kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶

موافقت رهبری با اختصاص1/5میلیارد دلار برای طرح‌های آب و خاک خوزستان و ایلام

معاون اول رئیس‌جمهور از موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای اجرای طرح‌های آب و خاک استان‌های خوزستان و ایلام خبر داد.



به گزارش ایرنا، ‌اسحاق جهانگیری در جریان سفر یک روزه خود به استان ایلام گفت: 550 هزار هکتار اراضی منطقه با این اعتبار احیا و توسعه می‌یابد.
وی افزود: احیا و توسعه این اراضی که 50 هزار هکتار آن در استان ایلام قرار دارد و امروز 37 هزار هکتار آن بهسازی و نوسازی شده موجب رونق تولید و ‌اشتغال خواهد شد.
‌جهانگیری ‌تاکید کرد: استان ایلام با توجه به استعدادهای خود در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می‌تواند با سرعت بیشتری مسیر توسعه را طی کند.
در آیینی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، روز پنجشنبه طرح آبیاری و زهکشی نوین37 هزار هکتار از اراضی شهرستان مرزی دهلران در جنوب استان ایلام افتتاح شد.
اجرای شبکه نوین آبیاری و زهکشی در این سطح از اراضی جنوب استان ایلام در قالب طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های بهره‌وری از منابع آب و خاک جنوب غربی کشور انجام گرفت که تاکنون بیش از 320 هزار هکتار آن اجرا شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این آیین گفت: مرحله اول طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سال 93 شروع شده که 37 هزار هکتار از آن در استان ایلام قرار دارد که با تخصیص آب توسط وزارت نیرو سهم استان ایلام در مرحله نخست تکمیل شده است.
علیمراد اکبری افزود: برای اجرای این 37 هزار هکتار آبیاری و زهکشی هشت هزار و 70 میلیارد ریال اعتبار مصوب و پیش‌بینی شده است.
وی رویکرد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو را استفاده بهینه از آب به روش میکرو عنوان کرد و افزود: اجرای آبیاری و زهکشی مدرن 16 هزار هکتار دیگر از اراضی استان ایلام به عنوان گستره این طرح هم اکنون در دست اقدام است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در این سفر بیمارستان 120 تختخوابی و یک طرح راهسازی در ایلام را به بهره‌برداری رساند.
همچنین در آیینی با حضور اسحاق جهانگیری، بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی کوثر شهر ایلام راه‌اندازی شد.بیمارستان فوق‌تخصصی کوثر با 120 تخت تخصصی و فوق‌تخصصی با 12 هزار و 600 متر مربع زیربنا و هزینه 500 میلیارد ریال در مدت شش سال اجرا شده است.
این بیمارستان دارای بخش‌های جراحی داخلی، زنان، کودکان و نوزادان، مراقبت‌های ویژه زایشگاه، آی سی یو و سی سی یو،‌ آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، دندانپزشکی، داروخانه شبانه‌روزی و 16 مطب فوق‌تخصصی است.
همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری طرح راهسازی روگذر و زیرگذر ارغوان شهر ایلام روز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید.
راه‌اندازی این پروژه افزون بر آسان‌سازی آمد و شد درون‌شهری، رفت و آمد خودروها در مسیر ایلام - مرز مهران را نیز تسهیل می‌کند.
بازدید هوایی از احداث و بهسازی 150 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی، از دیگر برنامه‌های جهانگیری در سفر یک روزه به استان ایلام بود.
هشت پروژه در مناطق استان ایلام با چهار هزار و 250 میلیارد ریال هزینه در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به ایلام، افتتاح شد.