kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴

رئیس جمهور به جای توبه اظهارات نادرست خود را توجیه کرد!



سرویس سیاسی ـ
رئیس‌جمهور چند روز پیش طبق رسم و رویه قبلی بر کرسی نظریه‌پردازی نشست. روحانی که بارها «منتقدان» را در جاده یکطرفه زیرگرفته است، این بار اظهاراتی ناصواب، شبهه‌انگیز و مغالطه‌آمیز درباره «نقد» پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) داشت که واکنش‌ صاحب‌نظران دینی را برانگیخت و با اینکه توبه گوینده را ضروری می‌ساخت اما دفتر رئیس‌جمهور آن را توجیه کرد.
«ما با انتقاد هیچ وقت مخالف نیستیم. همه باید انتقاد شوند استثنا ندارد. تمام مسئولین در کشور قابل نقد‌اند. ما در کشور معصوم نداریم. حالا یک وقتی امام دوازدهم اگر ظهور کرد، آن وقت هم می‌شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می‌داد. دیگر بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. وقتی پیغمبر یک صحبتی می‌کرد، طرف بلند می‌شد روبه‌روی پیغمبر می‌گفت؛ أمن الله أم منک؟ این حرفی که می‌زنی نظر خودت است یا خدا به شما وحی کرده است؟
اگر می‌گفت من الله خدا وحی کرده که امر خداست من حرفی ندارم. اگر می‌گفت منی از طرف من است انتقاد می‌کرد می‌گفت من قبول ندارم، نقد می‌کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم. نقد همیشه مفید است، اگر توام شود با امید، اراده و راه‌حل درست.» ماجرا از همین اظهارات  شبهه‌ انگیز، ناصواب و مغالطه‌آمیز رئیس‌جمهور شروع شد. سؤال اساسی اینجاست که چرا رئیس‌جمهور که باید طبق قانون اساسی به انجام وظایف خود بپردازد، مشغول نظریه‌پردازی شده است؟ آن هم نظراتی دوپهلو، مبهم و بی‌اساس درباره جواز نقد ائمه معصومین(ع) و از سوی شخصی که بارها در جاده یکطرفه منتقدان را زیر گرفته است! و البته که ماحصل آن تنها حاشیه‌سازی و سرگرم شدن اذهان مردم و رسانه‌ها به مواردی غیر از مسائل اصلی جامعه است. با این حساب، تکلیف احیای هزاران واحد تولیدی تعطیل شده اگر به عهده دولت نباشد، بر دوش کیست؟ گرانی پی‌در‌پی اقلام اساسی و کالاهای خوراکی مگر نباید توسط دولت کنترل شود؟ رفع رکودی که در عرصه‌های مختلف بر کشور حاکم است، نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و به‌کارگیری ظرفیت‌ها و منابع داخلی است. چرا برخی کارها با وجود توان داخلی به شرکت‌های خارجی سپرده می‌شود؟
کشور گرفتار قاچاق کالا و واردات بی‌رویه شده که عزم دولت در برخورد با آن را می‌طلبد. اکنون بسیاری از مردم درگیر معضلات معیشتی‌ شده‌اند. چرا برنامه اقتصادی کارآمد، مدون و کارشناسی شده برای گشایش اقتصادی وجود ندارد؟ با وجود این نابسامانی‌ها، نشستن رئیس‌جمهور بر کرسی ارائه فرضیه و نظریه و تئوری و انگاره چه ضرورتی دارد؟ مشابه این موارد البته هم سابقه دارد. رئیس‌جمهور پیش از عبارات عجیب و ابهام‌آمیزی را درباره «مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه امیرمؤمنان(علیه‌السلام)» و «بهشت بردن مردم» گفته بود.
نقدی که بی‌اعتبار و بی‌معناست
رئیس‌جمهور اگرچه در اظهارات اخیر خود روایتی را برای صحت گفته‌های خود نقل می‌کند که به تصریح عالمان و متخصصان دینی، مخدوش و بدون سند است اما باید توجه داشت که حتی صحت داشتن چنین روایتی هم تأیید جواز نقد معصومین نیست. اگر در زمان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) عده‌ای به‌دلیل عدم آشنایی با جایگاه عصمت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) چنین رویکرد نادرستی داشتند، این به معنای روا بودن نقد معصومین به حساب می‌آید؟! اگر چنین باشد، پس جسارت‌ها و ظلم و ستم‌ فراوانی که به ائمه هدی(علیهم‌السلام) شد نیز باید روا باشد!
