kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
یک کارشناس اقتصادی:

محور نامه اقتصاد‌دانان تغییر تفکر لیبرالیستی دولت بود

یک استاد اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نامه اخیر 38 اقتصاددان به دولت اعلام کرد اقتصاددانان خواهان تغییر تفکر اقتصادی دولت که تفکر لیبرالیسم اقتصادی بود، شده‌اند.

ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ارسال نامه ۳۸ اقتصاددان به رئیس‌جمهور و اینکه هر زمان که شرایط بحرانی می‌شود تازه به فکر ارائه راهکار می‌افتیم اظهار داشت: قبلاً هم کارشناسان اقتصادی از این‌گونه نامه‌ها به رئیس‌جمهور نوشته و آن را رسانه‌ای کرده بودند اما واکنش مقام معظم رهبری نیز به این نامه و تمجید از آن نشان دادند که حل مشکل اقتصادی کشور چقدر اهمیت دارد.
وی افزود: نامه اول اقتصاددانان به رئیس‌جمهوری در سال‌های گذشته به علت مشکلات نقدینگی مطرح شده بود چرا که نقدینگی از ۴۴۰ هزار میلیارد تومان با یک رشد 3/5 برابری به یک تریلیون و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و این یک تهدید برای تورم و اقتصاد کشور محسوب می‌شد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به هر حال در نامه دوم به رئیس‌جمهور، اقتصاددانان خواهان تغییر تفکر اقتصادی دولت که یک تفکر لیبرالیسم اقتصادی بود، شدند اما دولت متأسفانه در پنج سال گذشته گوش شنوا به این اخطارها و هشدارها نداشته است.
به گفته حکیمی‌پور، موضوع مهمی که در نامه دوم به رئیس‌جمهور به آن توجه شده است این است که برای مبارزه با فساد اقتصادی دستگیر شدن چند دلال هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
وی بیان کرد: متأسفانه فساد در خود دولت هم وارد شده و این سؤال مطرح است که انتخاب معاون ارزی بانک مرکزی بر چه مبنایی بوده است که حالا باید با قرار وثیقه آزاد شود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه رابطه وزرا با نمایندگان مجلس مشکلاتی را ایجاد می‌کند خاطرنشان کرد: به هر حال‌اشکالی که در نامه اخیر اقتصاددانان دیده می‌شود این است که برنامه کوتاه مدتی برای حل مشکل اقتصادی دیده نشده و پیشنهادات ارائه شده نیازمند پنج تا هفت سال زمان است.
حکیمی‌پور بیان کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که دولت روحانی و وزرای آن با مردم در تماس نیستند این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته وزرا هر هفته چهار تا شش ساعت در تلویزیون با مردم صحبت می‌کنند.
گفتنی است، ۱۵ مرداد ماه امسال ۳۸ اقتصاددان کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور با اشاره به علل شکل گیری چالش های موجود در اقتصاد کشور، راهکارهایی از جمله اصلاح سیاست‌های مالیاتی، مبارزه فساد، کنترل قیمت‌ها در کوتاه مدت، ادغام بانک‌ها و... را برای خروج از این شرایط ارائه کردند که روزنامه کیهان هم روز گذشته طی گزارشی اهم پیشنهادات آنها را منتشر کرد.
 رهبر انقلاب روز دوشنبه در دیدار با قشرهای مختلف مردم با اشاره به پیشنهادها و نامه‌های متعدد جوانان انقلابی، مؤمن و خوش فکر برای حل مشکلات گفتند: اخیراً هم عده‌ای کارشناس اقتصادی که با دولت هم مخالفتی ندارند و برخی هم صاحب نام هستند، نامه‌ای دلسوزانه به رئیس‌جمهور محترم نوشته‌اند و ضمن برشمردن مشکلات ساختاری و موجود اقتصادی، راه‌حل‌ها را هم ارائه کرده‌اند که این راه‌حلها اکثراً صحیح بودند.
جلسه ویژه نوبخت با اقتصاددان امضاکننده نامه به رئیس‌جمهور
در همین راستا، سازمان برنامه و بودجه کشور روز شنبه با ۳۸ اقتصاددان امضاکننده نامه به رئیس‌جمهور برای گفت‌وگو و بررسی پیرامون راهکارهای ارائه شده در نامه مذکور جلسه‌ای برگزار خواهد کرد.
امر ا... امینی، یکی از ۳۸ اقتصاددان امضا‌کننده نامه  به رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه از کارشناسان امضا‌کننده این نامه دعوت کرده تا روز شنبه با حضور در این سازمان نقطه نظرات خود برای عبور از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور را عنوان کنند.
وی افزود: در این جلسه قرار است درخصوص بند بند این نامه صحبت شود.