kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴

کره‌ جنوبی رسماً از برخورد سخیف خود با ایران عذرخواهی کرد

رئیس کمیته المپیک کره جنوبی و مسئولان IOC در نامه‌های جداگانه‌ای نسبت به حرکت خارج از عرف در عدم اعطای هدایای ورزشکاران ایرانی عذرخواهی کردند اما در این میان هم مسئولان


سرویس سیاسی-

کره ای برگزاری المپیک و هم شرکت سامسونگ خود را تبرئه می‌کنند؛ سوال این است که منشا اتخاذ این تصمیم ناشایست کجا بوده است؟
عزت با اقدام قاطع به دست می‌آید و عزم جدی برای ایستادگی در برابر هر کسی که قصد دارد به غرور و حقوق ملت ایران لطمه بزند. در گزارش پنج شنبه نوشتیم که بازار لوازم خانگی و تلفن همراه کشورمان در قبضه محصولات کره جنوبی به خصوص شرکت سامسونگ است، با این حال سئول در رفتاری تحقیرآمیز و زشت از اهدای هدیه به ورزشکاران ایرانی المپیک زمستانی 2018 در کره جنوبی خودداری کرد.
به نظر می‌رسد بهترین پاسخ به این موضوع می‌تواند از سوی مردم داده شود. مردم می‌توانند با تحریم خرید محصولات کره جنوبی بخصوص شرکت سامسونگ به مسئولان کره جنوبی بفهمانند که رفتار آنان بی‌هزینه نبوده و در حالی که سالانه میلیاردها دلار از فروش محصولات خود در ایران سود می‌برند، نباید این چنین با عزت ایرانیان بازی کنند. مردم کشورمان علی‌رغم برخورداری از سلایق مختلف، خوشبختانه در مسائلی که پای عزت ملی در میان است نشان داده‌اند متحد و یک صدا هستند.
آه از نهادها برخاست!
خبری که پنجشنبه منتشر شد باعث گردید تا آه از نهاد ملت برخیزد. موضوع از این قرار بود: پس از آنکه موضوع رفتار زشت شرکت سامسونگ و دولت کره‌جنوبی مطرح شد «رضا صالحی امیری» رئیس کمیته ملی المپیک در دولت تدبیر و امید گفت: «طی تماسی تلفنی با افتخاری سرپرست کاروان اسکی مقرر شد تا ضمن پیگیری جدی اتفاق اخیر، نسبت به خرید گوشی و همچنین دلجویی از ورزشکاران اعزامی کشورمان اقدام شود»!
آیا به راستی موضوع و مشکل یک گوشی تلفن همراه است؟ رئیس محترم کمیته ملی المپیک باید این را بداند در این فقره بحث بر سر جریحه دار شدن غرور یک ملت است؛ حال بهانه آن یک گوشی تلفن همراه باشد یا یک لیوان آب یا هر چیز دیگر. وقتی رئیس کمیته ملی المپیک به جای اتخاذ موضعی قدرتمندانه، عزتمندانه و از روی غرور ملی در نخستین واکنش های خود این موضوع را طرح می کند چنین به
ذهن ها متبادر می شود که انگار موضوعی بوده بر سر چند گوشی تلفن همراه!
این اقدام صالحی امیری واکنش کاربران فضای مجازی را نیز در پی داشت. یکی از کاربران نوشته بود: ‏«وزارت امور خارجه باید وزیر ورزش رو هم برای این تصمیم تحقیرآمیزش احضار کنه.»
