kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

3 روز عزای عمومی در کردستان به دنبال حادثه دلخراش تصادف اتوبوس و تانکر سوخت

رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی سنندج گفت: تصادف یک دستگاه‌تانکر سوخت حامل نفت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری 11 کشته و هفت مصدوم بر جا گذاشت.

 

سرهنگ رمضان نادری بامداد دیروز در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: این حادثه در بلوار دکتر حسینی شهر سنندج روی داد و‌تانکر سوخت با اتوبوسی که بیرون از محوطه ترمینال مسافری سنندج متوقف بود، برخورد کرد.
انفجار‌تانکر و انتشار گسترده سوخت در اطراف محل تصادف و آتش گرفتن اتوبوس باعث شد مسافران نتوانند از خودرو خارج و خود را نجات دهندواین امرباعث مرگ 11 مسافراتوبوس شد.
شاهدین همچنین بیان کردند که اتوبوس پس از خروج از ترمینال برای اینکه مسافران دیگری را خارج از ترمینال سوار کند و تعداد مسافران را افزایش دهد، مدتی در کنار بلوار متوقف بوده که‌تانکر سوخت با آن برخورد کرد.
مدیر روابط عمومی استانداری کردستان با ‌اشاره به حادثه تصادف گفت: چهار مسافر اتوبوس و سه نفر از سرنشینان خودروهای عبوری نیز در این حادثه مصدوم شدند که با استفاده از آمبولانس به مراکز درمانی شهرستان سنندج اعزام و تحت درمان قرار گرفتند.
هیرش رضایی با بیان اینکه مصدومان این حادثه رانندگی ساعتی پس از مداوا از مراکز بیمارستانی این شهرستان ترخیص شدند، تاکید کرد: علت وقوع این حادثه توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.
وی اضافه کرد: به دلیل شدت سوختگی اجساد جانباختگان قابل شناسایی نیست و پزشکی قانونی باید هویت‌ها را مشخص کند.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون جسد 9 نفر از جانباختگان این حادثه در آرامستان بهشت محمدی و دو جسد نیز در بیمارستان کوثر سنندج قرار دارد که به جز جسد یک زن و کودک، جسد بقیه قابل شناسایی نیستند.وی اضافه کرد: برای مشخص شدن هویت اجساد باید پزشکی قانونی معاینات لازم را انجام دهد.رضایی گفت: هیچ اطلاعات دقیقی از هویت مسافران این اتوبوس در دسترس نیست چون تعدادی از مسافران خارج از محوطه ترمینال و برخی بدون خرید بلیط سوار اتوبوس شدند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هویت جانباختگان مشخص نیست برای حفظ آرامش جامعه و جلوگیری از نگرانی خانواده‌ها، شهروندان اجازه بدهند که پزشکی قانونی کارهای شناسایی را انجام دهد که این امر زمان بر است.
سرهنگ رمضان نادری با بیان اینکه بر اثر این برخورد و بواسطه محموله سوختی‌تانکر، اتوبوس مسافربری آتش گرفت، اظهار داشت: علت اصلی این حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است.
بهمن مرادنیا استاندار کردستان به مناسبت این حادثه دلخراش و کشته شدن 11 نفر از هم استانی‌ها با صدور پیام تسلیتی سه روز عزای عمومی در کردستان اعلام کرد.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج گفت: برای مهار آتش و امداد رسانی به حادثه دیدگان تصادف رانندگی‌تانکر سوخت‌رسان با اتوبوس مسافربری در کمربندی دکتر حسینی 50 آتش نشان با 20 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین وارد عمل شدند.
سهیل فضل وزیری دیروز در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: پس از اطلاع‌رسانی این حادثه، آتش نشانان ایستگاه ترمینال کمتر از دو دقیقه بعد به محل حادثه رسیدند و پس از دقایقی ماموران سایر ایستگاه‌ها نیز در محل حضور یافتند.
