kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
در پاسخ به پرسش خبرنگار کیهان مطرح شد

زنگنه: شک نکنید در مسائل بانکی هنوز تحریم هستیم ولی ربطی به برجام ندارد!

وزیر نفت با اذعان به وجود مشکل در انتقال پول‌های ناشی از فروش نفت نزد برخی از مشتریان اصلی کشور، تأکید کرد که این مشکلات ربطی به برجام ندارد!

بیژن زنگنه دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان، درباره اینکه مگر قرار نبود مشکل نقل و انتقال پول در برخی کشورها از جمله چین و کره بعد از برجام حل شود و یا اینکه دو سال فرصت کمی برای تحقق این موضوع بوده است؟ پاسخ داد: مشکل این پول‌ها ربطی به برجام ندارد. اینها مربوط به تحریم‌ها یا اقدامات محدودکننده آمریکاست!
وی در ادامه با این ادعا که «الان از نظر قانونی هیچ بانکی یا شرکتی برای کار با ما ممنوعیت ندارد»، گفت: اما برخی بانک‌ها سهام آمریکایی دارند و با ما کار نمی‌کنند، برخی دیگر هم هستند که سهام آمریکایی ندارند ولی مبادلات دلاری آنها زیاد است و ریسک نمی‌کنند با ایران کار کنند.
وزیر نفت سپس مدعی شد: اگر برجام نبود، نه می‌توانستیم اینقدر نفت بفروشیم و نه شش فاز پارس جنوبی را داشته باشیم. ستاره خلیج‌فارس را هم نداشتیم چون بسیاری از تجهیزات آن قفل بود و بعد از برجام آزاد شد.
به گفته زنگنه، «ما تحریم‌هایی داریم که آمریکا به ما تحمیل کرده و لذا خود بانک‌ها پای کار نمی‌آیند. چون می‌گویند جریمه می‌شویم و لذا به دردسر آن نمی‌ارزد. یک سری مشکلات نیز مربوط به تحریم‌های اولیه، FATF، پولشویی و... است که باید حل شوند وگرنه، نمی‌شود کار کرد.»
در مسائل بانکی گیر داریم!
وی تصریح کرد: شک نکنید که در مسائل بانکی هنوز گیر داریم. از قول من بنویسید که ما در مسائل بانکی گیر داریم، البته این موضوع ربطی به برجام ندارد و مربوط به بقیه مسائل است(!)
زنگنه تأکید کرد: کسی نمی‌تواند کارت بانکی با خودش به خارج از کشور ببرد و لذا همه تقاضا برای پول نقد شکل می‌گیرد و باعث فشار به بانک مرکزی می‌شود. یک روابط ساده بانکی هم نمی‌شود برقرار کرد. ما در ترکیه و چین مشکل مبادلات بانکی داریم و حتی عراق کوچکترین تعامل بانکی با ما نمی‌کند. اینها ربطی به برجام ندارد بلکه مربوط به روابط بانکی است.
وزیر نفت دولت روحانی البته توضیح نداد که طبق برجام قرار بود تمامی تحریم‌ها اعم از بانکی و غیره برداشته شود.
زنگنه در ادامه اظهار کرد: البته پول ما در چین قفل نیست اما وقتی قرار است به حساب ذینفع دیگری منتقل شود، باید مسیر پیچیده‌ای را طی کند که چهار پنج درصد هزینه دارد. قبلا دسترسی به پولمان نداشتیم در حالی که الان دسترسی داریم ولی ریزش دارد.وی در پاسخ به سؤال دیگری با تاکید بر این‌که ایران در هیچ کشوری پول بلوکه شده نفت ندارد، افزود: ایران از هند ۲۴۰۰ میلیون یورو طلب داشت که ۹۰۰ میلیون یوروی آن پرداخت شده و مابقی پول هم طبق روند روشن و مشخصی قرار است پرداخت شود.
وزیر نفت ادامه داد: در چین پول نفت ایران قفل نشده است، بلکه پول‌ها در بانکی می‌رود که خروج آن برای ما هزینه دارد. بارها در این زمینه مذاکرات سیاسی کرده‌ایم، اما حل نشده است. به غیر از این دو موضوع پول نفت ایران در هیچ کشور دیگر قفل نشده است.
وی درباره مشکلی که پول‌های ایران در کشور عمان دارد هم اظهار کرد که این مورد مربوط به بانک مرکزی است!
نظر وزارت اطلاعات مهم است!
موضوع دیگری که خبرنگار کیهان از وزیر نفت پرسید، درباره اظهاراتی منسوب به زنگنه بود که پس از کشف اختلاس 100 میلیارد تومانی یکی از مدیران وزارت نفت، گفته بود «مدیران دو تابعیتی که قوه قضائیه معرفی کند را برکنار می‌کنم». خبرنگار ما در رابطه با اختلاف نظر قوه قضائیه و وزارت اطلاعات بر سر مدیران دوتابعیتی پرسید که «اگر وزارت اطلاعات نظرش با قوه قضائیه متفاوت بود، شما باز هم مدیران دو تابعیتی را برکنار خواهید کرد؟!»
اما زنگنه درباره این موضوع گفت: این سخنان از من نقل شده ولی یادم نمی‌آید چنین حرفی زده باشم(!) وظیفه قوه قضائیه نیست که این موارد را اعلام کند. دادستان به درستی این موضوع را اعلام کرده‌اند و وزارت اطلاعات باید این موضوع را اعلام کند. وی تأکید کرد «نظر وزارت اطلاعات در این زمینه کافی و لازم است».گفتنی است بین قوه قضائیه و وزارت اطلاعات درباره حضور مدیران دوتابعیتی در دولت اختلاف نظر وجود دارد و وزیر اطلاعات معتقد است مدیر دو تابعیتی در دولت نداریم!
زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره این موضوع، اظهار کرد: فردی که اختلاس کرده فرار کرده است و قوه قضائیه در حال پیگیری این موضوع است. من تاکنون در طول کارم ندیدم کسی در وزارتخانه‌ها از خزانه شرکت دزدی کند!
اقدامات ترامپ بی‌تأثیر نیست
زنگنه در ادامه این نشست با‌‌اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت توتال فرانسه گفت: به نظر می‌رسد توتال در امر توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار جدی است و من امیدوارم این شرکت به تعهدات خود عمل کند.
وی در ادامه درباره کارشکنی آمریکایی‌ها نیز عنوان کرد: با این حال آقای ترامپ نیز تلاش می‌کند که شرایط ایران را بی‌ثبات کند، همین که هر چند ماه یکبار برجام را تعلیق می‌کند، باعث بی‌ثباتی می‌شود و من به نظرم این تصمیمات ترامپ می‌تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند، ولی ما کار خود را انجام می‌دهیم!