kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
فاکس نیوز:

ایران با شلیک موشک بر فراز تنگه هرمز به مقامات آمریکایی پیام اقتدار داد

شبکه آمریکایی فاکس نیوز مدعی شده است که ایران در جریان مانور نظامی هفته گذشته خود در خلیج‌فارس یک موشک بالستیک ضدناو آزمایش کرده است.

به گزارش ایسنا، شبکه فاکس نیوز با استناد به ماهواره‌های جاسوسی آمریکا و اظهارات سه مقام آمریکایی در گزارشی مدعی شد که نیروهای ایران در مانور نظامی هفته گذشته خود در خلیج‌فارس یک موشک فاتح 110 برای تمرین بستن تنگه هرمز شلیک کرده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: مقامات آمریکایی می‌گویند که این موشک از بندر جاسک در جنوب ایران شلیک شده و حدود 100 مایل را بر فراز تنگه هرمز پیش از آنکه در یک بیابان در خاک ایران به زمین بیفتد، طی کرده است.
مقام‌های نظامی آمریکا معتقدند که همزمانی این آزمایش با آغاز بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند پیامی از سوی تهران برای واشنگتن تلقی شود.
با وجود این، آنها نگفته‌اند که آیا آزمایش چنین موشک‌هایی در جریان یک مانور نظامی دریایی رفتاری نامتعارف محسوب می‌شود یا خیر و یا اینکه پرتاب آزمایشی چنین موشکی در حوالی تنگه‌هرمز اختلالی در این منطقه ‌ایجاد کرده است.
ژنرال جوزف ووتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا همزمان با برگزاری این مانور به خبرنگاران گفته بود: این مانور بسیار شبیه مانورهای دریایی پیشین ایران در خلیج‌فارس بوده ‌اما به دلیل تقارن زمانی آن با آغاز بازگشت تحریم‌ها، پیام آن متوجه واشنگتن بوده است. کاملا آشکار است که آنها قصد داشتند با این تمرین نظامی پیامی را همزمان با آغاز تحریم‌ها بفرستند که دارای توانایی‌های (نظامی) هستند.
یک مقام آمریکایی در این باره به رویترز گفت: ایران به‌طور مرتب مانورهای دریایی در نزدیکی تنگه هرمز انجام می‌دهد و شلیک این موشک نیز در آب‌هایی بوده که متعلق به ایران است.
ایران هنوز واکنشی به این ادعای آمریکا نشان نداده است.