‌اهل‌بیت عصمت و طهارت منزه محض‌اند و از هرگونه خطایی مبرا. به همین دلیل قول، فعل و تقریر ائمه معصومین بر ما حجت است. بر اساس آموزه‌ها و تعالیم دینی، نبی مکرم اسلام(صل الله علیه و آله و سلم) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، خود میزان اعمال و معیار محک و آزمایش هستند. پس عقلا و منطقا نقد چنین ‌اشخاصی که ضابطه و ملاک برای عیارسنجی‌اند، امری بی‌اعتبار، عبث و بی‌معناست.
ژست انتقادپذیری و راندن منتقدان!
از سوی دیگر این اظهارات از سوی شخصی مطرح می‌شود که بارها به منتقدان برچسب‌ زده، القاب ناروا به آنها نسبت داده و از 100 نماینده مجلس هم شکایت دارد!
«کم‌سواد، بی‌قانون، بی‌دین، حسود، افراطی، کاسب تحریم، بی‌شناسنامه، جیب‌بر، دنیا نادیده، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، دین‌ناشناس، دارای خطای دید، بزدل، اهل سر و صدا، تخریبگر، زندگیشان در تفرقه است، بروند به جهنم ، فاسد، عقب‌مانده، ترسو، لرزان، عصر حجری، هوچی‌باز، تازه انقلابی شده، کودک و...» اینها بخشی از کلمات و عباراتی است که روحانی منتقدان را با آن مورد لطف و تفقد قرار داده است.
ادعای رئیس‌جمهور البته واکنش‌های بسیاری را از سوی عالمان و صاحب‌نظران دینی در پی داشت. آنان معتقدند پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم(علیهم‌السلام) اجازه نقد می‌دادند اما این موضوع بدان معنا نیست که این بزرگواران قابل نقد هستند. علما به رئیس ‌قوه‌مجریه توصیه می‌کنند که به‌جای قربانی کردن اعتقادات حق، مستند و مستدل اسلامی در مسلخ اهداف سیاسی، به حل مشکلات کشور و معضلات معیشتی مردم بپردازد.
صاحبان تریبون اعتقادات حق را
در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند
آیت‌الله سیداحمد خاتمی، استاد درس خارج حوزه در گفت‌وگو با فارس اعتقاد دارد: اول آنکه پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) کدام اجازه نقد را می‌دادند، مشخص است که پیامبر اسلام قابل نقد نیست و دلیل آن در دهها آیه و روایت آمده است که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) سخن و رفتاری بدون وحی ندارد و سخن دیگر این است که پیامبر
(صل الله علیه و آله و سلم) اجازه نقد می‌دادند اما این مسئله به معنای قابل نقد بودن نیست. عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان می‌کند: تقاضای من از صاحبان تریبون این است که اعتقادات حق را که سال‌ها علما با خون دل آن را تثبیت کرده‌اند، در مسلخ اهداف سیاسی خود ذبح نکنند و از این رو از مسئولان انتظار می‌رود که جای طرح مباحث چالش‌زا به معیشت مردم، حل گرانی و رفع مشکل بیکاری بپردازند.
پیامبر در تعبیر قرآن
آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نیز در درس خارج فقه می‌گوید: در قرآن هست «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» «آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری ‌نمایید» (حشر ـ 7) این قدر پیامبر گرامی اسلام(صل الله علیه و آله و سلم) عظیم‌الشأن است که در آیه شریفه می‌فرماید «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! صدای خود را فراتر از صدای پیامبر نکنید» (حجرات‌ـ 2) وی تصریح می‌کند: رئیس‌جمهور بهتر است به وظیفه اصلی خود طبق قانون اساسی بپردازد و مشکل مردم، امور اقتصاد، بیکاری، گرانی‌ها و مشکلات اجتماعی را درست کرده و به سرانجام برساند.
