kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
گزارشی از ماموریت دلال ترامپ در تهران

مذاکره مجدد با ناقضان برجام تدبیر یا انفعال؟!

وزیرخارجه فرانسه در حالی به نمایندگی از آمریکا برای طرح ادعاهای موشکی و منطقه‌ای به ایران سفر کرده است که آقای روحانی مدتی پیش با‌اشاره به بدعهدی‌های آمریکا گفته بود مگر کسی دیوانه است که با آمریکا مذاکره کند!



سرویس سیاسی-

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه بامداد دوشنبه در حالی وارد تهران شد که پیش از عزیمت به ایران، وی و نهاد تحت مدیریتش، عباراتی تند و بعضا توهین‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بردند. وی روز یکشنبه پیش از سفر به تهران در اظهارنظری گستاخانه گفت: ایران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی خود توجه نشان دهد یا اینکه با تحریم‌های احتمالی مواجه خواهد شد!
وی قبل از سفر به تهران در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال‌ دودیمانش» رسما در خصوص نیازهای دفاعی ایران تعیین تکلیف کرد. وزیر امور خارجه فرانسه موشک‌های دوربرد ایران را ناسازگار با قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین فراتر از نیازهای ایران برای دفاع از مرزهایش خواند.
علاوه بر این، وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به ایران اقدام به انتشار بیانیه‌ای شدید‌اللحن کرد. در بخشی از این بیانیه گستاخانه آمده است: «فرانسه بارها اعلام کرده است که برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است... نقشی که ایران در منطقه ‌ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای این ناحیه دارد. ما امیدواریم که ایران نقش مثبتی برای حل بحران در خاورمیانه داشته باشد و به حاکمیت کشورها احترام بگذارد».
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در آستانه سفر وزیر خارجه‌اش به تهران، در تماس تلفنی با روحانی در اظهارنظری گستاخانه خواستار پاسخگویی ایران درباره توان موشکی خود و فشار تهران بر سوریه شد. این اظهارات مقامات فرانسوی در حالی است که آنان را باید صرفاً در حد شیپورچی آمریکایی‌ها دانست. پاریس که در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را بازی می‌کرد امروز در نقش ناجی برجام ظاهر شده و مدعی است می‌خواهد طرفین را به مصالحه‌ای در این خصوص برساند. دولت دونالد ترامپ چندی پیش به اروپایی‌ها پیغام داده بود که اگر می‌خواهند واشنگتن از برجام خارج نشود باید شروط ترامپ را برآورده کنند که در راس آنها محدودیت توانایی موشکی ایران و مقابله با نفوذ منطقه‌ای آن است. از این رو سیاستمدارانی همچون لودریان و ماکرون را باید پیش و بیش از آنکه نماینده فرانسه دانست، فرستاده آمریکا قلمداد کرد و در این قاب با آن مواجه شد.
مذاکره با آمریکا یعنی دیوانگی!
آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان 6 آبان سال جاری در صحن علنی مجلس روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعهد و پیمان نبوده و اصول اخلاقی و بین‌المللی را نمی‌شناسیم، خاطرنشان کرد: این معنایش این است که اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به آن اعتماد کند و این در حالی است که امروز آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند که با ما مذاکره کن‌؛ مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.
با این وصف باید پرسید چه اتفاق جدیدی -جز چند بدعهدی و خصومت دیگر- در روابط ایران و آمریکا افتاده است که دولت برای فرستاده کاخ سفید فرش قرمز پهن می‌کند؟!
سؤالی که باید لودریان پاسخ می‌داد
فارغ از مواضع اخیر فرانسوی‌ها، تصور کنید گروهی تروریستی 17 هزار شهروند فرانسوی را کشته بود و امروز در ایران دفتر و دستک داشت. به راستی فرانسوی‌ها با ما چه برخوردی می‌کردند؟! به ما قراردادهای چرب و نرم اقتصادی پیشنهاد می‌دادند یا اجازه می‌دادند که درباره برد موشک‌هایشان اظهار نظر کنیم؟!
