kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸

آقای قشقاوی! سرمقاله‌های کیهان برجام را نقض می‌کند یا بدعهدی‌های آمریکا؟!

معاون کنسولی وزارت امور خارجه، بدون توجه به رفتارهای تحقیرآمیز و نقض مکرر برجام از سوی واشنگتن، به منتقدان رفتارهای قلدرمآبانه آمریکا حمله کرد.

سرویس سیاسی-

حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در یازدهمین همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد گفت: هرچند اشکالات تاکتیکی در برجام وجود دارد، اما این برنامه باعث افتخار نظام بوده و همه ابعاد آن روشن است.
قشقاوی افزود: کشور نباید تک‌صدایی باشد و مخالفان برجام نیز باید نظرات خود را اعلام کنند، اما نظرات باید واقع‌بینانه باشد.
وی در ادامه گفت: برجام با سرمقاله‌های کیهان، رجانیوز و برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها نقض نمی‌شود، زیرا این نظام، ساختار دارد و نفر اول این مملکت رهبر معظم انقلاب است که ایشان ساختار و عملکرد نظام به ویژه برجام را تعیین کردند و هیچ ترس و واهمه‌ای هم ندارند که بخواهند پنهانی سخنانی دیگر را پیرامون برجام مطرح کنند.
از «وعده لغو بالمره تمامی تحریم ها» تا «هسته‌ای رفت،تحریم‌ها ماند»
متاسفانه برخی از مقامات ارشد دولت و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت، به دلیل سستی استدلال و فقدان دلایل کارشناسی، توهین، تخریب و ناسزاگویی را به عنوان تنها گزینه موجود در مقابل نقدهای کارشناسی دلسوزان نظام انتخاب کرده و توپخانه خود را علیه منتقدین نشانه رفتند.
قرار بود براساس وعده و وعیدهای فراوان دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت، «فتح‌الفتوح برجام»! دو دستاورد اصلی در پی داشته باشد. اولی لغو بالمره تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق(یعنی دی ماه ۹۴) و دومی گشایش اقتصادی برای عموم مردم. اما رویکرد «امضای توافق به هر قیمتی» و در ادامه آن «حفظ برجام به هر قیمتی» موجب شد که نه تنها پول‌های بلوکه شده آزاد نشود بلکه 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران توسط آمریکا غارت شود. نه تنها تحریم‌ها به تاریخ نپیوست بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد و قانون ضدایرانی آیسا نیز تمدید شد. نه تنها تحریم سوئیفت- با هدف گسترش مبادلات تجاری ایران- رفع نشد بلکه قانون محدودیت ویزا تصویب شد. و در انتها، اوبامای مودب! و باهوش!- به تعبیر مقامات دولت یازدهم- در آخرین روزهای ریاست جمهوری، وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران را تمدید کرد و آخرین لگد را به برجام زد. ترامپ نیز در حال تکمیل این پروژه است.
در حال حاضر نه تنها تحریم‌های قبلی (حتی هسته‌ای؛ مانند تحریم U-turn) سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم.
حال با این وجود، بزک‌کنندگان برجام، که جرات ندارند نازکتر از گل به رفتارهای تحقیرآمیز آمریکا بگویند، توپخانه خود را علیه منتقدان رفتارهای قلدرمآبانه آمریکا نشانه می‌گیرند.
فشار ایمیلی  به جای عمل به 29 شرط ابلاغی!
گفتنی است اجرای برجام از سوی دولت، به 29 شرط ابلاغ شده از طرف رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مشروط شد. اما متاسفانه دولت مرتکب قصور و تقصیر‌های فراوان در مراعات آن 29 شرط شد. در همین رابطه، «علی‌اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجام - تیرماه 95- در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، گفت: «به برخی شروط 9 گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد».
در قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».
متاسفانه دولت یازدهم در واکنش به گستاخی‌های مکرر آمریکا به فشار ایمیلی، پیام توئیتری و نامه‌نگاری و برگزاری جلسات نمایشی بسنده کرد، حال آنکه تنها پاسخ عملی و قاطع به گستاخی آمریکا عمل به 29 شرط اجرای برجام است.
واکنش منفعلانه دولت یازدهم در قبال عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود،‌ این گزاره را در ذهن دولتمردان آمریکایی تقویت کرده است که می‌توانند برخلاف تعهداتشان عمل کنند و مطمئن باشند که از سوی ایران، واکنش عملی مشاهده نخواهد شد.