وی افزود: آتش نشانان با حضور در محل حادثه بلافاصله عملیات اطفای حریق را انجام داده و اجساد مسافران را از داخل اتوبوس بیرون کشیدند اما بدلیل شدت حادثه و جاری شدن مقدار زیادی نفت در مسیر امکان جمع کردن خودروها با جرثقیل وجود نداشت.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج تاکید کرد: با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد نفتی در مسیر جاری شده بود به سرعت با چند دستگاه کمپرسی نسبت به حمل خاک و خاکریزی مسیر کمربندی دکتر حسینی اقدام شد.
پرونده قضایی تصادف‌تانکر و اتوبوس
 در سنندج تشکیل شد
دادستان عمومی و انقلاب سنندج گفت: علت وقوع تصادف‌تانکر حامل سوخت با اتوبوس، بر اساس گزارش‌های‌اولیه پارگی شیلنگ ترمز‌تانکر بوده که در حال بررسی است و پرونده قضایی نیز برای آن تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا اکبر جوهری دیروز اظهار داشت: در این حادثه راننده و کمک راننده اتوبوس زنده مانده‌اند اما راننده‌تانکر و تعداد زیادی از مسافران اتوبوس فوت شده‌اند.
وی اضافه کرد: ‌تانکر حمل سوخت ایرانی بوده است و شایعات دیگر در این رابطه صحت ندارد.
مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی سنندج هم به ایرنا گفت: اجساد مربوط به این حادثه در بیمارستان کوثر نگهداری می‌شود و هنوز تحویل پزشکی قانونی نشده است.
عبدالله احمدی اضافه کرد: پزشکان این دستگاه با حضور در بیمارستان از اجساد نمونه‌برداری DNA را انجام می‌دهند تا افرادی که در این حادثه جان سپرده‌اند شناسایی شوند.
کارشناسان پلیس راهور اعلام کردند نقص فنی در سیستم ترمز‌تانکر حامل مواد سوختی و عمل نکردن آن علت اصلی وقوع این حادثه است و منجر به برخورد شدید‌تانکر از پشت با اتوبوس و انفجار مواد سوختی و آتش گرفتن اتوبوس بوده است.
نارضایتی مردم از بی‌توجهی مسئولان برای استانداردسازی مسیر کمربندی
نارضایتی مردم شهرستان سنندج که بارها درخصوص استاندارد نبودن این کمربندی و رعایت نشدن اصول فنی و مهندسی در احداث آن گلایه کرده بودند، دیروز و با وقوع این حادثه بیشتر شد و خواستار اقدام جدی و فوری متولیان دراین رابطه هستند.احداث کمربندی حسینی شهر سنندج توسط شهرداری در این مسیر طی سال‌های گذشته نیز بارها موجب اعتراض ساکنان این منطقه برای حل مشکلات آن شده است.
رئیس‌جمهور: علت سانحه ترمینال سنندج گزارش شود
رئیس‌جمهوری در پیامی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جان‌ باختگان سانحه رانندگی ترمینال مسافربری سنندج به استاندار و مسئولان استان کردستان دستور داد تاعلت وقوع این سانحه را بررسی و نسبت به تسکین آلام خانواده‌های داغدیده و نیز ارایه گزارش اقدام کنند.در بخشی از این پیام آمده: وقوع حادثه تلخ و تأسف‌بار در ترمینال مسافربری سنندج که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیز در استان کردستان گردید، موجب اندوه و تأثر عمیق شد.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون لازم است مسئولان استانی به ویژه استاندار کردستان به عنوان نماینده دولت، نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به خانواده‌های داغدیده و تسکین آلام آنان داشته باشند.رئیس‌جمهوری با ابراز همدردی، این مصیبت را از صمیم قلب به خانواده‌های عزیز جان‌باختگان این حادثه دلخراش و مردم استان کردستان تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان مظلوم رحمت و مغفرت و برای عموم بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.