kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور

«کوثر» نخستین جنگنده ایرانی به پرواز درآمد

همزمان با 31مردادماه، روز صنعت دفاعی با حضور رئیس‌محترم جمهور از نخستین هواپیمای کاملا بومی با نام «کوثر» رونمایی شد و رئیس‌سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع صرفه‌جویی 16و نیم میلیون دلاری را از تبعات ساخت این هواپیمای شکاری-رهگیر عنوان کرد.



سرویس سیاسی-

«سال اول جنگ آمریکایی‌ها رها کرده و رفته بودند، ما هم نمی‌خواستیم آنها بالای سر ما باشند. چقدر سخت بود وقتی یک موتور را باز می‌کردیم و یا می‌خواستیم جمع کنیم و ببندیم. یک موشک را باز می‌کردیم و می‌خواستیم تعمیر کنیم.» اینها بخشی از خاطرات حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان است که دو سال قبل (1395) همزمان با 31مردادماه که مصادف با روز صنعت دفاعی است بیان شد. در روزی که نخستین موتور جت ساخت ایران رونمایی شد.
از آن سال‌هایی که رئیس‌جمهور به آن‌اشاره کرده قریب به 4دهه گذشت تا نخستین موتورتوربوجت ایرانی ساخته شد. محصولی که به گفته سردار دهقان، وزیر دفاع وقت، با نهایی شدن ساخت آن علاوه‌بر قطع رشته‌های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش و طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفته است.
 از زمان رونمایی از موتور توربوجت ایرانی تنها 2سال گذشت و دقیقا در روزی که مصادف با روز صنعت دفاعی کشور بود از نخستین هواپیمای جنگنده ایرانی با نام «کوثر» رونمایی شد.
این جنگنده که به‌دست متخصصان و نخبگان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، دارای مزیت‌هایی همچون معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک(مهندسی برق و تجهیزات برقی در هواپیما)، کنترل آتش با استفاده از شبکه‌های داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل 4، بهره‌گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام‌دیجیتال، بهره‌گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک، استعلام از سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خدمات به‌منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات، بهره‌گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره‌گیری از فناوری دقیق ساعت رادیویی و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند است.
این شتاب فزاینده کشور در صنایع دفاعی و قطع وابستگی در آن یک نکته بسیار مهم را نشان می‌دهد. نکته‌ای که در هفته گذشته در بیانیه نمایندگان مجلس نیز به آن‌اشاره شده بود: «بدون شک پیشرفت‌های صنعت دفاعی بیانگر این واقعیت انکارناپذیر است که نه تنها تحریم چهل ساله صنایع نظامی ایران مانع روند رشد و تعالی این صنعت راهبردی نشده است، بلکه یکی از عرصه‌های موفق و الگو در تحریم شکنی نیز هست.»
به عبارتی باید گفت در هیچ موردی کشورمان به اندازه صنایع دفاعی و نظامی تحریم نبوده است. به طوری که سابقه این تحریم‌ها به همان سال‌های نخست انقلاب باز می‌گردد اما در همین حال هیچ صنعتی در کشور رشدی و پیشرفتی به اندازه صنایع نظامی نداشته است. این نکته گویای آن است که اگر مدیران و مسئولان در بخش‌های غیرنظامی به این باور برسند که با اتکا به درون می‌توان به قله‌ها دست یافت «کوثر» اقبال دیگر صنایع نیز در اوج به پرواز در می‌آید و هیچ چیز حتی تحریم جلودار آن نخواهد بود.
بدون آمادگی دفاعی، طعمه جنگ می‌شویم
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان پیش از ظهر سه‌شنبه، (30 مرداد) در مراسم رونمایی از جنگنده ایرانی «کوثر»، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، گفت: «وقتی می‌گوییم ما آماده دفاع هستیم، یعنی دل‌‌مان می‌خواهد صلح پایدار مستقر شود. بدون آمادگی یعنی به استقبال جنگ رفتن، بعضی‌ها به این نکات توجه ندارند و فکر می‌کنند اگر ما قدرت نظامی خود را افزایش دهیم.این به معنای جنگ‌طلبی است، بلکه این به معنای صلح‌طلبی است، چون ما می‌خواهیم جنگ نشود.»
