kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
همسو با کاخ سفید

جان کری: برجام را حفظ کنید و ایران را برای مسائل منطقه سر میز مذاکرات بیاورید

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: نباید توافق هسته‌ای(برجام) را از هم پاشید. باید به فواید آن توجه داشت و کوشید تا ایران را درباره مسائل دیگر مهم برای منطقه، سر‌میز مذاکرات آورد.


«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت: نباید توافق هسته‌ای(برجام) را از هم پاشید. باید به فواید آن توجه داشت و باید کوشید تا ایران را درباره مسائل دیگر مهم برای منطقه، سر میز مذاکرات آورد.
کری افزود: اگر ما مسئله موشکها ، یا مسئله یمن، یا حزب‌الله را به توافق هسته‌ای گره می‌زدیم، هنوز هم در وین در حال مذاکره می‌بودیم! ما فقط یک هدف را مدنظر داشتیم و آن اینکه از تسلیحات هسته‌ای (برای ایران) خلاص شویم. این هدف تحقق پیدا کرد.
وی در ادامه گفت: درخصوص بازه زمانی پایانی برای اجرای توافق باید عرض کنم که برای این توافق، هیچ بازه زمانی  پایانی وجود ندارد. آنهایی که می‌گویند بازه زمانی پایانی وجود دارد، جهانیان را گمراه می‌کنند.
جان کری پیش از این در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست-مهر 96- نوشت:«ایران در توافق هسته‌ای(برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد».
وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین- دی ماه 95- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند.»
مقامات آمریکایی-کاخ سفید و کنگره- در هفته‌های اخیر به صراحت اعلام کرده‌اند که باید برجام از یک توافق مدت‌دار به توافقی دائمی تبدیل شده و مسائلی از جمله توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.
این اظهارنظر مختص دولت ترامپ نیست. باراک اوبامای مودب! و باهوش! (تعبیری که مقامات ارشد دولت یازدهم به کار بردند) هم در این مسئله دقیقا با دولت ترامپ هم عقیده بود. اوباما در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن -فروردین 95- گفت: «روح توافق هسته‌ای و شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای از سوی ایران است.»
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در روزهای گذشته بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی گفت که این رژیم تلاش‌های خود را بر «بهبود» توافق هسته‌ای ایران و نه لغو آن متمرکز کرده است.
مقامات کشورهای اروپایی عضو 1+5 نیز دقیقا همین رویکرد را درخصوص برجام مطرح کرده‌اند.
شدیدترین رژیم راستی آزمایی
«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست «مرکز بین‌المللی محققان وودرو ویلسون» گفت: اکنون که تقریبا دو سال از روز اجرای(برجام) گذشته، من می‌توانم بگویم که تعهدات مرتبط به هسته‌ای ایران در برجام در حال اجرا شدن است.
آمانو افزود: ایران، اکنون تحت شدیدترین رژیم راستی آزمایی هسته‌ای در جهان قرار دارد و خود را متعهد به اجرای کامل توافق جامع پادمان کرده است و موقتا در حال اجرای پروتکل الحاقی است و همچنین بر اساس مفاد برجام، با تدابیر شفاف سازی اضافه‌تری هم موافقت کرد. دسترسی بازرسان ما به اماکن گسترش یافته است و اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم؛ برنامه‌ای که به نسبت قبل از اجرایی شدن توافق(برجام) برنامه کوچک‌تری است.
وی در ادامه گفت: من هفته قبل به تهران سفر و با رئیس‌جمهور روحانی، صالحی معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ظریف دیدار کردم. من از آنها اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ایران در برجام را درخواست کردم و آنها بار دیگر بر عزمشان برای انجام این کار تاکید مجدد کردند.
همکاری اروپا با آمریکا
به گزارش فارس، «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه گفت: تهران اولین طرفی نخواهد بود که توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را ترک می‌کند اما خود را برای هر سناریویی آماده می‌کند.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، تخت روانچی از اروپا خواست تا درخصوص چگونگی واکنش خود در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، شفاف‌سازی کنند.
وی افزود: کشورهای اروپایی به‌اندازه کافی برای واداشتن بانک‌هایشان به فعالیت در ایران تلاش نکرده‌اند.
علیرغم تأیید پایبندی ایران به برجام در گزارش‌های پی‌در‌پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در 13 اکتبر 2017، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که دولت وی تصمیم گرفته است که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند.
وی همچنین به خزانه‌داری آمریکا دستور داد تا تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران به بهانه آنچه که حمایت از گروه‌های تروریستی خواند، وضع کند.
موگرینی در واشنگتن
« فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای رایزنی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به واشنگتن سفر کرده، با «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. نمایندگی اتحادیه اروپا در آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد موگرینی در خلال این دیدار درباره برجام و مسائل مربوط به منع ‌اشاعه هسته‌ای با آمانو گفت‌وگو کرده است.
موگرینی قرار است با مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و شماری از اعضای ارشد مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز دیدار و درباره مسائل مختلف سیاست خارجی از جمله اجرای برجام بحث و تبادل نظر کند.