kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

استیو بنن: آل‌سعود تا حد مرگ از ایران می‌ترسد


سرویس خارجی-
«استیو بَنن»، استراتژیست ارشد سابق رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از کتاب جنجالی که انتشار آن خشم دیوانه‌وار ترامپ را برانگیخته می‌گوید سعودی‌ها تا حد مرگ از ایران می‌ترسند.
کتاب «خشم و آتش: کاخ سفید ترامپ» نوشته
 «مایکل وولف» این روزها در آمریکا سر و صداهای زیادی به پا کرده و البته عصبانیت شدید دونالد ترامپ را هم به دنبال داشته است. رئیس‌جمهور آمریکا، نویسنده این کتاب را «بازنده محض» خوانده و «استیو بنن» استراتژیست ارشد سابق خودش در کاخ سفید را به دلیل اظهاراتی که در این کتاب به نقل از وی منتشر شده، آماج حملات لفظی بسیار تندی قرار داده است.
به گزارش فارس، در بخشی از کتاب جنجالی اخیر درباره «کاخ سفید ترامپ»، استراتژیست ارشد سابق رئیس‌جمهور آمریکا از وحشت شدید عربستان از ایران سخن گفته است. استیو بنن در این بخش از کتاب 237 صفحه‌ای اظهارنظری درباره مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال موضوع فلسطین و به ویژه انتقال سفارت آمریکا به قدس مطرح کرده است. در همین بخش از اظهارات «بنن» است که او بر ترس شدید مقامات سعودی از ایران صحه گذاشته و گفته، سعودی‌ها تا سرحد مرگ از ایران می‌ترسند: «از همان روز اول (ریاست جمهوری ترامپ)، ما در حال حرکت به سمت انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم‌(بیت‌المقدس) بودیم. نتانیاهو هم کاملا موافق است... بگذارید اردن کرانه باختری را بگیرد و مصر غزه را در اختیار بگیرد. بگذارید آنها به این کار بپردازند یا در تلاش برای این کار غرق شوند.» وی در ادامه وقتی به شرایط امنیتی حاکم بر یمن، سینای مصر و لیبی می‌رسد بر وحشت شدید سعودی از ایران تاکید می‌کند: «سعودی‌ها در لبه پرتگاه هستند، مصری‌ها در لبه پرتگاه هستند و همه آنها تا حد مرگ از ایران می‌ترسند.»
این اظهارات به خوبی دلیل سیاست‌های تهاجمی عربستان در منطقه علیه محور مقاومت را آشکار می‌کند. چرا که آل سعود با هراس از نفوذ ایران و متحدانش در میان مردم کشورهای منطقه به دنبال آن است تا بازوهای حمایتی ایران را قطع کند این در حالی است که محور مقاومت مورد حمایت ایران بیش از هر زمان دیگری در منطقه تقویت شده و همین امر باعث وحشت آل سعود شده است. به ویژه اینکه یادآوری کنیم، همین محور مقاومت بود که به کمک مردم منطقه، تروریست‌های تکفیری ساخته و پرداخته غرب و مرتجعین عرب را زمین‌گیر کرد. شاید بتوان یکی از دلایل تشدید روند عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل را در چارچوب همین ترس تحلیل کرد. چرا که این دو رژیم ایران را به عنوان یک دشمن قدرتمند می‌دانند و به همین دلیل چاره کار را اتحاد علیه ایران می‌دانند. هراس آل سعود از ایران نه از قدرت نظامی تهران بلکه از نفوذ اندیشه‌های انقلابی ایران است که می‌تواند به عنوان الگویی طومار پادشاهی‌های خودکامه در جهان اسلام را درهم بپیچد. از این رو شاهد تقابل سیاست‌های عربستان به ویژه در دوره پادشاهی ملک سلمان با ایران هستیم.
چند نکته جنجالی درباره کتاب جنجالی
در ادامه انتشار بخش‌هایی از کتاب «خشم و آتش: کاخ سفید ترامپ» نکاتی دیگر منتشر شده‌اند که بسیار جالب توجه هستند. روزهای گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند در این کتاب از نقش ترامپ در کودتای داخلی عربستان پرده‌برداری شده است. اکنون جزئیات بیشتری در این مورد منتشر شده: «محمد بن سلمان» زمانی که جانشین «محمد بن نایف»، ولیعهد عربستان بود، بعد از آنکه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می‌شود با
 «جرد کوشنر»، داماد وی تماس گرفت و به وی پیشنهاد داد که حاضر است دست‌نشانده کوشنر در عربستان باشد. وولف به نقل از یکی از دوستان کوشنر این تماس تلفنی را این‌گونه توصیف می‌کند: «گویا در اولین روز مدرسه شبانه‌روزی دوستی پیدا کردم». نویسنده کتاب می‌گوید: بن سلمان همانند واسطه‌ای است که به آمریکا تعهد داده است در پرونده‌های منطقه خاورمیانه راه را برای این کشور کوتاه کند، مشروط بر اینکه در مقابل او نیز چیزی از «عظمت آمریکا» را به دست آورد. بر این اساس، بعد از آنکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان می‌شود ترامپ به دوستان خود می‌گوید که وی و دامادش کوشنر، اقدام به طراحی کودتایی در عربستان کرده و به تعبیر وی «کسی را که به درد ما می‌خورد، به رأس قدرت رساندیم.»
نکته دیگر در مورد این کتاب اینکه مایکل وولف، نویسنده کتاب «آتش و خشم» می‌گوید که ترامپ تا 14 روز مانده به برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، نمی‌دانست که برگزیت چه معنایی دارد. رئیس سیا اما ضمن رد ادعای مطرح شده علیه ترامپ تاکید کرده ادعاهای مطرح شده در کتاب جنجالی مایکل وولف درخصوص کاخ سفید «پوچ و بی‌پایه و اساس» هستند. مایک پامپئو مسائل مطرح شده در این کتاب را به عنوان موضوعاتی«مزخرف و چرند» رد کرده و آن را «لحظه‌ای گذرا در تاریخ» دانسته که «قصد دارد توجهات به فعالیت موثر دولت ترامپ را منحرف کند.»