اهل بیت(ع) ملاک محک و سنجش
آیت‌الله محسن اراکی، استاد درس خارج حوزه نیز با بیان اینکه مسئله نقد اهل‌البیت(علیهم‌السلام) و خصوصا پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) به اصل عصمت بازگشت دارد و این مسئله‌ای اتفاقی میان فریقین است، می‌گوید: آیات و روایات کثیره دلالت بر عصمت و خطاناپذیری پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم‌السلام) می‌کند و آیه‌ «من یطع الرسول فقد اطاع الله» «کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده» (نساء ـ 80) کلام پیامبر را مطلقا کلام خدا می‌داند. به گزارش تسنیم، عضو مجلس خبرگان رهبری، نقد را به معنای سنجش می‌داند و معتقد است: طبق آیه‌ «و نضع موازین القسط» «ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می‌کنیم» (انبیاءـ 47) و تفسیر آن، اهل بیت(ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش هستند. اینکه بگویید همه چیز و همه کس قابل نقد است، مسدود کردن باب نقد صحیح است. عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به کسانی که اینگونه مطالب را مطرح می‌کنند، می‌گوید: ظاهرا دروسی که در جوانی خوانده‌اید را فراموش کرده‌اید لذا بهتر است به سیاست خود بپردازید، وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است، وقتی علمش را ندارید به مسائل اخرویشان کار نداشته باشید.
همچنین، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رئیس‌مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در درس خارج اصول خاطرنشان کرد: چنین کلامی از رئیس‌جمهور خیلی تعجب‌آور است، بالأخره ایشان هم در همین حوزه درس خوانده  است و پای درس بزرگان هم بوده و خوش استعداد هم هست  اما مایه تعجب است كه چطور این استدلال باطل را بیان می‌كند؟
به گزارش رسا، وی گفت: وقتی به تاریخ و روایات مراجعه می‌کنیم قضیه‌ «أمن الله أم من رسوله»، فقط یك جا مطرح شده، هیچ جای تاریخ پیامبر نداریم كه پیامبر مطلبی را فرموده باشند و بعد اصحاب این سؤال را كرده باشند، فقط در روز غدیر خم بعد از اینكه ولایت امیرالمؤمنین(ع) را اعلام كردند به اصحاب فرمودند «سَلِّمُوا عَلَى عَلِیٍّ بِإِمْرَهًِْ الْمُؤْمِنِین»، تكلیفی بر عهده‌ آنها قرار داد كه به علی بن ابیطالب بگویید «السلام علیك یا امیرالمؤمنین»؛ این مطلب برای خلیفه‌ اول و دوم و جمعی دیگر سنگین بود كه به علی بن ابیطالب بگویند «السلام علیك یا امیرالمؤمنین»، لذا این سؤال را مطرح كردند.
رئیس‌مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: البته از طرح این سؤال استفاده نمی‌شود كه می‌خواستند مخالفت كنند، ممكن است توجیه این باشد اگر از ناحیه‌ خداست اهتمام بیشتری داشته باشند و سؤال برای اهمیت موضوع بوده، جوابی هم كه پیامبر دادند خیلی عجیب است که فرمودند «من الله و من رسوله»، یعنی از مواردی است كه فرض الله و فرض النبی است و تکلیفی دو قبضه به شمار می‌رود.
دلالت‌های قرآنی بر عصمت معصومین
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیة کریمه «لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمین است و آیات کریمة «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و « وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهًٍْ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَهًُْ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»، «إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحى» و ده‌ها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی به صراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلم الصدور از نبی‌اکرم و سایر معصومین (علیهم‌السلام) که عصمت پیامبران الهی بویژه رسول اکرم و ائمه دوازده‌گانه معصوم (سلام الله علیهم) را به صراحت اثبات می‌کنند خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلام الله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیة تطهیر، و در روایات صحیح و متواتر فراوانی نظیر حدیث ثقلین «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» که مورد اتفاق قاطبة مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و ده‌ها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اکیدا توصیه می‌کنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به‌جای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتاری‌های اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از شماها انتظار دارند گره‌گشائی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهار نظر در مسائل اعتقادی و تخصصی که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی‌کند که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.»
رئیس‌جمهور نقدپذیری را از خود شروع کند
آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت وگو با رسا ابراز داشت: متأسفانه سخنانی مطرح می‌شود که از نظر تاریخی و مبنای اعتقادات شیعی در بعد عصمت رسول‌الله(ص) و ائمه طاهرین(ع)‌اشتباه است، این سخنان قابل نقد جدی بوده و بهتر است که این مسئول اجرایی به جای ایجاد شوک اعتقادی به جامعه، نقدپذیری را از خود شروع کند.
