kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
گزارش میدانی کیهان از بازار ارز

ادامه سقوط آزاد دلار همه فروشنده شدند

در ادامه روند سقوط نرخ ارز که باعث ریزش حدود 10 هزار تومان از قیمت دلار شده، بسیاری از کسانی که پیش‌تر دلار خریده بودند، به صف فروشندگان دلار پیوستند.
گروه اقتصادی-

از دو روز پیش که نرخ دلار روند نزولی خود را آغاز کرد، بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند زمان شکسته شدن حباب قیمتی دلار فرارسیده و از این پس، نرخ دلار با یک روند کاهشی همراه خواهد بود. در حال حاضر نیز همین اتفاق رخ داده و پس از سقوط سه هزار تومانی نرخ دلار در روز دوشنبه، دیروز هم حدود هفت هزار تومان از ارزش دلار کاسته شد.
به عبارت دیگر طی دو روز گذشته نرخ ارز از بالای 18 هزار تومان به هشت هزار تومان سقوط کرد و در پی آن، کسانی که به امید سود کردن وارد چرخه خرید و فروش ارز شده بودند، دچار ضرر و زیان قابل توجهی شدند.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار کیهان از بازار ارز تهران، در پی همین موضوع، برخی صرافی‌ها با خاموش کردن تابلوهای اعلام نرخ خود، سعی کردند در این فضا وارد چرخه مبادله ارز نشوند و حتی یکی از سایت‌های پر بازدیدی که نرخ‌های ارز و سکه را اعلام می‌کردند برای مدتی بسته شد.
همچنین، بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا داده سقوط قيمت دلار در بازار آبادان و  از سایر نقاط کشور محسوس‌تر بوده و نرخ دلار در بازار منطقه آزاد اروند تا شش هزار تومان هم کاهش یافته است.
نگاهی به شرایط بازار ارز نشان می‌دهد روند التهاب‌آفرین گذشته، معکوس شده و افزایش غیرواقعی نرخ دلار طی دو ماه گذشته در حال از بین رفتن است، در حال حاضر بازار فروش ارز به حدی داغ شده که چهارراه استانبول تهران در انبوهی از جمعیت قرار گرفته است.
بر اساس همین گزارش، جمعیت در چهارراه استانبول به حدی زیاد شده بود که به سختی توان عبور و مرور وجود داشت و ترافیک سنگینی در خیابان فردوسی (از حوالی خیابان بانک تا جمهوری اسلامی) به وجود آمد؛ بر همین اساس می‌توان گفت تمایل فروش ارز در مردم به شکل کم‌سابقه‌ای به وجود آمده که به طور حتم در بازگشت آرامش به بازار ارز موثر بوده است.
سقوط آزاد نرخ دلار طی دو روز اخیر که از سویی به دلیل ورود بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز، و از سوی دیگر به دلیل اعلام خبر اعدام برخی مفاسد اقتصادی که در به‌هم ریختگی‌های بازار نقش داشتند، رخ داد؛ به خوبی نشان می‌داد که قیمت دلار به شکل غیرواقعی تا آستانه 18، 19 هزار تومان رفته بود.
عصبانیت ضدانقلاب از بازگشت ثبات و آرامش به بازار ارز
در حال حاضر، دشمنان و رسانه‌های معاند از کاهش نرخ ارز عصبانی بوده و سعی می‌کنند به هر روشی که شده همچنان بر طبل افزایش نرخ دلار بکوبند؛ به عنوان نمونه کانال خبری آمد نیوز که شب سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل که در حدود ساعت 9 تا 10 شب ایراد شد؛ اعلام می‌کرد نرخ ارز در حال افزایش است! پس از کاهش نرخ ارز اعلام کرد: «در کدام کشور بازار ارز ساعت 10 شب باز است؟ به رسانه‌های دروغگوی حاکمیت توجه نکنید و سرمایه خود را نبازید.»
یا در نمونه‌ای دیگر طی الفاظی که حاکی از خشم آنها از بازگشت ثبات به بازار ارز می‌باشد، نوشت: «مردم از فروش ارز و طلای خود در بازار خودداری کنند. به زودی قیمت طلا و ارز افزایش خواهد یافت.»
تلاش این رسانه ضد مردم و ضد انقلاب که با توصیه‌های خود می‌خواهد جو بازار ارز را هیجانی کرده و مانع از کاهش نرخ ارز شود، در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی نرخ دلار ادامه پیدا کرده و آرامش مجددا به بازار برگردد. البته انتظار بیش از این هم از این رسانه و رسانه‌هایی که منافع خود را در فشار بیشتر به مردم می‌بینند وجود ندارد.
مداخله بانک مرکزی، ضروری اما دیرهنگام
در حال حاضر برکسی پوشیده نیست که ورود بانک مرکزی به بازار ارز به بازگشت آرامش به بازار کمک شایانی کرده و رسانه‌های مختلفی به این موضوع پرداختند؛ بر همین اساس، خبرگزاری مهر نوشت: «با تفویض اختیارات جدید سران قوا به رئیس‌کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، این بانک از روز گذشته مقتدرانه در بازار وارد شده است. بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز را انجام داد.»
