kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

قرارداد منفعلانه با توتال هم تقصیر دولت قبل است!


سرویس سیاسی-
با وجود رضایت مدیرعامل فرانسوی توتال اما روزنامه دولتی ایران دیروز در سرمقاله خود به قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اشاره کرد و ضمن اعتراف به موضع انفعالی ایران در این قرارداد، با فرافکنی مرسوم این دولت که همه کاستی‌ها و کمبودها را به دولت قبل نسبت می‌دهد، نوشت: «درباره انتقاداتی که از سوی برخی منتقدان قرارداد اخیر مطرح می‌شود، باید گفت که ما در درون کشور و طی سال‌های گذشته نباید شرایط را به جایی می‌رساندیم که ناچار به اتخاذ موضع انفعالی شویم. این موقعیت محصول امروز و دیروز نیست. اینکه ما امروز در تنگنایی قرار گرفته‌ایم که ناچاریم برای رهایی از آن امتیازاتی را برای طرف مقابل در نظر بگیریم، محصول عملکرد خود ما است.»
سهم 50/1 درصدی توتال در مقابل سهم اندک 19/1 درصدی ایران از این قرارداد آنقدر خسارت‌بار و موجب تأسف است که حتی ارگان اطلاع رسانی دولت نیز گرچه آن را محصول گذشته می‌داند اما به این رویکرد انفعالی انتقاد و اعتراض می‌کند. بلومبرگ در این زمینه نوشت: «قرارداد روز گذشته ایران با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به این شرکت فرانسوی اعتبار می‌بخشد و در بین سایر رقبا ممتازش می‌کند،‌ اگرچه این قرارداد برای توتال با ریسک همراه است اما منافع آن به این ریسک می‌چربد.»
قرارداد با توتال البته‌نمایی دیگر از شدت پنهان‌کاری دولت محرمانه‌ها بود چرا که مانند بسیاری دیگر از معاهدات و عهدنامه‌ها و مسائل اقتصادی و سیاسی جزئیات آن محرمانه است. تاجایی‌که حتی نایب رئیس‌کمیسیون انرژی هم از قراردادهای نفتی اظهار بی‌اطلاعی کرده و نسبت به بروز فساد از قبل این محرمانگی هشدار می‌دهد.

مدیرعامل توتال اعلام رضایت کرد!
مدیرعامل شرکت نفتی فرانسوی توتال در گفت‌و‌گویی با روزنامه زنجیره‌ای اعتماد از تیم مذاکره‌کننده ایرانی تمجید کرد و با زبان بی‌زبانی نشان داد که قراردادهای محرمانه اخیر به نفع فرانسه بوده و رویه دولت یازدهم رضایت مدیران این شرکت را به خوبی فراهم کرده است.
مدیرعامل توتال در این گفت‌و‌گو اظهار داشته است «ما پروژه‌هايي در ايران اجرا كرده‌ايم. ايراني‌ها بازرگانان خوبي هستند. ما ١٨ ماه براي نهايي كردن اين قرارداد وقت گذاشتيم اما نسبت به عادت ايراني‌ها كه معمولا (مذاكره) قراردادهاي‌شان طولاني است باز هم خوب بود. در ضمن بايد اضافه كنم كه ايراني‌ها تجربه خيلي خوبي در پارس‌جنوبي دارند و اين ميدان را خوب مي‌شناسند. آنها (مذاكره‌كنندگان) از منافع ايران بسيار خوب دفاع كردند.»
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد و نیز دولت به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که اگر مذاکرات با توتال و نیز قراردادهای جدید به نفع ایران است چرا آن را محرمانه نگاه داشته و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار مردم و رسانه‌های ایرانی قرار نمی‌دهند؟! اگر این قراردادها آن چنان که توتال می‌گوید به نفع ایران است طبیعی است که از انتشار جزئیات آن نباید بیم و هراسی باشد و دولت در شفاف سازی گام‌های جدی بردارد.