وی گفت: تعجب می‌کنم چرا کسی که همه آبرو و حیثیت خود را از حوزه و لباس روحانیت دارد و در جایگاه پاسداری از دین و اخلاق است سخنانی به زبان می‌آورد که برداشت کلی تضعیف باورها و ارزش‌های اسلامی و اعتقادات مسلم شیعی است، چیزی به ذهن نمی‌رسد مگر اینکه این کارها نوعی فرافکنی و فرار از پاسخگویی به مسئولیت اصلی که حل مشکلات معیشتی مردم و تلاش برای ارتقای سطح کارآمدی نظام به شمار می‌رود، است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: دل نگرانی همه حوزویان، علما و مراجع تقویت دین، اخلاق و پاسداری از مذهب حق جعفری اثنی عشری، حفظ نظام اسلامی، حل مشکلات معیشتی مردم و تأکید بر ارتقای سطح کارآمدی نظام اسلامی است و تضعیف اعتقادات، آن هم بواسطه مسئول دستگاه اجرائی را برنمی‌تابند.
بیانیه فرافکنانه دفتر رئیس‌جمهور
ادعای رئیس‌جمهور با اینکه کاملا ناصواب و مغلوط است و توبه را ضروری می‌سازد اما دفتر وی با صدور بیانیه‌ای، به توجیه و موجه سازی پرداخت. در این اطلاعیه آمده است: «در پی برخی حاشیه‌سازی‌ها پیرامون سخنرانی ریاست محترم جمهوری در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی (مورخ 18 دی ماه سال 96) به اطلاع می‌رساند: مطالبی همچون «قابل نقد بودن معصومین علیهم‌السلام» که با تقطیع و تحریف هدفمند جملات رئیس‌جمهور، ابتدائاً از سوی یک چهره سیاسی بیان شد و متاسفانه زمینه‌ساز قضاوت و موضع‌گیری گروهی از رسانه‌ها،‌اشخاص و برخی تشکل‌های حوزوی گردید؛ کاملاً کذب است و از جمله، به هیچ عنوان عبارت «امام زمان (عج) هم قابل نقد است» نه در سخنان ایشان وجود داشته و نه از آن قابل استنباط می‌باشد. بدیهی است باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و معصومین علیهم‌السلام از مسلمات قطعی مذهب تشیع است.»
در ادامه این اطلاعیه آمده است: «حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در بخشی از سخنرانی مورد نظر(که متن و فیلم کامل آن نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر شده و موجود است) بوضوح از ضرورت تحمل نقد در حکومت سخن می‌گویند و به عنوان شاهد مثال تاکید می‌کنند که حتی در دوره حکومت معصومین علیهم‌السلام هم آن بزرگواران به مردم اجازه می‌دادند نظرات و نقدهای خود را مطرح کنند. این نکته بیانگر سعه صدر، بزرگواری و تحمل در مشی حکمرانی معصومین و پذیرش نقد مردم و اظهارنظر آنها نسبت به اجزای حاکمیت و نه معصوم(ع) است. این جملات علاوه‌بر اینکه قرائن تاریخی، فقهی و کلامی بسیاری دارد، به معنای قابل نقد بودن معصومین (ع) نبوده و اینگونه نیز قابل استنباط نیست. از اصحاب رسانه، سیاسیون، تریبون‌داران، خطبا و خصوصا علمای ارجمند و فضلای محترم حوزوی انتظار می‌رود پیش از آنکه مطالب تحریف شده و بعضا هدفمند برخی چهره‌های سیاسی در رسانه‌ها را ملاک قضاوت و نقد قرار دهند؛ به اصل جملات بیان شده از سوی رئیس‌جمهور (که به‌راحتی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری president.ir در دسترس است) رجوع فرمایند که پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) فرمود: «انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»
البته متن سخنان روحانی در ابتدای گزارش گواه روشنی بر نادرست، دوپهلو و شبهه آمیز بودن این ادعاست. علاوه‌بر اینکه اظهاراتی از این جنس از سوی رئیس‌جمهور کاملا مسبوق به سابقه است.
بدیهی است که رسیدگی به مشکلات و معضلات کشور از قبیل رکود، بیکاری، گرانی، تورم، تعطیلی واحدهای تولیدی و وعده‌های بر زمین مانده جزو مسائل اولویت‌دار کشور است و شایسته و بایسته است که رئیس‌جمهور به جای ارائه انگاره و فرضیه و نظریه به حل این نابسامانی‌ها بپردازد.