پرونده اقدامات و سیاست‌های ضدایرانی فرانسه البته قطورتر از این حرف‌هاست و حمایت تسلیحاتی مفصل پاریس از صدام در 8 سال جنگ تحمیلی خود کتابی قطور است. پرونده «فرآورده‌های خونی آلوده» نیز که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق و در خلال سال‌های ۶۲ و ۶۳ به وجود آمد یکی دیگر از اقدامات فراموش نشدنی مقامات آن کشور در قبال ایرانیان است.
حفظ باک خالی برجام!
متاسفانه آمریکا و اروپایی‌ها پاشنه آشیل دولت آقای روحانی را یافته و تمرکز خود را نیز بر آن قرار ‌داده‌اند. آنها بهتر از هرکسی می‌دانند که دولت روحانی تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده و برای حفظ آن دست به هرکاری می‌زند. اینجاست که جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا به ظریف در مونیخ توصیه می‌کند؛ صرف نظر از هر اقدامی که دولت ترامپ انجام می‌دهد، شما برجام را بر هم نزنید!
آمریکایی‌ها برای حفظ جنازه برجام، امتیازات بیشتر طلب می‌کنند و اروپا را به اصطلاح واسطه این باج‌خواهی خود کرده‌اند و یک بار دیگر بازی پلیس خوب و بد به راه انداخته‌اند اما همزمان باک هواپیمای آقای ظریف در مونیخ بدون بنزین می‌ماند مبادا به تحریم‌هایی که روزی قرار بود بالمره لغو شود، خدشه‌ای وارد شود!
هرچند آقایان شمخانی و ظریف -که تا لحظه تنظیم این گزارش خبر آنها منتشر شده- در دیدار با لودریان مواضع مثبت و محکمی گرفته‌اند اما نفس پذیرش این سفر و دیدارها به معنای مشروعیت بخشیدن به نگرانی‌های ادعایی آمریکا و اروپاست و راه را برای گستاخی‌ها و گام‌های بعدی باز می‌کند. لودریان پیش از سفر آشکارا هدف و مواضع خود را اعلام کرده بوده و اگر دولت مذاکره‌ای درباره موشک و منطقه ندارد و نمی‌کند، اساساً چرا باید لودریان را پذیرفت؟
عراقچی به تازگی در سفر به انگلیس در اندیشکده چتم هاوس اذعان کرد که برجام نفعی برای ایران نداشته است و آقای روحانی در بندرعباس به توطئه‌چینی آمریکا و انگلیس در شورای امنیت انتقاد کرد. با این تفاصیل، شایسته است که از سوراخ مذاکره - بخوانید امتیاز دادن یک طرفه- با چنین طرف‌های بدعهد و مکاری، بار دیگر منافع کشور را دچار خسارت کنیم؟! این سیاست را چه باید خواند؛ تدبیر یا کم عقلی؟!
اعتراض دانشجویان
سفر «لودریان» به کشورمان بعد از بیانیه تند و خصمانه وزارت خارجه فرانسه علیه ایران از همان ابتدا باعث اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شد و جمعی از دانشجویان با حضور در فرودگاه مهرآباد و جمع دیگری با حضور در مقابل وزارت خارجه اعتراض خود را اعلام کردند.
جمعی از دانشجویان در واکنش به سفر وزیر امورخارجه فرانسه به ایران بامداد دوشنبه در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند.دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن تصاویری از شهیدطهرانی‌مقدم و دست‌نوشته‌هایی اعتراض خود را به رفتار خصمانه فرانسه نشان دادند.
وزارت خارجه فرانسه در آستانه سفر لودریان به تهران برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را مایه بی‌ثباتی منطقه‌ دانسته بود. دانشجویان در این تجمع تاکید کردند ایران با قدرت به برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد و روز به روز قدرتمندتر خواهد شد.
خون‌های آلوده
جمع دیگری از دانشجویان هم ظهر دوشنبه با حضور در مقابل وزارت خارجه در اعتراض به بیانیه خصمانه وزارت خارجه فرانسه و سفر وزیر خارجه این کشور به ایران تجمع کردند.
دانشجویان معترض با سر دادن شعارهایی از وزارت خارجه کشورمان و همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران خواستند پاسخ قاطعی به بیانیه گستاخانه وزارت خارجه فرانسه بدهند.
دانشجویان معترض همچنین دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن شعارهایی همچون «ایران لیبی نیست»، «آمریکا و فرانسه پایگاه‌های نظامی خود را از منطقه جمع کنند»، «برای ایجاد ثبات در منطقه موشک‌های فرانسه را از منطقه خارج کنید» و «فرانسه کاسب مذاکرات هسته‌ای» اعتراض خود را نسبت به رفتارهای مغرضانه و خصمانه فرانسه اعلام کردند.
همچنین تعدادی از دانشجویان در این تجمع به نشانه اعتراض به ارسال خون‌های آلوده از فرانسه به کشور در سال‌های گذشته، در حرکتی نمادین، با خود کیسه‌های خون به همراه داشتند.