در گزارش‌هایی که پیش‌تر در حوزه ارز (خصوصا هفته گذشته) داشتیم بارها به این نکته ‌اشاره داشتیم که دولت نباید به بهانه دو درصدی بودن بازار آزاد ارز، آن را رها کرده و دخالتی نکند؛ حالا و پس از افزایش قابل توجه نرخ دلار در هفته‌های اخیر، می‌بینیم که دخالت بانک مرکزی و استفاده از ابزار‌هایی که برای کنترل ارز دارد تا چه حد می‌تواند به آرامش بازار کمک کند.
سؤالی که وجود دارد این است که بانک مرکزی تاکنون چرا وارد میدان نشده و چرا پس از بروز التهابات اخیر اقدام به ورود به بازار کرده است؟ مسلما بازگشت به موقع بانک مرکزی به بازار ارز می‌توانست پیش از بروز التهابات هفته‌های اخیر در آرامش بازار موثر باشد.
در همین جهت، محمدقلی یوسفی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره مداخله بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز گفت: البته کار دیرهنگامی بود که باید پیش از این از سوی بانک مرکزی انجام می‌شد اما به هر حال با تأخیر وارد شد و ما این را به فال نیک می‌گیریم.
وی ادامه داد: باید امیدوار بود که مسئولین جدیت بیشتری برای کنترل نرخ ارز داشته باشند.
همچنین، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: اگر بانک مرکزی قادر به پایین آوردن نرخ ارز با استفاده از تدابیر خاص خود بود، چرا در عرض این چند ماه اقدامی نکرد، و از دیروز به فکر افتاد؟
دولت اگر بخواهد می‌تواند قیمت ارز را
کنترل کند
در ادامه واکنش‌های کارشناسان به کاهش نرخ ارز، مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت تصمیم گرفته تا بانک مرکزی اندکی مداخله در بازار ارز داشته باشد که قیمت ارز پایین بیاید که این یک اثر روانی را در بازار خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: البته در دوره مدیریت قبلی بانک مرکزی سعی شد، تا دست دلالان از بازار ارز کوتاه شود و گفته شد تا خرید و فروش ارز فقط از طریق بانک‌ها صورت پذیرد که گرچه این کار خوبی بود، اما رئیس‌کل سابق در این زمینه موفق نبود، اما رئیس‌کل جدید بانک مرکزی ظاهرا قصد دارد، براساس رویه‌هایی که در گذشته وجود داشت کار ساماندهی نرخ ارز را توسط صرافی‌ها انجام دهد که با مداخله اندک، قیمت ارز را چندین هزار تومان کاهش داد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد، دولت اگر بخواهد، می‌تواند نرخ ارز را کنترل کند و به نظر من کنترل نرخ ارز برای کنترل تورم بوده است و امیدوارم بانک مرکزی سیاست‌های کنترلی خود را افزایش دهد، تا قیمت ارز روند کاهشی خود را داشته باشد، زیرا این موضوع منجر به افزایش ارزش پول ملی خواهد شد.
ارز خود را به بانک‌های مجاز بفروشید
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تمام بانک‌های مجاز به عملیات ارزی خواست، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و نیز امتناع دلالان ارز و برخی صرافی‌ها از خرید ارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند.
گفتنی است، صرافی‌ بانک ملی قیمت خرید و فروش یورو را به ترتیب 11 هزار و 900 تومان  و 12 هزار و 990 تومان و قیمت خرید و فروش دلار را به ترتیب 10 هزار و 500 تومان و 11 هزار و 200 تومان تعیین کرده است. البته صرافی بانک ملی و سایر بانک‌ها فقط به نیازهای خدماتی و مسافرتی ارز می‌فروشند.
آرامش به بازار استان‌های دیگر هم برگشت
بر اساس اخباری که از سایر استان‌ها آمده، سایر مناطق (به‌جز تهران) هم شاهد آرامش نسبی در بازار بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بازار ارز کرج از صبح دیروز دلار به نرخ رسمی در صرافی‌های این شهر معامله می‌شود و آرامش بر بازار ارز در کرج حاکم است اما به تدریج  فروشندگان دلار با توجه به اخبار غیررسمی در حال افزایش است.
در قم، از صبح دو روز پیش سیر نزولی قیمت ارز آغاز شده و مردم در بسیاری از شهرهای کشور از جمله شهر تهران و کلان‌شهرها تا پاسی از شب در محل‌های تبادل ارز برای فروش دلار
حضور داشته‌اند. سرازیر شدن دلارهای خانگی در بازار سبب عدم رغبت خرید توسط صرافی‌ها و دلالان ارز شده و همه از ترس ریزش بیش‌ازپیش آن با قیمت‌های متفاوت تنها به دنبال فروش دلار هستند.
همچنین طی روز گذشته برخی صرافی‌های قزوین به دلیل افت شدید قیمت ارز، تصمیم گرفتند کسب و کار خود را تعطیل کنند.
در اصفهان هم با آغاز فعالیت بازار و نیز به دنبال آشفته شدن بازار فروش ارز توسط خریداران مدت اخیر، فعالیت در این منطقه ادامه دارد به نحوی که تردد در این خیابان در حال حاضر به سختی ممکن
 است.