kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
گزارش میدانی خبرنگار کیهان از نظرات مردم عراق درباره ایران

خون ما و شما در هم آمیخته ایران و عراق جدا شدنی نیستند




ایرج نظافتی ازکربلای معلی
من کجا، باران کجا و راه بى پایان کجا
آه این دل‌دل زدن تا منزل جانان کجا
هرچه کوی‌ات دورتر، دل تنگ‌تر، مشتاق‌تر
 در طریق عشق‌بازان مشکلِ آسان کجا...
اینجا کربلاست، همان زمین پاک و مطهری که خون عزیزترین شهیدان را در خود دارد و به همین دلیل خاک تربتش شفای درد است و برکاتش بر هر درد بی‌درمان دواست.
و فردا تاسوعا و پس از آن عاشورای حسینی(ع) است و شهر کربلای معلی مملو از جمعیت عزاداری است که از سراسر جهان خود را به این نقطه از گیتی رسانده‌اند.
ایام محرم و خصوصا تاسوعا و عاشورا را بدون شک باید نمادی از وحدت مسلمانان عراقی و ایرانی و افغانستانی و پاکستانی و شیعیان در سراسر گیتی نامید، شیعیانی که دل در گرو اهل‌بیت عصمت و طهارت دارند.
چندی قبل در همین کشور عراق فتنه‌ای هماهنگ شکل گرفت تا شاید بتواند بر وحدت و یکپارچگی دو ملت ایران و عراق سایه بیفکند و جدایی ایجاد کند، اما تیر فتنه‌گران و عوامل پشت صحنه آن به سنگ خورد و با آغاز ماه محرم و حضور شیعیان در کنار یکدیگر برای عزاداری سید و سالار شهیدان، این فتنه‌ها ناکام ماند و در نطفه خفه شد.
در این گزارش به عوامل پشت پرده فتنه جدایی دو ملت ایران- عراق و نقش محوری مردم دو کشور در کنار هم در خنثی سازی هر نوع فتنه‌ای و خصوصا در توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق خواهیم پرداخت.
ایرانی و عراقی نداریم، همه برادریم
در سفر به عتبات عالیات ابتدا توقفی داریم در شهر نجف‌اشرف و عرض ادبی خدمت ساحت مقدس امیرمومنان حضرت علی(ع). در نجف مهمان مهندس حامد امیری، مهندس جوان کشورمان هستیم که مدیریت پروژه صحن حضرت زهرا(س) را بر عهده‌دارد، پروژه عظیمی که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جهان اسلام یاد می‌کنند. سپس به اتفاق یکی از دوستان راهی بازارهای منتهی به حرم مطهر امیرالمومنین(ع) می‌شویم.
حاج ابوالقاسم، روحانی خوش مشرب و سرشناسی است که در ابتدای خیابان حضرت رسول اکرم(ص) نجف (‌شارع رسول) مغازه فروش انگشترهای نقره و تسبیح دارد و فارسی را به خوبی صحبت می‌کند.
از او درباره فتنه پیش آمده علیه دو ملت عراق و ایران سؤال می‌پرسم، در جمله‌ای کوتاه و زیبا   می‌گوید: «خودت می‌گویی فتنه! خب ایجاد فتنه قطعا کار مردم نیست، بلکه کار افراد خاصی با اهداف معینی است و اینجا هوشیاری به موقع مردم را می‌طلبد تا فریب فتنه‌گران را نخورند و در همین فتنه اخیر راه معترضین عراقی به وضعیت معیشتی در بصره از راه فتنه گران کاملا جدا بود.»
ایشان به انگشترهای داخل مغازه‌اش ‌اشاره می‌کند و می‌گوید: «این را بدانید در برهه کنونی به هیچ عنوان هیچ قدرتی در جهان قادر نخواهد بود میان ایران و عراق جدایی بیندازد، چون شدیدا به یکدیگر نیازمندیم، به عنوان مثال هر آنچه که از انگشتر یا تسبیح در داخل مغازه من وجود دارد کار دست استادکاران مشهدی است و تقریبا یک روز در میان با هم در ارتباطیم و سفارش جنس می‌دهم یا آنها جهت زیارت می‌آیند منزل ما در نجف، این تازه یک نمونه کوچک از پیوند میان دو ملت ایران و عراق است، حالا شما تصور کنید که چقدر ازدواج فامیلی بین دو کشور صورت گرفته و یا چقدر ایرانیان در بازسازی حرمین شریفین در عراق در قالب ستاد بازسازی عتبات عالیات نقش اساسی و موثری داشته‌اند.»