یکی دیگر از کاربران نیز در توئیتش نوشت: «ضربه‌ای که صالحی‌امیری زده از ضربه سامسونگ مهلک‌تر بوده: رهبر کره‌شمالی گفته چرا ایده صالحی امیری به ذهن ما نرسیده؟!» یکی دیگر از کاربران فضای مجازی به اختصار تمام موضوع را چنین شرح داده بود: «رئیس کمیته ملی المپیک درک این موضوع براش سخته که موضوع، توهین‌آمیز بودنِ این برخوردِ شرکت سامسونگه نه دریافت یا عدم دریافت گوشی؟ نه فقط توهین به ورزشکارانمون بلکه توهین به ملت ایران. این جماعت هیچ درکی از عزّت ملی دارن؟»
دستور دادستانی
دیروز در دستور ویژه‌ای که
حجت الاسلام‌و‌المسلمین «محمدجعفر منتظری» به معاون حقوق عامه دادستانی کل صادر کرده، آمده بود: «به دنبال اقدام توهین آمیز شرکت سامسونگ کره‌جنوبی با ورزشکاران عزیزمان که نماینده ملت بزرگ و رشید ایران اسلامی هستند و در پی آثار سوء سیاسی و اجتماعی آن در سطح بین‌المللی و با توجه به کسب منافع سرشار سالانه شرکت مذکور از فروش محصولات خود در جمهوری اسلامی ایران، مقرر می‌دارد در اولین فرصت مدیر شرکت سامسونگ در ایران احضار و نسبت به موضوع، اخذ توضیح و بررسی صورت گیرد.»
در ادامه این تاکید شده بود: «چنانچه متعهد به جبران خسارت معنوی به نحو متناسب با اقدام اهانت آمیز خود شدند، زمان مناسبی را تعیین و به مرکز شرکت اعلام کنند. در غیراینصورت شرکت سامسونگ به عنوان شخصیت حقوقی و در اجرای بند الف ماده ٨ و مواد ١١، ١٤ و ٦٨٨ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد 20 و ١٤٣ قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران جهت بررسی موضوع معرفی شوند.»
فقط عذرخواهی رسمی
همچنین روز پنجشنبه یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در تماس با کمیته ملی ایران خواستار حل این مشکل شد. این مسئول کمیته بین‌المللی المپیک از ایران سؤال کرده که آیا اگر نامه‌ای از طرف شرکت سامسونگ تحویل کاروان ایران شود، ایران از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد یا نه که در پاسخ مسئولان کمیته ملی المپیک ایران اعلام کردند هیچ نامه‌ای را بدون ذکر عذرخواهی نخواهند پذیرفت و مقصر این اتفاق چه کمیته بین‌المللی المپیک و چه شرکت سامسونگ باشد باید رسماً عذرخواهی کند.
مسئولان کمیته ملی المپیک ایران همچنین به سرپرست کاروان ایران در
کره جنوبی اعلام کردند که پیش از قبول هر نامه‌ای از سوی کمیته بین‌المللی المپیک یا شرکت سامسونگ متن نامه را در اختیار مسئولان المپیک ایران قرار دهند تا از عذرخواهی رسمی مقصران این اتفاق مطمئن شوند.
ورزشکاران نپذیرفتند
روز پنج‌شنبه سفیر کره‌جنوبی به وزارت خارجه احضار شد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره گفت: «در پی انتشار خبر مستثنی قرار گرفتن ورزشکاران ایرانی از هدایای سامسونگ به بهانه تحریم‌های بین‌المللی، شب گذشته کیم‌سونگ هو سفیر کره جنوبی احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. ضمناً در این دیدار به او گفته شد که اگر شرکت سامسونگ مراتب عذرخواهی خود را از این اقدام نابخردانه اعلام ننماید این موضوع شدیداً به روابط تجاری این شرکت با ایران تاثیر خواهد داشت.»
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هم که تفاهم نامه‌های متعددی با شرکت سامسونگ در ایران در خصوص ارائه
آموزش های مهارتی در زمینه تعمیر انواع تجهیزات این شرکت منعقد کرده است در پی این اقدام «سلیمان پاک سرشت» رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با انتشار پیامی در صفحه مجازی خود نوشت: «سامسونگ تا ساعت ۲۴ امشب عذرخواهی و جبران نکند سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همه همکاری ها با این شرکت را تعلیق می‌کند.»
پس از واکنش مقامات کشورمان، دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ اقدام به ارائه این هدایا به ورزشکاران کشورمان کردند. اما خبرهای منتشر شده از آن حکایت دارد که ورزشکاران ایرانی این هدایا را نپذیرفتند و مسئولان خواستار عذرخواهی شرکت سامسونگ شده اند.
