kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
گزارش خبری کیهان از بحران داخلی عربستان

موج تازه بازداشت شاهزادگان سعودی در راه است/احتمال تجزیه عربستان قوت گرفت


سرویس خارجی-
همزمان با تشدید موج بازداشت‌ها در عربستان و بحران کم‌سابقه داخلی در این کشور خبر می‌رسد، محمدبن‌سلمان با آغاز موج تازه قلع وقمع مخالفان، به سرعت به سمت تخت پادشاهی حرکت می‌کند و در این بین، پادشاه سعودی نیز ظاهرا جلودار این جوان بی‌تجربه تشنه قدرت نیست. به این شرایط خطر جدی تجزیه را نیز اضافه کنید!
عربستان این روزها در حالی به دنبال قدرت‌نمایی در عرصه منطقه است که شرایط داخلی به شدت بحرانی این کشور خاندان سعودی را تهدید می‌کند. بسیاری از کارشناسان غربی معتقدند اقدام اخیر «محمدبن‌سلمان» ولیعهد سعودی در بازداشت گسترده شاهزادگان، عربستان را درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار می‌کند. اما گویا عطش قدرت نمی‌گذارد بن‌سلمان دست از ماجراجویی‌های خطرناک خود بردارد و قرار است موج تازه‌ای از دستگیری شاهزادگان به راه بیفتد.
زندان‌های لوکس
«کریستینا لمب» خبرنگار روزنامه «ساندی تایمز» انگلیس در این ارتباط می‌گوید: «عربستان این بار هتل ماریوت را برای موج آینده بازداشت شاهزادگان و بازرگانان و وزیران رزرو کرده است.» به گزارش ایرنا، وی سپس تاکید می‌کند که، حکومت سعودی می‌خواهد این هتل را همانند هتل کریتز کارلتون در ریاض به یک زندان لوکس دیگری تبدیل کند. هتل کریتز کارلتون در ژوئن گذشته(تیرماه) به زندان لوکسی برای شخصیت‌های ثروتمند مخالف محمد بن سلمان تغییر ماهیت یافت که میزان ثروت‌شان بین 30 تا 40 میلیارد دلار تخمین‌زده می‌شود.
به گفته لمب:« قدرت گرفتن شاهزاده محمدبن‌سلمان ولیعهد سعودی یک طرح از پیش سازمان یافته است که ظرف چند سال گذشته برای آن برنامه‌ریزی شده بود.» کریستینا در ادامه به نکته قابل توجه دیگری ‌اشاره می‌کند: «محمد بن سلمان تاکنون در هیچ یک از مصاحبه‌های خویش که مدت زمان آنها درمجموع 12 ساعت است، برای یک بار هم که شده از پدرش نام نیاورده است که این امر نشان می‌دهد مسئول واقعی عربستان کیست.»
پادشاه سعودی کنار نمی‌رود
روزنامه فرامنطقه‌ای«رای الیوم» هم اعلام کرده که، محمدبن‌سلمان در حالی کودتای سریعی را در جامعه سعودی در پیش گرفته که برای تکمیل آن یک قدم باقی مانده و آن تکیه زدن به تخت پادشاهی است. این در حالی است که یک مسئول سعودی عالی‌رتبه اعلام کرده پادشاه عربستان هیچ قصدی برای کنار رفتن از قدرت به نفع پسرش بن‌سلمان ندارد. این مسئول سعودی که خواست نامش فاش نشود،‌ گفته: «پادشاهان عربستان در قدرت می‌مانند حتی اگر وضعیت سلامتی‌شان نامساعد شده و مانع از فعالیت‌های مستقیم‌شان شود.» خلاصه این تحولات یعنی اوضاع داخلی عربستان آنقدر بحرانی است که چه بسا هر آن بشنویم، بن‌سلمان علیه پدرش هم کودتا کرد و با زندانی کردن او بر تخت پادشاهی نشست!
تجزیه عربستان جدی شد
از سوی دیگر یک روزنامه ترکیه‌ای با بررسی بحران داخلی عربستان، خطر تجزیه این کشور را «جدی» دانسته است. روزنامه «ینی شفق» در گزارشی اعلام کرده: «آمریکا و اسرائیل با اجرای پروژه «اسلام معتدل»، عربستان را به چهار منطقه مدینه ـ مکه، ریاض، قطیف ـ دمام تقسیم خواهند کرد و بخش‌هایی از این کشور نیز متعلق به رویای اسرائیل بزرگ در منطقه خواهد شد.» به نوشته این روزنامه، بر اساس این نقشه، منطقه مدینه ـ مکه به مانند واتیکان اداره شده و ریاض نیز یکی دیگر از این مناطق خواهد بود. به نوشته ینی شفق، آمریکا و اسرائیل با تشکیل دولتی سکولار در مناطق تجزیه شده عربستان، به ویژه طراحی اداره شهرهای مکه ـمدینه به شیوه واتیکان، در واقع به دنبال کنترل قلب جهان اسلام هستند!