مسلم جوان مغازه‌دار دیگری است که شاهد گفت وگوی ماست، او بارها ایران آمده و زبان فارسی را به مدت شش ماه در مشهد فراگرفته و اینک مسلط به زبان فارسی است. او معتقد است: «هیچ فتنه‌ای نمی‌تواند میان دو ملت ایران و عراق جدایی ایجاد کند،مثلا حرم امام علی(ع) که با این عظمت در حال توسعه و ساخت و‌ ساز است تماما توسط هنرمندان و استادکاران و مهندسان ایرانی ساخته شده است و یا در جنگ با داعش حقیقتا برادران ایران در همین شهر نجف تا پای جان از خودگذشتگی نشان دادند و از شهر نجف در برابر تکفیری‌ها دفاع کردند.»
وی به خاطره‌ای از ابتدای درگیری‌ها در عراق و شهر نجف ‌اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌همین قبرستان وادی‌السلام که می‌بینید تقریبا بیست کیلومتر مربع وسعت دارد، تکفیری‌ها در جای جای این قبرستان سنگر گرفته بودند و بیرون راندن آنها به دلیل نداشتن دید کافی و پنهان شدنشان پشت  قبرستان‌ها کار بسیار دشواری بود که ایرانی‌های زیادی در همین وادی السلام شهید شدند تا تعرضی به حرم مطهر امام علی(ع) صورت نگیرد.»
کربلا، مدرسه عشق و وفا
در ادامه سفر عتبات به کربلای معلی می‌رویم، شب تاسوعا و عاشورای حسینی معمولا کربلا غوغاست و شیعیان عراقی از تمام نقاط این کشور سعی می‌کنند خود را در شب‌های تاسوعا و عاشورا به کربلا برسانند تا در عزاداری سرور و سالار شهیدان سهیم باشند.
از همین رو در چنین ایامی، شهر کربلا مملو از جمعیت است و بعضا تردد خودرو در تمامی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر ممنوع است و بازرسی‌ها از افراد نیز به اوج خود می‌رسد، گرچه گاهی بازرسی‌ها خسته‌کننده می‌شود، اما به لطف الهی و با کمک نیروهای دلسوز مدافع حرم، امنیت در اعتاب مقدسه عراق، خصوصا کربلا کاملا برقرار است.
یکی از مکان‌هایی که در آن مراسم سوگواری امام حسین(ع) برگزار است، حسینیه سید جعفر کربلایی معاون تولیت حرم مطهر امام حسین(ع) است.
این حسینیه در کربلا از قدمت بالایی برخوردار است و عراقی‌ها جد اندر جد در آنجا به عزاداری  می‌پرداختند واکنون نیز با آغاز ماه محرم تا پایان ماه صفر هر روز شاهد خیل جمعیت مشتاقانی است که از نقاط مختلف کربلا خود را به این مکان می‌رسانند تا در مراسم عزاداری حسینیه سید جعفر شرکت داشته باشند.
گرچه متولی این حسینیه که معاونت تولیت حرم مطهر امام حسین(ع) را هم بر عهده‌ دارد، اهل گفت‌وگو نیست، اما فارسی را با تسلط کامل سخن می‌گوید، طوری که شما فکر نمی‌کنید ایشان ایرانی نیستند!
یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم روضه‌خوانی این حسینیه که ساکن کربلاست به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «مردم کربلا همگی خادم زائران امام حسین(ع) هستند و در این شهر از همه اقشار جهان برای زیارت مشرف می‌شوند، اما بیشترین خدمت را ایرانی‌ها به کربلا و حرمین شریفین کرده‌اند؛ خصوصا با ساخت و ساز صحن و سرای عقیله‌بنی‌هاشم(ع) یا ترفیع گنبد مطهر امام حسین(ع) این نقش ایرانیان بسیار پر رنگ و قابل احترام است.»
پس از پایان یکی از مراسمات روضه‌خوانی در این حسینیه به اتفاق حاج ابومحسن سری به منزل «سید علی» ساکن کربلا می‌زنیم. او راننده تاکسی بین کربلا و نجف و از دوستان ابومحسن
است.
 سید علی وجود امنیت در شهرهای شیعه‌نشین و اعتاب مقدسه را مدیون ایرانی‌ها می‌داند و می‌گوید: «نیروهای قدس سپاه ایران به فرماندهی سردار سلیمانی حقیقتا نقش مهمی در ایجاد امنیت در عراق ایفا کردند. به عنوان مثال جاده کربلا به بغداد بسیار ناامن بود و یا تردد در شب‌ها بسیار مشکل بود و خیلی از راننده‌های تاکسی در این مسیر هدف تک تیراندازهای داعش قرار گرفتند و شهید شدند، اما الحمدلله جاده‌های عراق امنیت خاص خود را پیدا کرده است و تردد در آنها جریان دارد.»
