kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
روحانی به مجلس می‌رود

مردم از رئیس‌جمهور پاسخ می‌خواهند نه سخنرانی!

مردم فارغ از چپ و راست، بی‌توجه به دعواهای حزبی، آنچه از رئیس‌محترم جمهور می‌خواهند این است که ضمن تشریح وضعیت؛ نقشه دولت را برای ادامه راه با آنها در میان بگذارد، اگر چنین شود و مردم از دولت اراده‌ای قوی برای عبور از بحران‌ها ببینند به یاری او نیز خواهند شتافت.
سرویس سیاسی-

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز در نامه‌ای برای علی لاریجانی، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی نوشت که در فرصت مقرر به مجلس خواهد آمد. لازم به یادآوری است که این نامه در پی آن نوشته شد که هفته گذشته سؤال 80نماینده مجلس از رئیس‌جمهور در صحن علنی اعلام وصول شد.
روحانی در ابتدای نامه خود ضمن اعلام وصول سؤال نمایندگان مجلس در ادامه نوشته است: «بی‌تردید سؤال از رئیس‌جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچکدام از این دو حاصل نشده است.»
سپس در ادامه نوشته است: «اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی ان‌شاءالله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سؤالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.»
مبارک است
اما با این شرایط
رئیس ‌محترم جمهور در نامه خود نوشته است که سؤال نمایندگان مجلس از وی در چارچوب قانون اساسی نیست!
به نظر می‌رسد که ‌اشاره رئیس‌جمهور پیرامون قانونی بودن سؤال به همان موضوعی بازمی‌گردد که در روزهای گذشته و توسط حسینعلی امیری مطرح شد. او در حاشیه جلسه هیئت دولت مدعی شد: «طرح سؤال از رئیس‌جمهور غیرقانونی است، زیرا امضاها از حد نصاب افتاده بود. سؤال و تحقیق و تفحص حق مجلس است اما باید از آن قانونی استفاده کرد. آنچه امروز اتفاق افتاده کاملا خلاف اصول مسلم حقوقی، قانون اساسی و خلاف آئین‌نامه داخلی مجلس است.»
کار به پیشنهاد مناظره کشیده شد و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مناظره را مطرح کرد. احمد امیرآبادی فراهانی مسئول سؤالات در هیئت‌رئیسه مجلس در واکنش به درخواست امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره انجام مناظره پیرامون طرح سؤال از رئیس‌جمهور اظهار کرد: «آماده هستم با امیری درباره ابهامات وارده به نحوه اعلام وصول سؤال از رئیس‌جمهور مناظره‌ای داشته باشم.»
متاسفم!
امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: «متاسفم که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به جای همراهی و هماهنگی با مجلس به جهت ایجاد فضای آرام و مناسب برای حضور روحانی در مجلس به دنبال حاشیه‌سازی و زیر سؤال بردن اختیار قانونی نمایندگان است. تعداد انصراف‌دهندگان با حضور معاون امیری، آقای هروی بررسی و صورت جلسه شد و طرح سؤال از رئیس‌جمهور کاملا قانونی است.»
موضوعی دیگر که توسط برخی دولتمردان و روزنامه‌های زنجیره‌ای مطرح شد «سیاسی جلوه دادن» سؤال از رئیس‌جمهور است. اما به راستی آنها چگونه به این نیت خوانی دست یافته‌اند؟!
سؤال از رئیس‌جمهور اگر شرایط خود را داشته باشد می‌تواند توسط مجلس به جریان انداخته شود و اگر نداشته باشد؛ نه. حالا در این میان مطرح کردن این موضوع که سؤال از رئیس‌جمهور «سیاسی» است را چگونه می‌توان اثبات یا رد کرد؟
ظاهراً اقتصادی
باطناً سیاسی!
محتوای سؤالات چیز دیگری می‌گویند. سؤالات مباحث اقتصادی را در برگرفته است. مسایلی که اکنون دغدغه‌های اصلی جامعه هستند. اگرچه طیف موسوم به اصلاح‌طلب حتی تا آنجا پیش رفت که نوشت: سؤال‌های طرح شده از رئیس‌جمهور ظاهرا اقتصادی هستند و ماهیت سیاسی دارند؟!!
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و طراح سؤال از رئیس‌جمهور، نیز ضمن رد اظهارات حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره انگیزه سؤال‌کنندگان از حسن روحانی،‌گفت:‌ «آیا بیکاری جوانان، تورم و گرانی موضوعات سیاسی است که آقای امیری آن را به مسائل سیاسی ارتباط می‌دهند.»
وی در ادامه افزود: «امروز با توجه به مطالبات مردم در حوزه‌های اقتصادی، نمایندگان مجلس نیز بر آن شدند تا در این زمینه از رئیس‌جمهور سؤال کنند؛‌ در چنین شرایطی بهتر است دولتمردان به قانون احترام گذاشته و با همکاری مجلس به دنبال راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باشند.»
ذوالنوری با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت:‌ انتظار مردم و نمایندگان منتخب ملت از دولتمردان این است که در وضعیت فعلی پیرامون چرایی نوسانات بازار ارز توضیحی دهند و توضیح‌ خواستن از دولت در این زمینه وظیفه نمایندگان مردم است که طبق قانون بر عهده آنها گذاشته شده است.
نماینده مردم قم نیز از اعلام آمادگی خود برای مناظره با معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یا سایر اعضای دولت درباره سؤال از رئیس‌جمهور خبر داد.
«بگو،بگو»ها؛
جایگزین «بگم‌بگم»ها
در این میان اما تلاش روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب قابل تامل است. از زمان طرح سؤال از رئیس‌جمهور آنها این روند را در پیش گرفته و به رئیس‌محترم جمهور توصیه‌هایی دارند در‌باره مطالبی که باید بگوید.
این روزنامه‌ها که زیست شان منوط به حاشیه‌سازی است برای این موضوع نیز دست به کار شده و خطاب به روحانی نوای«بگو... بگو...» راه انداخته‌اند. نتیجه این اما برای آنها چیست؟
نخست آنکه این روزنامه‌ها با این حرف‌ها در تلاش هستند تا درباره دلایل مشکلات کشور به انگاره سازی پرداخته و آنچه می‌خواهند به مخاطبان ارائه دهند. با این اوصاف که آنچنان‌که آنها می‌گویند مخاطبان این‌گونه تصور کنند که موجودات ناپیدایی هستند که چوب لای چرخ ماشین خدمت به مردم می‌گذارند.
دیگر اینکه این تلاش طیف مذکور حاشیه امنیتی برای آنهایی ایجاد می‌کند که در تلاش هستند تا هم به ملت و هم به دولت لطمه بزنند.
نکته اصلی در این میان آن است که مردم اما فارغ از چپ و راست، بی‌توجه به دعواهای حزبی، آنچه از رئیس‌محترم جمهور می‌خواهند این است که به سؤالات آنها در مورد این شرایط پاسخ داده و نقشه دولت را برای ادامه راه با آنها در میان بگذارد. اگر چنین شود و مردم از دولت اراده‌ای قوی برای عبور از بحران‌ها ببینند به یاری او نیز خواهند شتافت.