kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

آمریکا القاعده سوریه را از لیست گروه‌های تروریست حذف کرد!

منابع خبری می‌گویند کاخ سفید نام «القاعده» در سوریه را از فهرست تروریسم خود حذف کرده است، اقدامی که به خوبی چهره واقعی این کشور را برملا می‌کند.



 آمریکا پیش از این مخفیانه از گروه‌های تروریستی تکفیری حمایت می‌کرد اما این بار گویا قصد دارد، حمایت‌های مالی و نظامی خود علیه این گروه را علنی نماید.
«یان‌گرین هال» در گزارشی در وبگاه «وترنز تودی» نوشته، آمریکا و کانادا، نام جبهة تحریرالشام را از لیست تروریستی خود حذف کرده‌اند، در واقع تغییر نام گروه تروریستی تکفیری «جبهة ‌النصره» به «جبهة فتح‌الشام» و بعد از آن به «هیئهًْ تحریرالشام»، شاخه القاعده در سوریه امری اتفاقی یا صرفا تبلیغاتی نیست. این اقدام، مقدمه امور دیگری است که با وضعیت القاعده در صحنه بین‌المللی مرتبط است که مهم‌ترین هدف آن حذف این گروه از فهرست تروریسم دو کشور آمریکا و کانادا بوده است. شبکه خبری العالم با انتشار این خبر به نقل از «هال» نوشته: اهمیت این اقدام در این امر نهفته است که از این پس آمریکا و کانادا امکان حمایت مالی و نظامی از تروریست‌های القاعده و حتی همراهی کردن آنها و مشارکت با ایشان در جنگ با نظام سوریه را به طور علنی می‌یابند، همان‌طور که پیش‌تر به گروه‌های مسلح تروریستی دیگر تحت عنوان «معارضان میانه‌رو» در سوریه، کمک می‌کردند. گروه تروریستی موسوم به هیئهًْ تحریرالشام همان گروهی است که پس از جدایی از «داعش» در سال 2014 میلادی با نام «جبهه النصره» در سوریه فعالیت داشت و آمریکا و کانادا در سال 2012 میلادی این گروه را در فهرست تروریسم خود درج کرده بودند.
به این ترتیب و به همین سادگی گروه‌های تروریستی با تغییر نام خود می‌توانند، خود را از فهرست تروریسم کشورهای دیگر خارج کنند و با خروج از این فهرست، شهروندان این کشورها اجازه می‌یابند به آنها کمک‌های مالی و یا برای آنها تبلیغات انجام دهند یا با سفر به سوریه و پیوستن به صفوف آنها، با نظام سوریه مبارزه کنند،‌ به همان ترتیب، اعضای این گروه‌ها اجازه سفر به این کشورها را می‌یابند.
«نیکول تامپسون»، از مقام‌های مسئول در وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشته که تغییر نام گروه‌های تروریستی بازی‌ای است که این گروه‌ها در سوریه برای جذب حامیان و هواداران بیشتر به آن روی می‌آورند، اما در عین حال تاکید کرد که بعید می‌داند، وزارت خارجه آمریکا در اقدام اخیر خود تجدیدنظر کند.
با این حال خبرگزاری‌ها تاکید کردند، این اقدام آمریکا به معنای دسترسی هیئهًْ تحریرالشام به سلاح‌های مدرن و پیشرفته آمریکایی از جمله موشک‌های «تاو» و اصرار واشنگتن بر ادامه تسلیح گروه‌های تکفیری در سوریه است. به ویژه آنکه ارتش سوریه و ارتش عراق اخیرا به پیروزی‌های چشمگیری در کشورهایشان دست یافته‌اند و تروریست‌های تکفیری را مفتضحانه به هلاکت رسانده و یا مجبور به فرار کرده‌اند.