سید علی، وحدت و برادری میان دو کشور ایران و عراق را ناگسستنی می‌داند و معتقد است هر فردی در مسیر جدایی این دو ملت قدم بردارد در واقع آب در هاون می‌کوبد.
اتمام عملیات لاغرسازی ستون‌های
اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع)
در کربلا به اتفاق دوست دیرینه ام حاج ابومحسن به ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا می‌رویم تا با آخرین خبرهای مرتبط با ساخت و توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) آشنا شویم.
حاج آقا سراجیان رئیس ‌ستاد بازسازی عتبات عالیات شهر کربلا، فردی متدین و متواضع که اهل گفت وگو با رسانه‌ها نیست، اما دوستان روابط عمومی ستاد عتبات خبر مهمی را در ارتباط با اتمام عملیات لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) در اختیارمان قرار می‌دهند و از انتقال و نصب گنبد جدید حرم سیدالشهداء(ع) پس از اربعین امسال خبر می‌دهند.
رئیس ‌کل ستاد بازسازی عتبات عالیات، حسن پلارک در این‌باره می‌گوید: «با عنایت اهل بیت علیهم‌السلام و همت مهندسان و عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات، این پروژه پیچیده فنی و مهندسی با هدف گسترش فضای زیارت و رفاه حال زائران در زیر قبه سیدالشهدا(ع) و پیش از ایام پیک ماه محرم به اتمام رسید.»
وی در تشریح دلایل اجرای این طرح مهم می‌گوید: «گنبد کنونی حرم مطهر امام‌حسین(ع) به وزن تقریبی یک‌هزار و200تن روی چهارستون که قدمت آنها به دوران آل‌بویه برمی‌گردد، قرار گرفته است. این ستون‌ها در فاصله حدود یک‌متر و 70سانتی‌متری با ضریح بنا شده بود که با توجه به افزایش شمار زائران در سال‌های اخیر، مشکلاتی را برای تردد و زیارت ایجاد می‌کرد.»
پلارک ادامه می‌دهد: «‌محدودیت فضای ناشی از این فاصله اندک، به‌ویژه در ایام پیک همچون محرم و اربعین بیش از همیشه احساس می‌شد لذا پروژه لاغرسازی و تقویت ستون‌های اطراف ضریح از سال 94 با مسئولیت ستاد بازسازی عتبات استان کرمان آغاز شد.»
وی با بیان اینکه اکنون فاصله ضریح مطهر تا هر یک از ستون‌ها به بیش از 4 متر افزایش یافته است توضیح می‌دهد:«‌کار مقاوم‌سازی دیوارهای اطراف ضریح نیز با بتن مسلح و شبکه آرماتوربندی به اتمام رسیده و به این ترتیب زمینه برای انتقال و نصب گنبد جدید آماده شده است».
رئیس ‌ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌گوید: «گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) که ارتفاع آن 7/5 متراز گنبد کنونی بلندتر است در کرمان با استفاده از فناوری نوینی ساخته شده و با هماهنگی تولیت حرم مطهر پس از اربعین امسال جهت نصب به کربلا ارسال خواهد شد.»
پلارک در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش مذبوحانه دشمنان دو ملت ایران و عراق جهت ایجاد تفرقه ‌اشاره کرده و می‌گوید: «‌همان‌هایی که چشم دیدن پیروزی‌های حشدالشعبی و مدافعان حرم را نداشتند، اکنون به ‌دنبال فضاسازی‌ رسانه‌ای و بازی کردن با احساسات و افکار عمومی دو ملت هستند.»
رئیس ‌ستاد بازسازی عتبات عالیات با تاکید بر لزوم هوشیاری دو ملت در مواجهه با دسیسه‌های تفرقه افکن دشمنان می‌گوید: «اتاق فکرِ وهابی، صهیونیستی و آمریکایی از مدت‌ها پیش عملیات رسانه‌ای خود را علیه مقدسات شیعیان و بازسازی عتبات آغاز کرده بود و اکنون در آستانه مانور بزرگ اربعین به‌دنبال شعله‌ور کردن آتش نفاق است.»
پلارک با ‌اشاره به نقش وحدت‌آفرین گنگره عظیم اربعین حسینی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید:«هم‌نوایی دو ملت ایران و عراق در برپایی این راهپیمایی عظیم و میزبانی از زائران در سال‌های گذشته، امسال نیز با شکوه‌ بیشتری قدرت جهان تشیع را به رخ دشمنان خواهد کشید.»