kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
جنگ 33 روزه با صهیونیست‌ها چه کرد؟

آماری که اسرائیل هرگز فراموش نخواهد کرد شلیک 4 هزار موشک، فرار 300 هزار صهیونیست و...

12 سال از پیروزی مقاومت اسلامی حزب‌الله در جنگ با رژیم صهیونیستی (موسوم به جنگ 33 روزه) می‌گذرد. رژیم صهیونیستی که در دوازدهم ژوئیه 2006 (21 تیرماه 1385) به لبنان هجوم برده بود، بعد از 33 روز با شکستی مفتضحانه مجبور شد جنوب لبنان را ترک کند و رسوایی تاریخی برای خود به جا بگذارد.



سرویس خارجی-

ارتش صهیونیستی که تجربه شکست ارتش‌هاى عربى را در جنگ‌هاى گذشته اعراب و اسرائیل ازجمله جنگ شش روزه داشت، 33 روز پشت مرزهاى لبنان ماند و با وجود بمباران‌هاى بى‌سابقه و استفاده انبوه از سلاح‌هاى نامتعارف، نتوانست مواضعى را در لبنان گرفته و تثبیت کند. این ارتش به جدیدترین و کاربردى‌ترین سلاح‌ها و آموزش‌ها مجهز بود و از حمایت بی‌حد و حصر آمریکا و کشورهای غربی و حتی عربی برخوردار بود. اما حزب‌الله لبنان به تنهایی شکست سختی را بر این کشور تحمیل کرد و تاریخ ساز شد.
آمار منتشر شده نشان می‌دهد تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006 علاوه‌بر تبعات انسانی، بیش از 3 میلیارد دلار به این کشور خسارت وارد کرد.
خبرگزاری فارس حالا به مناسبت دوازدهمین سالگرد این جنگ به نقل از شبکه «المنار» نوشته، «میزان خسارت‌های وارد شده به رژیم صهیونیستی طی این جنگ به این شرح است: شلیک بیش از 4000 موشک به سمت فلسطین ‌اشغالی توسط حزب‌‌الله، تخریب 2000 ساختمان در فلسطین ‌اشغالی، آواره شدن 300هزار شهرک‌نشین صهیونیست، فرار بیش از یک میلیون شهرک‌نشین به پناهگاه‌ها، در این جنگ (طبق اعلام صهیونیست‌ها) 165 صهیونیست کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شدند.»
 ناکامی تل‌آویو در این جنگ رژیم صهیونیستی را مجبور کرد پس از 33 روز از آغاز حملات، قطعنامه 1701 سازمان ملل را بپذیرد و به جنگ در 14 اوت (23 مرداد) پایان دهد.
راز پیروزی حزب‌الله
استفاده موثر از زمین و ایجاد زیرساخت هاى مناسب دفاعى در مناطق دفاعى جنوب لبنان، موضوعى بود که رزمندگان حزب‌الله لبنان در این منطقه اجرا کردند، اصل مهم در این مسئله، رعایت اصول اختفا، استتار و پوشش بود، به نحوى که با وجود آنکه ارتش عبرى از تجهیزات بسیارى در زمینه جمع‌آورى اطلاعات برخوردار بود، نتوانست شناخت خوبى از منطقه هدف خود داشته باشد و در همین منطقه به شدت زمین‌گیر شده و سخت‌ترین شکست تاریخ خود را متحمل شد، شکستى که حتى در جنگ‌هاى بعدى، مانند جنگ‌هاى سه‌گانه غزه هم اتفاق نیفتاد.
حجم بالاى خسارات به نیروى انسانى و تجهیزات یگان‌هاى مهاجم ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستى با وجود پشتیبانى آتش صددرصد هوایى و توپخانه‌اى از آنها، چیزى نیست که بتوان به راحتى از آن گذشت. این نماد خفت و خوارى براى آنهاست و مطمئناً تا زمان نابودى خود نمى توانند این خفت و خوارى را جبران کنند.