kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
کاش تیم مذاکره‌کننده کشورمان عبرت بگیرد

کره شمالی تمام پیشنهادهای آمریکا برای خلع سلاح هسته‌ای را رد کرد

کره شمالی پیشنهادهای مکرر آ مریکا برای خلع سلاح هسته‌ای را رد، و واشنگتن را به دروغگویی و اقدامات گانگستری متهم کرد.


خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد که به نظر می‌رسد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ، پیشنهاد ویژه برای خلع سلاح هسته‌ای از سوی آمریکا را رد کرده و از این موضوع خشمگین است که تحریم‌ها علیه کشورش را برنداشته‌اند. دفتر نمایندگی دائم کره شمالی در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا در تلاش برای پیدا کردن بهانه‌ای برای افزایش تحریم‌ها علیه کره شمالی از طریق بسیج کردن همه نهادهای نظارتی و اطلاعاتی برای ارائه دروغ‌هایی در ارتباط با موضوع هسته‌ای ماست. سی ان ان افزود: کره شمالی، آمریکا را به سبب تشدید فشارهای بین‌المللی علیه پیونگ یانگ، به نقض روح توافق نامه امضا شده بین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی متهم کرد. کره شمالی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر آمریکا موضع خود را تغییر ندهد، کره شمالی خلع سلاح هسته‌ای را تضمین نخواهد کرد.
سی ان ان در گزارش خود می‌افزاید: آمریکا از کره شمالی خواست از بخش عمده‌ای از زراد خانه هسته‌ای خود دست بردارد. مقامات کره شمالی شدیدا این پیشنهاد را رد کردند. یک سری تلاش‌هایی صورت گرفت، اما اکنون نوعی ناامیدی بین دو طرف مشاهده می‌شود. «مایک پمپئو» پس از ترک کره شمالی ، مدعی عدم پایبندی پیونگ یانگ به وعده‌ها و توافق نامه امضا شده در سنگاپور بین جونگ اون و ترامپ شده است. شنیدیم که «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل هم از اعمال تحریم سخن گفته است. شنیدیم که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا بر طبل تنش‌ها با پیونگ یانگ کوبید و اعلام کرد کره شمالی به وعده هایش پایبند نیست. تلویزیون دولتی کره شمالی هم به لفاظی‌های ضدآمریکایی خود شدت بخشیده است. آنها می‌گویند قبل از آنکه روند خلع سلاح هسته‌ای رخ دهد، باید معاهده صلح امضا شود. دفتر نمایندگی دائم کره شمالی در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در تلاش برای یافتن بهانه‌ای برای تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ است.»
با توجه به این اتفاقات، به نظر می‌رسد که مقامات پیونگ‌یانگ در برابر آمریکا، بر اساس بی‌اعتمادی کامل عمل کرده و راه‌های سوءاستفاده کاخ سفید را کاملا بسته‌اند.
این در حالی است که مسئولان دولت ما در ماجرای برجام، علیرغم سابقه ننگینی که آمریکا دارد و علیرغم هشدارهای مکرر رهبری در‌باره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، به آمریکا اعتماد کرده و راهبرد مرحله‌ای و یا سایر راهبردهایی که مبتنی بردرایت باشد، را در توافقنامه برجام لحاظ نکرده‌اند.