kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

جنگ قدرت در خاندان سعودی /میدل ایست آی: درگیری خونین در راه است



میدل ایست آی با بررسی سیاست‌های ولیعهد سعودی و اختلافات شدید در خاندان آل سعود بر سر قدرت احتمال وقوع جنگی خونین در خاندان سعودی را بعید ندانسته است.
سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد خام سعودی با مخالفت های زیادی مواجه شده، حتی برخی شاهزاده‌های سعودی علیه وی بسیج شده‌اند. این روند به اعتقاد ستون‌نویس «میدل ایست‌آی» می‌تواند باعث جنگ در خاندان سعودی و حتی کودتا علیه بن‌سلمان شود.
«میدل ایست آی» در گزارشی نوشته «جنگ قدرت در داخل خاندان سعودی و احتمال انقلاب افرادی در داخل این خاندان علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تا جایی پیش رفته است که احتمال تبدیل آن به درگیری های خونین وجود دارد... هر چند آل سعود از مدت ها قبل به این موضوع تاکید داشته است که بر خلاف شیوخی که پیش از آل سعود بر جزیره العرب حکومت می کردند، کشور را از هرگونه درگیری خونین بر سر قدرت در امان نگاه داشته‌اند اما اکنون به نظر می رسد اوضاع تغییر کرده و چه بسا در ماه های آینده کشمکش قدرت در داخل خاندان حاکم سعودی به درگیری‌های خونین تبدیل شود.»
«میدل ایست آی» در ادامه تاکید کرده: «اخبار رسمی مبنی بر اینکه خاندان حاکم سعودی با یکدیگر توافق و انسجام دارند، چیزی جز نقابی برای پنهان کردن واقعیت ها نیست حال آنکه دسیسه هایی که قصر را احاطه کرده و معمولا بخش جدایی ناپذیر خاندان سعودی است، اکنون علنی شده و بر سر زبان‌ها افتاده است».  این رسانه قطری در ادامه تاکید کرده: «امروز شاهزاده ای 32 ساله به سرعت در حال قدرت گرفتن است و سخت تلاش دارد هرچه زودتر به هر قیمتی که شده به تخت پادشاهی تکیه زند. اکنون شکاف های زیادی در خاندان حاکم سعودی به وجود آمده است که عامل آن مشت آهنین و سیاست های خودخواهانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قبال عموزادگان و نزدیکانش است.»
در ادامه گزارش میدل ایست آی می‌خوانیم: «به این ترتیب این شاهزاده سعودی شکی باقی نگذاشته است که کشمکش خطرناکی بر سر قدرت در عربستان درجریان است و یکی از نمونه‌های بارز آن بازداشت الولید بن طلال و راهی کردن او به همراه عده ای دیگر به زندان است، حال آنکه معمولا هزاران سعودی مدت ها در پشت میله های زندان الحائر محبوس می مانند بدون اینکه محاکمه عادلانه ای برایشان برگزار شود.»
این رسانه در پایان نتیجه گرفته که «در این میان آنچه ذهن بن سلمان را مشغول کرده این احتمال است که شورش علیه او را افرادی از داخل خاندان حاکم و به عبارت بهتر افراد نزدیک به او رهبری کنند و دلیل این نگرانی، نارضایتی و خشم شاهزادگان به حاشیه رانده شده است و بدتر از آن اینکه برخی محافل سعودی به دنبال انتقام از بن‌سلمان هستند چرا که او بسیاری از اعضای خاندان حاکم را تحقیر و آزادی های آنان را سلب کرده است. آنچه امروز در داخل خاندان حاکم سعودی جریان دارد، آغاز روندی است که چه بسا به درگیری های خونین ختم شود که به نوبه خود می تواند موجب کاهش قدرت خاندان حاکم آن هم همزمان با کاهش ثروت های نفتی سعودی شود. در این شرایط باید گفت اگر محمد بن سلمان همچنان شمشیر خود را به روی دشمنانش و رقبایش بکشد بعید است بتواند خود رانجات دهد و بتواند به کم سن و سال‌ترین پادشاه آل سعود تبدیل شود.»
گردان ویژه برای حفاظت از جان بن سلمان
با توجه به مخالفت های زیاد با بن سلمان وی اقدام به تشکیل گردان ویژه امنیتی و حرفه‌ای برای حفاظت از خود کرده است. گردان السیف الأجرب در پی به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز در ۲۰۱۵ تشکیل شده است. این گردان چنگال تیز سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد وی برای استحکام تخت پادشاهی است و از وفادارترین افراد به محمد بن سلمان تشکیل شده است. منبع اطلاعاتی سایت اسرار مدیا در رابطه با تشکیل این گردان اعلام کرده که «جارد کوشنر داماد ترامپ به محمد بن سلمان توصیه کرده بود یک سرویس امنیتی مخوف مرتبط با شخص خود نظیر فدائیان صدام سازماندهی کند. تعداد عناصر گردان مذکور بالغ بر ۵۰۰۰ نفر برآورد شده است که رتبه‌های نظامی متفاوتی دارند. البته تعداد دقیق این افراد در جایی اعلام نشده است. این عناصر با توجه ویژه محمد بن سلمان از میان یگان های ویژه  نیروی هوایی، زمینی، دریایی، نیروهای مسلح و گارد پادشاهی عربستان انتخاب شده اند و معمولا افرادی هستند که آموزش های بسیار خوبی دیده و  دوره های مختلف را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند. آنها دوره‌هایی نظیر  چتربازی و آموزش های ضد شورش و تک تیراندازی و استفاده از مواد منفجره را پشت سر گذاشته‌اند.»
 آنها  همچنین باید از لحاظ اعتقادی و رویکردهای سیاسی نیز جزو وفادارترین افراد به محمد بن سلمان باشند. منابع مطبوعاتی آل سعود ماهیت ماموریت‌های محول شده به گردان السیف الاجرب را بیان نکرده‌اند. اما فعالان مسائل سیاسی عربستان می‌گویند که هر موضوع حساس مرتبط با حفاظت از محمد بن سلمان در برابر شاهزاده های سعودی، بخشی از ماموریت های این گردان به شمار می‌رود. ابهام در مأموریت های گردان مذکور نشان دهنده اختیارات مطلق آنها در برخورد با مخالفان حاکمیت عربستان است و آنها در این زمینه هیچ  محدودیتی ندارند. گفته می‌شود بخشی از  مأموریت این گردان حفاظت از ولیعهد و پادشاه و شخصیت‌های مطرح و  میهمانان دولت عربستان و حفاظت از کاخ‌ها و دفاتر پادشاهی و تمام مراسم‌هایی است که پادشاه یا ولیعهد عربستان در آن شرکت می‌کنند. برخی فعالان رسانه‌ای عربستان با مقایسه تعداد عناصر این یگان که با تعداد شاهزاده‌های خاندان پادشاهی سعودی برابر است، می‌گویند که تشکیل این نیروها نشانه بی‌اعتمادی محمد بن سلمان به تشکیلات دولتی و محافل امنیتی و شاخصی برای باج‌خواهی و عرض اندام در برابر شاهزاده‌های سعودی یا تمامی کسانی است که بخواهند اقدامی را ضد منافع وی ترتیب دهند.  در پی انتشار اخباری از گردان سیف‌الاجرب، یک منبع در سرویس اطلاعاتی قطر به سایت اسرار مدیا گفت. فرمانده این گردان افسر سابق عضو فدائیان صدام حسین با نام «سطام مزبان الدوری» است که در دوران صدام حسین فرماندهی یگان مرکز فدائیان را عهده دار بوده است.