kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰

آماده‌باش به تمام سفارتخانه‌های اسرائیل برای کمک به رژیم آل‌سعود


سرویس خارجی-
منابع خبری می‌گویند، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌هایی به تمام سفارتخانه‌های این رژیم در سراسر دنیا، از آنها خواسته به سعودی‌ها در برابر ایران و حزب‌الله کمک کنند!
برخی منابع صهیونیستی فاش کرده‌اند وزارت خارجه این رژیم از تمام سفارتخانه‌های خود خواسته «به هر نحو ممکن» از رژیم آل‌سعود در برابر حزب‌الله لبنان و ایران حمایت کنند.
شبکه تلویزیونی «المیادین» نیز در این باره نوشته، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی خواستار اقدام سفارتخانه‌های خود برای ایجاد موج بین‌المللی بر ضد حزب‌الله و حضور آن در دولت لبنان شده است.
اتحاد رژیم صهیونیستی با آل‌سعود البته تازگی ندارد و دیگر همه می‌دانند روابطي دیرینه و قديمي بین دو رژیم برقرار است. گزارش‌های متعددی نیز طی یکی دو سال گذشته، از وجود این روابط پرده برداشته است. برخی حتی معتقدند این روابط از دهه شصت قرن بیست ميلادي ميان دو طرف وجود داشته، يعني حداقل از زمان جنگ يمن (1962 - 1970). در آن دوره آل‌سعود و رژیم صهیونیستی در تضعيف «جمال عبد الناصر»، رئیس‌جمهور وقت مصر منافع مشتركي داشتند، طي سال هاي اخير نیز تاريخي سرشار از ملاقات‌های محرمانه و نزدیک ميان عربستان سعودی و رژيم صهيونيستي مشاهده شده است.
به اعتقاد کارشناسان، استعفای عجیب و ناگهانی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و حمایت قاطع رژیم صهیونیستی از این استعفا که با هدف فشار به حزب‌الله لبنان آغاز شده نیز، توطئه‌ای است مشترک از سوی آل‌سعود، رژیم صهیونیستی و آمریکا.
جزئیات تازه از دلیل استعفای حریری
روزنامه «الاخبار» اما طی گزارشی به جزئیات تازه‌ای از ماجرای استعفای حریری پرداخته است. طبق گزارش این روزنامه لبنانی، جمعه گذشته ساعاتی پس از رسیدن حریری به ریاض از او خواسته شده که برای برگزاری جلسه‌ای به هتل پنج ستاره «ریتز کارلتون» شهر ریاض، پایتخت این کشور برود تا مقدمه انتقال وی به کاخ الیمامه و دیدار با ملک سلمان فراهم شود. حریری که به محض رسیدن به هتل با تدابیر امنیتی فوق‌العاده‌ای روبه رو شده بود بعد از چند دقیقه متوجه شد ظاهرا، مثل بازداشتی‌ها با وی رفتار می‌شود! وی سپس به یکی از ویلاهای متعلق به هتل منتقل شد نه اینکه در هتل اقامت گزیند اما ۴۹ شاهزاده و وزیر و تاجر سعودی که به بهانه دیدارهای کاری با پادشاه و ولیعهد به ریاض دعوت شده بودند در همین هتل در بازداشت و به اتهام فساد تحت بازجویی به سر می‌برند.به نوشته الاخبار، طرف‌های امنیتی عربستان تلفن‌های همراه نزد حریری و تیم امنیتی او را توقیف کردند و به درخواست حریری چهار نفر از همراهان وی به منزل حریری در ریاض منتقل شدند تا مراقب همسر و فرزندانش باشند و تنها «عبدالعرب» رئیس‌تیم محافظ و یکی از دستیاران شخصی حریری با وی در ویلا ماندند. یک افسر سعودی هم در دفتری نزدیک به اتاق حریری مستقر شده تا چندین بار در روز تلفن‌های آنها را کنترل کند به خصوص که آنها اجازه ندارند که هیچ حرفی درباره محل اقامت و شرایط خود در تماس‌های تلفنی خود بزنند. «حریری» پس از دیدار با یک مقام برجسته امنیتی عربستان و ملاقات دیگری با «ثامر سبهان»، وزیر مشاور سعودی بیانیه استعفای خود را که از سوی دفتر پادشاهی عربستان نوشته شده بود دریافت کرد و به او اجازه داده شد که قبل از ثبت شدن بیانیه، ۲ بار در آن تجدید نظر کند. بعد از آن ماموران امنیتی سعودی به حریری ابلاغ کردند که به عنوان یک شهروند سعودی و نه نخست‌وزیر لبنان تحت بازجویی قرار خواهد گرفت و از وی درباره مسائل مربوط به دریافت پول‌هایی که پادشاهی عربستان به لبنان به عنوان اعانه داده بود و یک میلیارد دلار آمریکا برآورده شده است و همچنین درباره قراردادهای شرکت سعودی «اوجیه» که به وعده‌های کاری خود پایبند نبوده است و همچنین سرنوشت وام‌های بزرگی که به وی داده شده است. حریری همچنین گفته که همه دارایی‌اش در عربستان در رهن بانک‌های سعودی است و مایملکی جز خانه‌اش ندارد.
سفر به ابوظبی
دیروز اما رسانه‌های سعودی اعلام کردند، سعدالدین حریری، ریاض را به مقصد ابوظبی ترک کرده تا با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کند! در صورت صحت خبر بازداشت حریری در عربستان می‌توان گفت، ریاض با این خبرسازی‌ها احتمالا قصد دارد، حبس اجباری نخست‌وزیر لبنان را تحت‌الشعاع قرار دهد. به نظر می‌رسد فقط گذشت زمان است که در آشکار شدن واقعیت ماجرا، کمک
 خواهد کرد.