تبریک به دولت به خاطر قراردادهای محرمانه‌ای که عایدی آن روشن نیست!
از سوی دیگر در حالی که تحریم‌های ضد ایرانی هر روز به صورت جدیدی خود را نشان می‌دهد و روز جمعه گذشته اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نقش دارند، اعلام کرد روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود به برنامه‌های اقتصادی جدید دولت از جمله قرارداد با توتال پرداخته و این قراردادها را تقابل اروپا با دولت آمریکا دانست!
شرق در این زمینه نوشت «مشارکت شرکت توتال در بخش انرژی ایران را نباید به‌عنوان یک «رخداد» قلمداد کرد؛ بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک «روند» باشد که می‌تواند اثرات عمیقی بر تحولات اقتصادی پسابرجام ایران داشته باشد»
نویسنده همچنین با اشاره به این که اروپای متحد ترامپ را تهدید می‌داند قرارداد با توتال را موضوع تحلیل خود قرارداده و نوشته است « باید این موفقیت بزرگ را مرهون دیپلماسی اقتدارگرایانه آقای رئیس‌جمهور و تلاش‌های ارزشمند وزیر محترم نفت و وزیر کاردان امور خارجه دانست و به آنها خدا قوت گفت و در انتظار قرارداد‌های بعدی بود.»
گفتنی است پس از قریب به چهار سال انتظار، روز دوشنبه قراردادی میان وزارت نفت ایران و شرکت فرانسوی توتال در چارچوب قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی منعقد شد.
در چند روز اخیر، جوانب مختلفی از این قرارداد در کنار سابقه تیره توتال و امتیاز دولت یازدهم به فرانسوی‌ها در شرایطی که دهن‌کجی‌های آشکاری در موضوع حمایت از منافقین و وضع تحریم علیه ایران و... داشتند- مطرح شد. با این حال هنوز زاویه تاریک این قرارداد باقی است. قرارداد با توتال محرمانه است و وزارت نفت حاضر به اعلام جزئیات آن نیست. به جز عده‌ای خاص، حتی کارشناسان هم نمی‌دانند عایدی توتال دقیقا چقدر است؟ سود ما چیست؟ آیا با برگشت تحریم‌ها یا کارشکنی آمریکا، توتال می‌ماند یا می‌رود؟ و اگر رفت خسارت می‌دهد یا خیر؟ بدون پاسخ ماندن این پرسش‌ها نگرانی‌ها را نسبت به تکرار فسادهای گذشته در قرارداد نفتی جدید نفتی دو چندان کرده است.

چراغ‌های سبز سعودی به صهیونیست ها
روزنامه شرق در گزارشی به تغییرات جدید در سیستم حکومتی عربستان پرداخته و این تغییرات را در راستای نزدیکی سعودی به اسرائیل ارزیابی کرد.
در این گزارش به نقل از محمد صدر تحلیل‌گر مسائل منطقه آمده است « آنچه تاکنون انجام داده، مشخص است که او به دنبال کسب نظر آمریکا، اسرائیل و مصر است. مثلا در بین شرایطی که عربستان برای قطر می‌گذارد، کاهش رابطه با ایران، قطع رابطه با اخوان‌المسلمین و حماس قرار دارد. قطع رابطه با حماس، به‌عنوان قوی‌ترین گروه معارض اسرائیل، امتیازی بزرگ و چراغ‌سبزی برای این رژیم است. تلاش برای قطع رابطه قطر با اخوان‌المسلمین به‌عنوان معارض اصلی دولت مصر، به این کشور پیام مثبت می‌دهد. کاهش رابطه با ایران هم چراغ سبز عربستان به اسرائیل و آمریکاست.

سیاست‌های نادرست دولت، خصوصی‌سازی را منحرف کرده است
روزنامه حامی دولت شرق در گزارشی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور پیرامون خصوصی‌سازی پرداخت و در عمل، سیاست‌های دولت را باعث انحراف در خصوصی‌سازی دانست.
حجت‌الله میرزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی و معاون وزیر کار، در گفت‌و‌گویی با «شرق» با بررسی روند خصوصی‌سازی در کشور، ریشه این نوع واگذاری‌ها را فارغ از نگاه تأمین مالی برای دولت، در نبود خریداری دیگر جز شبه‌دولتي‌ها و صندوق‌های بازنشستگی می‌‌بیند.
 او درعین‌حال ریشه مشکلات کنونی نظام بانکی و صندوق‌های بازنشستگی را در این انحراف می‌داند و تأکید می‌کند، دولت‌ها با واگذاری‌های غیراصولی، حمایت‌های پیشین خود از بنگاه‌ها را به‌یک‌باره از آنها سلب کردند و حتی بعد از واگذاری، تعدادی بنگاه رقیب درست کردند.
بر اساس گزارش شرق «این بنگاه‌ها بلافاصله وارد رقابتی جدی با رقبایی که به‌گونه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم از حمایت‌های مختلفی استفاده می‌کردند، ‌شدند و هنوز بنگاه‌های خصوصی‌شده نتوانسته‌اند خود را برای این شرایط جدید آماده کنند و به‌همین‌دلیل با مشکلات زیادی مواجه شدند. با اینکه او معتقد است حتما باید این رویه اصلاح شود، اما با این‌حال، تأکید می‌کند که دولت از پذیرش دوباره این بنگاه‌ها به سبب مشکلاتشان پرهیز می‌کند و اصولا به‌صلاح نیست این بنگاه‌ها بازپس گرفته شوند.»

