kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
فارین پالیسی:

وحشت از انتقام کیم‌جونگ اون مانع از حمله آمریکا به کره شمالی است





نشریه آمریکایی فارین پالیسی با انتشار گزارشی نوشته، ترس از انتقام‌جویی مستقیم پیونگ یانگ، مانع حمله آمریکا به کره‌شمالی است.
این نشریه آمریکایی دلایل عدم حمله آمریکا به
کره شمالی را بررسی کرده و نوشته، یک دلیل‌اشتباه که مانع حمله به کره‌شمالی شده، ترس از انتقام‌جویی مستقیم است. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مکررا گزارش داده‌اند که کره‌شمالی هم‌اکنون موشک‌های بالستیکی مجهز به کلاهک‌ هسته‌ای در اختیار دارد که می‌تواند خاک ایالات متحده را هدف قرار دهد.
فارین پالیسی با «اغراق‌آمیز» خواندن این گزارشات، ادامه داده: «افسران ارتش آمریکا از واژه «دریای آتش» برای توجیه انفعال خود استفاده می‌کنند. البته درست است که کره‌شمالی می‌تواند با استفاده از موشک‌های رایج با حمله به کره‌جنوبی از آمریکا انتقام بگیرد. اما این آسیب‌پذیری نباید سیاست‌های آمریکا را فلج کند.»
دلیل دیگری که به زعم این نشریه، به هیچ‌وجه متقاعد‌کننده نیست، این است که نظامیان آمریکایی معتقدند نابود کردن تاسیسات هسته‌ای کره‌شمالی به هزاران پرواز عملیاتی جهت بمباران آنها نیاز دارد. این در حالی است که تمام تاسیسات هسته‌ای کره شمالی چیزی کمتر از 30 مرکز است.
فارین پالیسی با بیان اینکه «هنوز هم برای آمریکا وقت باقی‌ است تا خطر گسترده کره‌شمالی برای جهان را پیش از عملیاتی شدن، نابود کند»، تاکید کرد: «درست است که اسرائیل، هند و پاکستان چنین سلاح‌هایی را دارند اما کره شمالی متفاوت است. سیاست‌های آمریکا باید حقیقت را پیش از آنکه دیر شده باشد،
دریابد.»
روابط خوب با کره شمالی
از سوی دیگر، پس از ماه‌ها تنش، رئیس‌جمهور آمریکا با لحنی ملایم در قبال پیونگ‌یانگ گفت که احتمال دارد روابط بسیار خوبی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی داشته باشد. به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با این روزنامه اعلام کرد: «احتمال دارد روابط بسیار خوبی با کیم جونگ اون داشته باشم. من با مردم ارتباط دارم و فکر می‌کنم مردم هم شگفت‌زده هستند».
وی در پاسخ به این سؤال که «آیا تاکنون با رهبر کره شمالی گفت‌وگو کرده است؟» گفت: «من نمی‌خواهم در این باره اظهارنظر کنم. من نمی‌گویم گفت‌وگو کردم یا نه.
در ماه نوامبر(آبان) 2017، ترامپ در حاشیه سفر به ویتنام اعلام کرده بود که دوستی با کیم جونگ اون عجیب‌ترین اتفاقی است که ممکن است رخ دهد، اما این احتمال وجود دارد. همچنین ترامپ در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا خواهان گفت‌وگو با پیونگ یانگ تحت شرایط درست و مناسب است.»
این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رهبر کره شمالی را سیاستمداری «عاقل و بالغ» خواند و گفت: «کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی این دور از بازی رویارویی هسته‌ای با آمریکا را برنده
شد.»
پوتین که پنجشنبه شب در دفتر روزنامه «کامسامولسکایا» به مناسبت روز مطبوعات با خبرنگاران دیدار می‌کرد، افزود: «رهبر کره شمالی به هدف استراتژیک خود رسید، کره شمالی کلاهک‌های هسته‌ای دارد و موشک‌های این کشور بردی تا حدود 13 هزار کیلومتر دارند.
موشک‌های کره شمالی هر نقطه از خاک یک دشمن بالقوه را می‌تواند هدف قرار دهد.» پوتین در‌باره حل مسئله کره شمالی خاطرنشان کرد: «این مسئله باید از طریق گفت وگو و مذاکره حل و فصل شود و رهبر کره شمالی نیز علاقه‌مند است تا اوضاع را آرام کرده و از تشنج خارج شود.»