عذرخواهی کره‌جنوبی
رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی 2018 پیونگ‌چانگ با ارسال نامه‌ای به سرپرست کاروان ایران در این بازی‌‌ها، بابت اتفاقات اخیر در عدم توزیع گوشی‌های سامسونگ بین ورزشکاران کشورمان رسماً عذرخواهی کرد و گفت که ناهماهنگی در توزیع، دلیل این ماجرا بوده است و حالا با ارسال این نامه به دنبال دلجویی کاروان کشورمان است.
«لی هوم بوم» در نامه خود خطاب به سرپرست کاروان ایران نوشت: «بدینوسیله مراتب عذرخواهی صادقانه خود را از طرف کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ پیونگ چانگ از بابت حادثه تاسف بار در خصوص توزیع تلفن بین ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌دارم. از بابت این وضعیت که  به دلیل نبود ارتباط صحیح بین تیم اجرایی ما به‌وجود آمد، بسیار متاسفیم.» همچنین یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی IOC نامه‌ای را به رئیس کمیته المپیک ایران ارسال کرده و در آن ضمن تأیید نامه کمیته برگزاری بازی‌ها، گفته که قرار است امروز  به منظور دلجویی از کاروان کشورمان، نشستی بین اعضای کاروان ایران و مقامات IOC برگزار شود.
در نامه «پره میرو»، معاون مدیرکل کمیته بین المللی المپیک نیز آمده است: «پیرو نامه پیوست از کمیته برگزاری بازی‌های پیونگ چانگ ۲۰۱۸، به نمایندگی از کمیته بین‌المللی المپیک، مراتب تاسف عمیق خود را در خصوص اتفاق تاسف بار مربوط به توزیع تلفن میان ورزشکاران ایرانی ابراز می‌داریم. همان‌طور که در نامه پیوست، به امضای رییس کمیته برگزاری بازی‌های زمستانی پیونگ چانگ، بیان شده است، این اتفاق در نتیجه نبود ارتباط صحیح بین تیم‌های توزیع کننده تلفن پیش آمده است. کاملا ناراحتی و رنجشی که این اتفاق برای ورزشکاران و هیات شما ایجاد کرده است، را درک می‌کنیم.»
تابع تصمیم مسئولان هستیم
همچنین سخنگوی شرکت سام الکترونیک و تکوین الکترونیک (تولید کننده لوازم خانگی و تلویزیون در ایران) ضمن محکوم کردن رفتار زشت و غیرحرفه ای مسئولان برگزار کننده المپیک در عدم ارائه گوشی موبایل به ورزشکاران ایرانی، گفت: «در صورت عدم عذرخواهی مسئولان مربوط این شرکتها، همکاری خود را با شرکت سامسونگ کاهش خواهیم داد.»
سخنگوی شرکت سام الکترونیک و تکوین الکترونیک اظهار داشت: «سیاست‌های شرکت سام الکترونیک و تکوین الکترونیک از فعالیت‌های سیاسی شرکت سامسونگ کاملا جداست. این شرکت در ایران با بهره‌گیری از بیش از 4 هزار نفر پرسنل در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مشغول به کار و تولید می‌باشد.» وی تاکید کرد: «شرکت سام الکترونیک وتکوین الکترونیک در هر شرایطی تابع مقررات، قوانین و سیاست‌ها اتخاذ شده مسئولان جمهوری اسلامی است.»
سخنگوی این شرکت هم چنین گفت: «با توجه موارد اعلامی و با عنایت به اینکه در روزهای پایان سال هستیم خواهشمندیم در نحو برخورد با این موضوع به روشی عمل شود که آسیبی به افراد شاغل در این مجموعه ها وارد نشود و با توجه به اینکه سامسونگ نیز بیانیه صادر کرده به نظرم این موضوع به دولت کره جنوبی برمی‌گردد.»
دیگر اینکه پیست‌های اسکی بین‌المللی دیزین و دربندسر در اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کرده بودند تا زمانی که شرکت کره‌ای سامسونگ و دیگر مسببین اقدام دور از عرف و شأن اخیر نسبت به ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک زمستانی 2018، عذرخواهی رسمی نکنند از پذیرش دیپلمات‌های کشور کره‌جنوبی در پیست های اسکی دیزین و دربندسر جلوگیری به‌عمل می‌آورند.