دولت باید پاسخ دهد
روزنامه قانون در گزارشی به معضل کودکان خیابانی و کار پرداخت و تاکید کرد دولت بایستی در این زمینه پاسخگو باشد.
در گزارش این روزنامه آمده است : در این میان سهم کشورمان در شناسایی این کودکان و برنامه‌ریزی برای تامین حداقل‌ها و فراهم كردن امکان آموزش و تحصیل برای آنها چه ميزان بوده است؟در ریشه‌کن کردن این معضل بزرگ اجتماعی چقدر دولت‌ها موفق بوده‌اند و اگر چنین بوده چرا روزبه‌روز بر تعداد این کودکان در پایتخت و شهرهای بزرگ افزوده می‌شود؟ اینها سؤالاتی است که باید مسئولین و در رأس آنها دولت، با تغییر سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی، درتامین درآمد و امنیت شغلی برای والدین این کودکان جهت برخورداری از حداقل‌های رفاه و تامین اجتماعی جوابگو باشد.

بیش از 50 درصد کابینه تغییر نکند،روحانی دچار چالش مدنی می‌شود
«عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به سؤالی درخصوص لزوم تغییر کابینه گفت:«با صحبت‌هایی که آقای روحانی داشتند که طی آن به جامعه رأی خود قول حتمی داد کابینه خود را تغییر دهد و مشاوران او هم بر این امر صحه گذاشتند، جامعه در مورد تغییر بیش از نیمی از کابینه در انتظار بسر می‌برد. اگر این اتفاق رخ ندهد، طبیعتا آقای روحانی دچار یک چالش مدنی جدی خواهد شد».
ناصری افزود:«مردم و پایگاه رأی آقای روحانی قطعا به تغییرات اساسی در تیم اقتصادی دولت چشم دارند. البته تیم اقتصادی دولت صرفا شامل وزارت اقتصاد نمی‌شود، بلکه سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تاثیرگذار اقتصادی نیز در این راستا تعریف می‌شوند. رسیدگی به مسائل اقتصادی جزو مطالبات مردم است که آقای روحانی باید هرچه سریع‌تر با تغییرات بنیادین در این حوزه به این مطالبات پاسخ دهد».
در هفته‌های اخیر روزنامه‌های زنجیره‌ای بارها بر ناکارآمدی برخی وزرای دولت یازدهم و علی‌الخصوص تیم اقتصادی دولت تاکید داشته‌اند. برای نمونه روزنامه شرق چندی پیش نوشته بود:«دولت یازدهم برنامه منسجمی نداشت، تیم اقتصادی دولت هماهنگ نبود و گاه بخشی از دولت، در تضاد با بخشی دیگر وارد عمل می‌شد؛ وزرای سن‌دار هم بماند که از روز اول مورد انتقاد بودند و هستند»
نکته قابل توجه این است که این سخنان و انتقادات پیش از این بارها از سوی منتقدان دولت یازدهم از جمله نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود ولی روزنامه‌های زنجیره‌ای بدون پاسخی مستدل، با هزاران توهین و افترا به منتقدان حمله می‌کردند.

نسخه از پیش شکست خورده در آغوش گرفتن فرزندخوانده آمریکا
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «چرخش معقول روحانی» نوشت:«حالا پس از یارگیری‌های موفق تیم دیپلماسی دولت یازدهم و در راس آن محمدجواد ظریف در اروپا، مخالفان روحانی معتقدند که او نسبت به مواضع خود در سال 92 چرخش پیدا کرده و دایره هدف مذاکراتش از ایالات متحده به اروپا تغییر کرده است و این مسئله را ناشی از شکست روحانی در مقابل آمریکا می‌دانند».
این روزنامه مدعی اصلاحات در حالی از یارگیری موفق ظریف در اروپا می‌گوید که همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان، اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نقش دارند، اعلام کرد. در این فهرست اسامی اشخاصی چون سردار قاسم سلیمانی و نهادهایی چون سازمان صنایع دفاعی بچشم می‌خورد. علاوه بر این برگزاری میتینگ منافقین، تروریست‌های داعش، آل‌سعود و آمریکا بر علیه کشورمان در پاریس به میزبانی رسمی دولت فرانسوی به خوبی عیان‌کننده درستی این ادعاست.
دو گروه «سهل‌اندیش» و «ماموریت‌دار برای بزک غرب» که دیروز - بدون توجه به توانمندی‌های داخلی - آدرس حل مشکلات را در آغوش گرفتن کدخدا معرفی کرده بود، امروز و پس از خسارت محض برجام - همچنان بدون توجه به توانمندی‌های داخلی- نسخه در آغوش گرفتن فرزندخوانده آمریکا یعنی اروپا را پیچیده است.