kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
مراسم افتتاحیه امروز در استادیوم مرکزی جاکارتا برگزار می‌شود

آغاز بازی‌های آسیایی با حضور 379 ورزشکار ایرانی

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی از امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز می‌شود. ایران در این دوره از مسابقات با 379 ورزشکار شرکت کرده است.



سرویس ورزشی-

هر چند از چهارشنبه هفته گذشته با برگزاری رقابت‌های فوتبال و هندبال، نبرد ورزشکاران در بازی‌های آسیایی شروع شد ولی از امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی رسما در شهر جاکارتا و پالمبانگ اندونزی آغاز می‌شود.
از عمر بازی‌های آسیایی حدود۷۰ سال می‌گذرد. اولین دوره این بازی‌ها در سال۱۹۵۱ برگزار شد که این به دنبال تلاش‌های چند ساله‌ای بود که از سوی چند کشور آسیایی وعمدتا شرق این قاره انجام شده بود عاقبت اولین دوره آن در کشور هند برگزار شد که از سوی نخست‌وزیر فقید این کشور یعنی جواهر لعل نهرو به نامی که امروز می‌شناسیم یعنی«بازی‌های آسیایی» نامگذاری شد.
این بازی‌ها که بعضی آن را اصطلاحاً المپیک آسیایی می‌خوانند که البته اصطلاح درستی نیست اما در واقع شبه المپیکی است که در آن تمامیت ورزش قاره کهن به صحنه می‌آید و در مقایسه با یکدیگر عیار هر یک مشخص خواهد شد ضمن اینکه مجال و میدان مناسبی است برای اینکه هر کشوری وضعیت فعلی ورزش خود را با وضعیت چهارسال گذشته مقایسه کند و محاسبه نماید آیا طی این مدت پیشرفت داشته، درجا زده یا پسرفت!
انصراف ویتنام، جاکارتا را زودتر میزبان کرد
اندونزی به عنوان میزبان بازی‌های آسیایی را می‌توان بزرگ‌ترین مجمع الجزایر جهان دانست که بین دو خشکی، یعنی جنوب شرق آسیا و استرالیا واقع شده‌است. وسعت آب‌های این کشور ۳ برابر مساحت خشکی‌های آن است. در غرب جزیره جاوه، در سواحل شمالی، در کنار خلیج جاکارتا شهری قلعه‌ای و قدیمی است و در منطقه‌ای با تاریخ کهن قرار دارد.
کشور اندونزی اگر چه یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های متمدن بشری است اما در واقع مسیر توسعه را پس از جنگ جهانی دوم و پایان استیلای سیصد ساله هلندی‌ها آغاز کرد. این کشور که به سرعت مسیر رشد را طی کرده این روزها به عنوان یکی از قطب‌های سرمایه‌داری، کشتی رانی و حمل‌ونقل دریایی جهان شناخته می‌شود. اگر چه چهارمین کشور پرجمعیت جهان (۲۶۵ میلیون نفر) همچنان چالش‌های زیادی را در مسیر توسعه پیش پای خود می‌بیند اما تصمیم گرفته تا با میزبانی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره آسیا نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کند.
شهر جاکارتا اندونزی از حدود چهار سال قبل به عنوان میزبان بازی‌های آسیایی معرفی شد. البته مسئولان ورزش اندونزی در نظر داشتند که سال ۲۰۲۲ میزبان این بازی‌ها باشند اما انصراف ویتنام از میزبانی در المپیک آسیایی ۲۰۱۸ این شانس را به اندونزی داد تا چهار سال زودتر میزبان این بازی‌ها باشد.
تلاش اندونزی برای میزبانی شایسته
تمرین، انسان را کامل می‌کند. («Alah bisa karena‌biasa.»)  این یکی از معروف‌ترین ضرب المثل‌های مردم اندونزی است که تا حد زیادی می‌تواند خصوصیات اخلاقی آنان را معرفی کند. مردم میهمان نواز و سختکوش اندونزی نهایت تلاش خود را انجام دادند تا برای نخستین بار میزبانی المپیک آسیایی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. اگر چه مشکلاتی نظیر ترافیک سنگین شهری، پراکندگی جغرافیایی محل مسابقات و همچنین تامین زیر ساخت‌های مناسب حتی تا چند ساعت مانده به افتتاحیه این بازی‌ها خود‌نمایی می‌کند اما کاملا مشهود است که مردم این کشور خسته نشده و تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا بهترین میزبانی را انجام دهند.
ترافیک شدید در جاکارتا
مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی امروز شنبه ساعت ۱۵ به وقت محلی در استادیوم مرکزی این شهر برگزار می‌شود. 379 ورزشکار و نمایندگان 41 رشته از ایران در این بازی‌ها شرکت می‌کنند.
کاروان ایران در دوره قبلی بازی‌های آسیایی با ۲۱ مدال طلا در رده پنجم آسیا جای گرفته است و حالا امید زیادی می‌رود که بزرگ‌ترین کاروان ایران در تاریخ این بازی‌ها بتواند آمار مدال‌های خود را بهبود ببخشد.ورزشکاران ایران نیز مثل سایر کشورها در دهکده این بازی‌ها جای گرفته‌اند اما خبرنگاران و مسئولان ورزشی کشورهای مختلف در هتل‌های سطح شهر پراکنده هستند.
ترافیک وحشتناک شهر جاکارتا عملا رفت و آمد را برای این حجم از میهمانان مختل کرده است و بسیاری ترجیح می‌دهند از تاکسی موتوری‌ها با کلاه سبز برای رفت و آمد استفاده کنند.
دولت اندونزی در اقدامی موثر تصمیم دارد از امروز (شنبه) مدارس و ادارات جاکارتا را تعطیل کند تا بلکه قدری از حجم ترافیک این شهر کم شود.