاد هستند، اما در توهین و تخریب، قانون مانع آنها می‌شود.
قطعات خودرو رفع توقیف شد
 خودروسازان بهانه نیاورند
دادستان تهران در موضوع رفع توقیف قطعات خودروسازان، گفت: با حمایت معاون اول قوه قضائیه و همکاری دادستانی تهران دستور رفع توقیف از هزاران قطعه خودرو که پرونده آنها در شعب ویژه در حال رسیدگی بود صادر شده ولی رسانه‌ها کم‌تر به این موضوع پرداخته‌اند، باز هم عنوان می‌شود که خودروسازها دچار مشکلاتی هستند. خودروسازان حق ندارند بهانه بیاورند و عدم انجام تعهدات خود نسبت به خریداران را متوجه
قطعه‌سازان کنند.
جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: قوه قضائیه در کنار کارهای سلبی، اقدامات ایجابی مناسبی انجام داده است در موضوع قطعات خودرو، متهمان و برخی دیگر، رسیدگی قضایی را گروگان گرفته بودند و دوست نداشتند قطعات آزاد شود. برخی خودروسازان هم می‌خواهند مشکلات را به جاهای دیگر مرتبط کنند در حالی که شرکت‌های خودروسازی که اتومبیل پیش فروش کرده‌اند باید پاسخگو باشند.
وی افزود: رسانه‌ها باید در این بخش روشنگری کنند چرا که اقدامات ایجابی، اقدامات تبلیغاتی نیست. به طور مثال در موضوع نیشکر هفت‌تپه، در ابتدا تاکید شد که کارخانه راه‌اندازی شود و پس از آن به اتهامات متهم رسیدگی شود در حالی که متهم این پرونده دو ماه فراری و پنهان بود.
مبارزه با فساد تعطیل‌بردار نیست
دادستان تهران خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که دستگاه قضایی حامی فعالیت مراکز ‌اشتغال و تولید است و در عین حال مبارزه با فساد تعطیل‌بردار نیست.
جعفری دولت‌آبادی از رسانه‌ها خواست که در انعکاس مشکلات واقعی کشور از جمله گرانی و نظایر آن، با هوشمندی مطالبه‌گری کنند.