kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
در ادامه تعامل قطره‌چکانی اروپا بعد از برجام

5 هواپیمای ملخی به ناوگان هوایی کشور افزوده شد

بعد از آنکه اعلام شد مهم‌ترین عضو اتحادیه اروپا از انتقال ۴۰۰ میلیون دلار از پول ایران جلوگیری می‌کند، به جای وعده هواپیماهای غول‌پیکر ایرباس و بوئینگ، پنج هواپیمای کوچک و متوسط ATR وارد کشور شد.

روز گذشته اعلام شد که پنج هواپیمای‌ای‌تی‌آر (ATR) به ایران ایر تحویل شده است. این در حالی است که از آبان ماه سال جاری قرار است رسما دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی علیه صنعت هوایی کشور اعمال و اجرایی شود.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بعد از توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و ادعای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، دولت امضای قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با غول‌های هواپیماسازی جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ‌ای‌تی‌آر را رسانه‌ای کرد.
از این ۲۰۰ فروند هواپیما، ۸۰ هواپیما مربوط به بوئینگ، ۱۰۰ فروند مربوط به ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای سایز کوچک و متوسط مربوط به ATR بود که هم‌اکنون با ورود این پنج فروند هواپیمای جدید به ایران، تعداد کل هواپیماهای خریداری و تحویل داده شده به عدد ۱۶ می‌رسد که از این تعداد تنها سه فروند مربوط به ایرباس و هشت فروند مربوط به ‌ای‌تی‌آر است.
پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا، از توافق هسته‌ای برجام با ایران خارج شد، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس رسما اعلام کردند که امکان اجرایی کردن قراردادشان با ایران را ندارند و‌ای تی آر نیز نسبت به قابل اجرا بودن این قرارداد تردیدهای جدی را مطرح کرد.
اما به نظر می‌رسد که شرکت‌ای تی آر از سایر رقبای خود درخصوص ارسال، تحویل و فروش هواپیماهای سفارش ایران ایر ابراز نگرانی بیشتری می‌کند چراکه به تازگی در این باره عنوان کرده است در صورتی که نتواند تعداد هواپیماهای مقرر خود را به ایران تحویل دهد، متحمل ضرر و زیان قابل توجهی خواهد شد.
پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، در حالی که از دولت روحانی انتظار می‌رفت در اقدامی قاطع مقابله به مثل کند، اما دولت که همه تعهدات برجامی خود را انجام داده بود، در برجام ماند و این بار به امید اروپایی‌ها، فرصت‌های کاهش آثار تحریم را یکی پس از دیگری از دست داد.حالا پس از آن همه وعده اروپایی‌ها و تعلل دولت روحانی، در آستانه دور جدید تحریم‌ها، اروپایی‌ها تنها پنج هواپیمای ملخی را به ایران تحویل داده‌اند و سرنوشت بقیه این هواپیماها نیز معلوم نیست.
بلوکه 400 میلیون دلار ایران
البته بدقولی اروپایی‌ها منحصر به تحویل هواپیما نیست. پس از آنکه در هفته‌های گذشته ایران تصمیم گرفت بخشی از دارایی‌های خود از قویترین اقتصاد اتحادیه اروپا را خارج کند، بانک مرکزی آلمان اعلام کرد در قوانین خود بازنگری خواهد کرد تا جلوی انتقال ۴۰۰ میلیون دلار وجه نقد از موجودی یکی از حساب‌های ایران در آلمان را بگیرد.
ایسنا به نقل از بیلد، گزارش داد که «بانک مرکزی آلمان اعلام کرده است که در قوانین خود بازنگری خواهد کرد و تا زمانی که ایران از مقاصد خود برای استفاده از این وجوه شفاف‌سازی نکند اجازه این انتقال را نخواهد داد. حتی اگر اثبات شود این وجوه در تامین مالی تروریسم استفاده نخواهند شد بانک مرکزی آلمان می‌تواند به بهانه تحریم‌های آمریکا جلوی انتقال این وجوه را بگیرد.»
این برخورد آلمان در حالی است که دولت آنگلا مرکل در ظاهر خود را یکی از سرسخت‌ترین مدافعان برجام و اجرای آن با وجود خروج آمریکا از آن نشان داده است و مدعی است زیر فشار شدیدی از جانب شرکت‌های آلمانی برای یافتن راهی برای تداوم روابط اقتصادی با ایران قرار دارد.
«ای‌تی‌آر»ها محدودیتی ندارد
گفتنی است دیروز رئیس‌سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم استقبال از پنج فروند هواپیمای  ATR۷۲-۶۰۰ تازه‌ وارد هما گفت: هیچ هواپیمایی نیست که محدودیت پروازی نداشته باشد و مقایسه بین ATR با سایر هواپیماها صحیح نیست.به گزارش خبرنگار مهر، علی عابدزاده در واکنش به انتقاداتی که از این هواپیماها می‌شود، اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند بال‌های ATR یخ می‌زند، اظهاراتی است که ۵۰ سال است مُرده است. درست است که ما ATR را به شهرهای گرمسیر نمی‌دهیم، ولی این هواپیماها برای آسمان شهرهای مختلف ایران مناسب هستند.وزیر راه و شهرسازی که قبلا از تلاش‌ها و موفقیت‌های چشمگیر خود در خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ سخن می‌گفت، در مراسم ورود پنج هواپیمای ملخی، گفت: ۵ فروند هواپیمای ATR که امروز وارد کشور شد ۵ میلیون یورو قطعه نیز با خود به ایران آوردند.
به گزارش فارس، عباس آخوندی گفت: با همکاری و همفکری همه دستگاه‌ها و کشورهایی نظیر روسیه، هند و... تلاش می‌کنیم آمریکا را منزوی کنیم.