رئیس‌جمهور در سخنان خود تأکید کرد که بازدارندگی به معنای قدرتی است که دشمن در محاسبات خود متوجه شود که تجاوز به ایران پرهزینه است. روحانی به این سیاست بازدارنده و کم هزینه‌اشاره کرد و گفت: «همه ما موظف هستیم کاری کنیم ملت ما امنیت، عزت، قدرت لازم را با کمترین هزینه به دست آورند، در غیر این صورت با هزینه‌های زیاد می‌توانیم این کار را انجام دهیم، کشورهای همسایه ما بسیار پرهزینه امنیت خود را در ابعاد مختلف حفظ کردند.»
وی افزود: «کشورهای همسایه، سلاح را با گران‌ترین قیمت می‌خرند، حتی بلد نیستند از آن استفاده کنند، بنابراین ناچارند مستشاران خارجی را به کشور خود بیاورند و در ازای سلاحی که می‌خرند در برابر این کشورها تسلیم می‌شوند، ممکن است نوکری کردن هزینه‌های مادی را پائین بیاورد، اما هزینه‌های معنوی را افزایش می‌دهد، آقایی، عزت، ملت غیور و قهرمان بودن هزینه دارد، این هنرمندی ماست که بتوانیم هزینه‌ها را کمتر و منفعت را بیشتر کنیم.»
حجت‌الاسلام روحانی با‌اشاره به رونمایی از  جنگنده ایرانی «کوثر»، اظهار کرد: «امروز این هواپیمایی را با موفقیت به پرواز درآورده‌ایم و همه به آن افتخار می‌کنیم؛ زیرا تمام اجزای آن را متخصصان داخلی تولید کرده‌اند و خیلی ارزشمند است که بتوانیم کلیه قطعات و تجهیزات لازم چنین جنگنده‌ای را خودمان تولید کنیم و این نشان از توانمندی ما دارد.»
وی با‌اشاره به غیرقابل اعتماد بودن دولت آمریکا خاطرنشان کرد: «کنگره و نمایندگان مجلس، سریع قانونی وضع کردند که رئیس‌جمهور حق ندارد به ایران حمله نظامی کند و آن را در کنگره تصویب کردند. چون می‌دانستند که این آدم (ترامپ) بی‌اعتماد است؛ خیلی عجیب است، کنگره آمریکا که همیشه با ما بد بوده و میانه خوبی نداشته و همیشه با ما خوب نبوده، تصویب می‌کند که دولت آمریکا حق ندارد به ایران حمله نظامی بکند، این نشان می‌دهد که ایران توانمند و قدرتمند است.»
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در صورتی که از همه دانشگاه‌ها و محققان استفاده کنیم، کارها پیش خواهد رفت، ما در جنگ هم به همین صورت بودیم، ما در زمان جنگ در بخش‌های مختلف از مردم استفاده می‌کردیم،  بنده از وزیر دفاع و همه مسئولان به‌طور جدی می‌خواهم که آنچه می‌شود دیگران بسازند، در فضای رقابتی آورده شود، ما در فضای رقابت ضرر نخواهیم کرد، شما در فضای رقابت می‌توانید یک قطعه را با کیفیت بهتر و ارزان‌تر بسازید، هر چیزی که انحصاری شد، در آن مشکل پیش خواهد آمد.»
در رابطه با این بخش از سخنان روحانی باید به سخنان امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی اشاره کرد که گفت: « 75 درصد ساخت این هواپیما در بخش خصوصی انجام می‌شود و وزارت دفاع صرفاً مدیریت می‌کند.»
امیر سرتیپ بنی‌طرفی، رئیس‌سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که شب چهارشنبه در رسانه ملی حضور یافته بود، به مردم گفت: «این یک هواپیمای شکاری رهگیر است که مأموریت آن پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی است و قابلیت مانور بسیار بالایی دارد. تجهیزات الکترونیکی پیشرفته‌ای برای این هواپیما، طراحی و نصب کردیم. تحریم‌های صنایع موجب برکت شد و هرچه تحریم‌ها سخت‌تر بود نگاه به داخل بیشتر شد.»
وی افزود: «با ساخت هواپیمای جنگنده کوثر، 16 و نیم میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داریم که از این مقدار فقط 7 و نیم میلیون دلار در بخش اویونیک آن است.»