kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
گزارش کیهان از بازار ارز

افزایش لحظه‌ای قیمت دلار در سایه سیاست‌های پسابرجامی دولت

با وجود وعده‌های مکرر بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار، این ارز خارجی به رکوردشکنی‌های خود ادامه داد و روز گذشته به 4800 تومان هم رسید.
گروه اقتصادی-

به گزارش خبرنگار کیهان، فضای بازار ارز طی دو روز اخیر به قدری ملتهب شده که تعدادی از مردم را برای خرید دلار تهییج کرده است، بر همین اساس دیروز صرافی‌ها به دلیل نوسان بالای دلار، قیمت این ارز را از پشت شیشه‌های خود کنار گذاشتند و دلالان هم قیمت‌های متفاوتی مطرح می‌کردند.
از سوی دیگر، بانک مرکزی دیروز در اقدامی عجیب و در نوع خود بی سابقه به فروش ارز به قیمت 4725 تومان می‌کرد که این نرخ مشتری‌های زیادی داشت و عده‌ای با در دست داشتن کپی کارت ملی خود به دنبال خرید دلار‌های مذکور بودند. این در حالی بود که  در بازار نرخ دلار در حدود 4800 تومان معامله می‌شد. نرخ دلار با ثبت این رقم، گران‌ترین قیمت خود و رکورد کم‌ارزش‌ترین پول ملی کشورمان را به ثبت رساند. در حال حاضر شرایط بازار نشان می‌دهد احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار وجود داشته و مشخص نیست چه سرانجامی برای این نرخ رخ خواهد داد. در همین راستا، یکی از دلال‌های ارز خیابان منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کیهان گفت: این افزایش، کار خود دولت بوده و به دلیل کمبود‌های مالی آن در شب عید صورت گرفته است.
نکته مهم در این میان فروش دلار با قیمت جدیدی از سوی بانک مرکزی بود، چرا که این نهاد با قیمت‌گذاری هر دلار 4725 تومان، نرخ سومی علاوه بر نرخ رسمی و نرخ بازار ارائه کرد!
با این وجود، یکی از دلالانی که با کیهان صحبت می‌کرد، تلاش بانک مرکزی برای کاهش قیمت را کاملا بی‌اثر دانست و گفت: مگر با عرضه تنها دو هزار دلار؛ چه تاثیری می‌توان در بازار ایجاد کرد؟
گفتنی است، طی سه هفته اخیر، سیف (رئیس کل بانک مرکزی) سه بار وعده کاهش نرخ ارز را داده بود، اما انگار هر بار که این وعده را می‌داد، بازار در جهت عکس آن حرکت می‌کرد. چنانچه وقتی سیف در 28 دی ماه وعده کاهش نرخ ارز را داد تنها به فاصله دو روز، نرخ ارز از 4500 تومان رد شد و با تاکید‌های دوباره و سه باره وی بر کاهش قیمت دلار، این نرخ باز هم افزایش یافت.
روز گذشته هم دلار با افزایش قیمت قابل توجهی به کانال چهار هزار و 700 تومان وارد شد و تا چهار هزار و 800 تومان هم بالا رفت، این در حالی است که این نرخ روز قبل از آن هم از کانال چهار و 600 تومان عبور کرده بود، به عبارت دیگر تنها در دو روز اخیر حدود 200 تومان به قیمت دلار اضافه شده است!!
تنش‌های ارزی بگونه‌ای گسترده شده که بسیاری از خبرگزاری‌ها هم به این موضوع واکنش نشان داده اند؛ به عنوان نمونه خبرگزاری مهر در این‌باره نوشته است: «اکنون دیگر دولت محمود احمدی‌نژاد نیست که شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و نرخ ارز با جهش مواجه شده باشد. این دولت حسن روحانی است که این روزها دستاورد مدیریتش در بازار ارز، سرگیجه شدیدی برای فعالان اقتصادی رقم زده و هر چه هم که پیش می رود پس‌لرزه‌های نااطمینانی آن بیشتر، فضای اقتصادی کشور را متاثر می‌کند.»
جالب‌تر اینکه خبرگزاری فارس از ورود خانم‌های خانه‌دار هم برای خرید دلار خبر داد و نوشت: «نکته جالب در میان انبوه جمعیت در مقابل صرافی‌های توزیع‌کننده دلار این است که اغلب خریداران دلالان و خانم‌های خانه‌دار هستند.»
این اتفاقات در شرایطی صورت گرفته که چند شب پیش عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران در رسانه ملی اعلام کرد که نقل و انتقال پول به داخل کشور به روانی صورت می‌گیرد و هیچ مشکلی در این رابطه نیست و وضعیت کاملا پایدار است.
حال باید پرسید اگر مشکلی در ورود ارز به کشور وجود ندارد پس چرا این ارز‌ها به بازار عرضه نمی‌شوند تا قیمت کنترل بشود؟