kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
مسئول فروش نفت ایران در دوره تحریم‌های قبلی:

امکان جایگزینی نفت ایران از سوی تولیدکنندگان دیگر وجود ندارد

مسئول فروش نفت ایران در دوره تحریم‌های قبلی گفت: صادرات نفت ایران 2/8 میلیون بشکه در روز است که عربستان و سایر اعضای اوپک و حتی غیر اوپک توان جبران تمام آن را ندارند.

محمدعلی خطیبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به گفته‌های بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره جبران کاهش تولید ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران در بازار اظهارداشت: این ۷۰۰ هزار بشکه کاهش تولید ایران فقط از سمت عربستان جبران نشده و توان جبران سعودی‌ها تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه بوده است و باقی آن را سایر اعضای اوپک و البته روسیه به عنوان توانمندترین عضو غیراوپک جبران کرده است.
وی تاکید کرد: صادرات نفت ایران 2/۸ میلیون بشکه در روز است که با توجه به توان تولیدی عربستان و سایر اعضای اوپک و حتی غیر اوپک جبران این حجم امکان‌پذیر نیست.
مسئول فروش نفت ایران در دوره تحریم‌های قبلی افزود: هدف آمریکا جبران کاهش تولید نفت ایران در بازار به منظور کاهش قیمت نفت بود. این در حالی است که هم قادر به جبران نفت ایران نیست و هم توفیقی درباره کاهش قیمت‌ها حاصل نشده است و برعکس روزانه شاهد افزایش قیمت نفت هستیم. همه تولیدکنندگان نفت با حداکثر توان خود در حال تولید هستند و امکان افزایش تولید بیش از سطح فعلی، برای آنها امری قابل تردید است.
خطیبی ادامه داد: گفته می‌شود برخی خریداران نفت ایران خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند تا در ازای عدم خرید نفت ایران به آنها جایگزینی برای خرید معرفی کند، اما جایگزینی معرفی نشده است؛ بنابراین می‌توان گفت جایگزینی برای نفت ایران در بازار وجود ندارد.
وی لازمه شرایط جنگ اقتصادی را دیپلماسی فعال دانست و اظهار داشت: آمریکایی‌ها در بالاترین سطوح مسئولین خود به ۳۰ کشور سفر کرده تا به خواسته سلبی خود دال بر ممانعت از خرید نفت ایران، جامه عمل بپوشانند اما وزیر نفت ایران حتی به سه کشور هم برای خواسته ایجابی خود سفر نکرده است.
مسئول فروش نفت ایران در دوره تحریم‌های قبلی ادامه داد: این در حالی است که در چنین شرایطی که همه مسئولین نظام تاکید دارند در یک جنگ اقتصادی هستیم باید گروهی متشکل از وزیر نفت، امورخارجه و رئیس‌بانک مرکزی به کشورهای مختلف سفر کرده و مشکلات تجارت نفت در حوزه مبادلات پولی، بیمه، حمل‌ونقل و... را حل و فصل کنند. اگر آمریکایی‌ها یک بار به یک کشور سفر می‌کنند ، مقامات ایرانی باید چندین مرتبه به آن کشورها سفر کنند.خطیبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در فصول سرد میزان مصرف نفت افزایش می‌یابد و از طرفی کشورهای نفتی با همه توان در حال تولید هستند، جبران سهم نفت ایران در بازار امکان‌پذیر نیست. حتی اگر کشورهایی نظیر عربستان با تولید صیانتی و آسیب به چاه‌های خود، تولید را افزایش دهند، برای طولانی مدت ادامه چنین روندی امکان‌پذیر نیست.