kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
در پایان رقابت‌های دسته 102 کیلوگرم، تعداد طلاهای تیم ملی به عدد 5 رسید

درخشش وزنه‌برداران ایرانی در رقابت‌های جهانی۲۰۱۸ مرادی ستاره شد، هاشمی و بیرالوند طلایی

با برگزاری رقابت‌های دسته 102 کیلوگرم، تعداد مدال‌های ایران در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری به 5 طلا، یک نقره و 2 برنز رسید.



سرویس ورزشی-

رقابت‌های دسته 102 کیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2018 در عشق‌آباد ترکمنستان روز پنجشنبه برگزار شد و در پایان، ایران توانست صاحب یک مقام قهرمانی  و یک مقام سومی جهان شود. علی هاشمی با رکورد ۱۷۹ یک‌ضرب، ۲۱۷ دوضرب و مجموع ۳۹۶ کیلوگرم طلای مجموع، نقره یک ضرب و برنز دوضرب را گرفت و قهرمان جهان شد. هاشمی در سال ۲۰۱۷ نیز قهرمان جهان شده بود.
رضا بیرالوند، دیگر نماینده ایران در این وزن با رکورد ۱۷۵ یک ضرب ۲۱۸ دوضرب و مجموع ۳۹۳ کیلوگرم طلای دوضرب  و برنز مجموع جهان را گرفت و بر سکوی سوم ایستاد.
هاشمی: خوشحالم دوباره قهرمان جهان شدم
علی هاشمی پس از کسب مدال طلای دسته ۱۰۲ کیلوگرم قهرمانی جهان، بیان کرد: موفق شدم دوباره قهرمانی مسابقات جهانی را تکرار کنم. حس خیلی خوبی دارم که به این موفقیت دست پیدا کردم. همه هدفم این است که همین طور به جلو حرکت کنم و در نهایت در بازی‌های المپیک‌ ۲۰۲۰ توکیو به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنم.
وی درباره رقابتش در مسابقات جهانی ترکمنستان، گفت: مسابقه خیلی خوب و حساسی بود. وزنه‌برداران قزاقستان و اوکراین عنوان‌دار جهان بودند. همچنین رضا بیرالوند هم در شرایط خیلی خوبی بود. خدا را شکر که من و رضا توانستیم روی تخته به خوبی وزنه بزنیم و با هم روی سکو برویم.
او در پایان خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که دل مردم ایران را شاد کردم. برای این مدال خیلی زحمت کشیدم. ما حدود یک سال است که در اردو هستیم اما فکر می‌کنم این موفقیت با دعای خیر مردم‌ رقم خورده است.
بیرالوند: آسیب‌دیدگی در یک‌ضرب اذیتم کرد
رضا بیرالوند هم در مورد کسب مدال طلای دوضرب و برنز مجموع در مسابقات دسته ۱۰۲ کیلوگرم قهرمانی جهان، گفت: با همه آسیب‌دیدگی‌هایی که داشتم، در یک‌ضرب کمی عقب افتادم اما خدا را شکر، موفق شدم در دوضرب جبران کنم. با همه دردهایی که داشتم، به عشق مردم ایران وزنه زدم و مطمئناً با دعای خیر آنها ما موفق به کسب این مدال‌ها شده‌ایم.
او راجع به کسب مدال طلای حرکت دوضرب، عنوان کرد: واقعا رقابت خیلی حساس بود اما خوشحالم که هم من طلا گرفتم و هم علی هاشمی. در تمرینات در یک‌ضرب خیلی خوب بودم و وزنه ۱۹۰ کیلوگرم را زده بودم اما آسیب‌دیدگی‌هایی که داشتم، باعث شد در یک‌ضرب عقب بیافتم. البته در حرکت دوضرب در مسابقه خوب ظاهر شدم. سال اول حضورم در رده سنی بزرگسالان بود و ان‌شاءالله در سال‌های بعد به دنبال کسب مدال طلای مجموع خواهم بود.
مرادی: با همه وجود جنگیدم
اما روز چهارشنبه 16 آبان ماه نیز سهراب مرادی، قهرمان قدرتمند وزنه‌برداری کشورمان یکبار دیگر شایستگی‌های خود را به نمایش گذاشت و موفق شد علاوه بر کسب سه مدال طلا، رکورد تازه‌ای در وزنه‌برداری جهان به نام خود ثبت کند.
در رقابت دسته ۹۶ کیلوگرم، سهراب مرادی با رکورد ۱۸۶ یک ضرب، ۲۳۰ دوضرب و مجموع ۴۱۶ کیلوگرم سه مدال طلا گرفت و برای دومین سال متوالی قهرمان جهان شد. مرادی توانست رکورد یک ضرب استاندارد جهان را یک کیلوگرم ارتقا دهد. او همچنین رکورد دوضرب جهان را ۵ کیلوگرم و مجموع جهان را ۱۵ کیلوگرم ارتقا داد.
امیر حقوقی دیگر نماینده ایران با رکورد ۱۶۷ یک ضرب، ۲۰۷ دوضرب و مجموع ۳۷۴ کیلوگرم دوازدهم جهان شد.
سهراب مرادی بعد از قهرمانی در دسته ۹۶ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری جهان، اظهار داشت: خدا را شکر رقابت سنگینی بود و فکر نمی‌کردم که اینقدر حساس باشد. من از بازی‌های آسیایی آمده بودم و بعد از این مسابقات خیلی خسته شده بودم چون ۶ ماه در اردو بودم. یکی دو تا مصدومیت داشتم و دچار سرماخوردگی هم شده بودم اما هرطور که بودم خودم را به این رقابت‌ها رساندم. چون تیم ملی احتیاج داشت و وظیفه‌ام بود که در این مسابقات برای کشورم‌ وزنه بزنم.
وی ادامه داد: با همه وجود جنگیدم و خداراشکر نتیجه‌اش هم به کسب مدال ختم شد. برای مردم تلاش کردم و مدالم را به مردم ایران تقدیم می‌کنم. مرادی در مورد  شکستن رکورد‌های جهان نیز گفت: من وارد رقابت شده بودم و کاری به رکورد نداشتم چون واقعا حریف چینی خیلی قدر بود و رقابت در سطح سنگین وزن بود که خدا را شکر در نهایت توانستم‌ پیروز شوم.
نمایش قابل قبول تیم ملی وزنه‌برداری
فارغ از هر نتیجه‌ای که براری و داودی کسب می‌کنند، باید گفت عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری در رقابت‌های جهانی خوب بوده است. پس از آنکه تعدادی از ستاره‌های وزنه‌برداری به دلیل خداحافظی یا مصدومیت از ترکیب تیم ملی دور ماندند، تیم ملی با ترکیبی جوان راهی ترکمنستان شد تا جایی که از 8 وزنه‌بردار اعزامی، چهار ورزشکار به نام‌های حسن سلطانی، رضا بیرالوند، عارف خاکی و علی داودی برای نخستین در رده بزرگسالان به روی تخته رفتند.
پیش از اعزام تیم ملی به ترکمنستان تصور می‌شد تنها سهراب مرادی بتواند برای کاروان ایران مدال طلا کسب کند اما علی هاشمی و بیرالوند فراتز از انتظار ظاهر شدند و توانستند تعداد مدال‌های ایران را به عدد هشت برسانند.
درخشش وزنه‌برداران جوان ایران در رقابت‌های جهانی بازهم نشان داد که ورزش ایران سرشار از استعداد است و اگر مدیریت و توجه باشد آنها می‌توانند در هر میدان و رقابتی برای کشور عزیزمان افتخارآفرین باشند.