kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
براساس آمار رسمی

موجودی صندوق توسعه ملی طی 4 سال اخیر 20 میلیارد دلار کاهش یافته است

در حالی‌که موجودی صندوق توسعه ملی در ابتدای دولت روحانی 33 میلیارد دلار بود، رئیس‌هیئت عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد هم اکنون موجودی صندوق توسعه ملی 12 میلیارد دلار است.


احمد دوست‌حسینی، رئیس ‌هیئت عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با فارس، با ‌اشاره به سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌ها، اظهار داشت: این منابع برای سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌شود و در این راستا 6/2 میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی برای پروژه تأمین مالی صورت گرفته است.
وی در مورد موجودی صندوق توسعه ملی گفت: موجودی معیار دارد و تا پایان سال 95 منابع صندوق در بانک مرکزی که تعهد نشده بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده و همچنین مسدودی 33 میلیارد دلاری نیز جزء موجودی محاسبه می‌شود.
رئیس‌هیئت عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: بر این اساس 13/5 میلیارد دلار با منابع موجود قرار داد منعقد و تعهد کردیم بانک‌ها به طرح‌ها تسهیلات بدهند.
به گفته دوست حسینی، به دلیل گردش داشتن منابع،‌اشکالی ندارد که بیش از موجودی، قرارداد عاملیت منعقد شود چون فرآیند تصویب، دریافت مجوزها و امور اداری زمان‌بر است. وی در مورد تضامین دریافت تسهیلات گفت: برخی طرح‌ها علاوه‌بر اینک خود پروژه به تضمین گرفته می‌شود، باید تضامین دیگر نیز دریافت شود که این مسئولیت برعهده بانک است.
رئیس‌هیئت عامل صندوق توسعه ملی تأکید کرد: منابع صندوق بین‌النسلی و حق‌الناس است و توجه و دقت مضاعفی می‌خواهد تا از آن صیانت شود. امروز حدود 70 میلیارد دلار منابع صندوق تسهیلات داده شده، باید به گونه‌ای باشد که ارزش منابع حفظ شود.
دوست حسینی ادامه داد: تاکنون 11 میلیارد دلار برای آب و خاک، شش میلیارد دلار سپرده برای نفت و گاز، شش میلیارد دلار تبدیل به ریال، 33 میلیارد مسدودی طرح‌ها و شش میلیارد دلار به سپرده‌ و سایر مباحث جزء دارایی‌های صندوق محسوب می‌شوند.
گفتنی است، بررسی عملکرد مالی صندوق توسعه ملی درپایان شهریور92 نشان می‌دهد، تا زمان آغاز به کار دولت یازدهم، 54 میلیارد دلار به عنوان درآمد به حساب صندوق واریز شد که از این مبلغ رقمی حدود 20 میلیارد دلار بابت مصارف قانونی از حساب صندوق برداشت و تعهد گردیده بود.
با کسر این 20 میلیارد دلار، مانده حساب صندوق نزد بانک مرکزی در پایان شهریور 92 رقمی بالغ بر 33 میلیارد دلار می‌شود که در حال حاضر بیش از 20 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.