kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با کیهان:

پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت قبل 66 درصد بود نه 40 درصد

یک منبع آگاه در گفتگو با کیهان تصریح کرد: تا پایان مرداد 92 پیشرفت کلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعم از طراحی، ساخت و تأمین کالا 66 درصد بوده است.


سرویس اقتصادی-

همین چند روز پیش بود که رئیس جمهور در برنامه انتخاباتی خود در رادیو به نهادهای انقلابی که کشور را در شرایط سخت تحریم یاری کردند، حمله‌ور شد و گفت: «نمی‌شود یک بنگاه اقتصادی پشتوانه سیاسی و امنیتی داشته باشد و دیگران را دعوت کنیم در اقتصاد حضور داشته باشند. رقابت باید سالم باشد. دستگاه‌های سیاسی و امنیتی در نقاط مرزی کار کنند و مراکز را برای حضور مردم و جوانان باز بگذارند». اما روحانی به فاصله کوتاهی از این سخنان راهی بندرعباس شد تا در اقدامی عجیب در آستانه انتخابات، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را که دستاورد تلاش شبانه‌روزی متخصصان همین نهاد انقلابی بود، افتتاح کند!
رئیس دولت در مراسم افتتاح، این پالایشگاه که توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تکمیل شده را نتیجه موفقیت برجام اعلام کرد(!) و گفت: تمامی تجهیزات اصلی این پالایشگاه سال‌ها پیش خریداری شده بود، اما در کشورهای مختلف توقیف بود و اگر برجام نبود این پالایشگاه هیچ وقت افتتاح نمی‌شد. آنها که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم امروز به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیایند و ببینند که همه تجهیزات خریداری شده نه تنها به ایران آمده که نصب هم شده است.
به گزارش ایسنا، روحانی با انتقاد از کسانی که از افتتاح پروژه‌ها انتقاد می‌کنند، تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که افتتاح کردن مثل زدن کلید یک لامپ است. برای پروژه‌ها چندین سال تلاش شده است. این پالایشگاه از سال 86 شروع شده و تا سال 92، 40 درصدش تکمیل شده بود.
وزیر نفت هم در رقابت با اظهارات عجیب رئیس‌جمهور، با تاکید بر اینکه ما نیازی به افتتاح و اقدام‌های نمایشی نداریم(!)، گفت: در مرداد ٩٢ کارهای ساختمان، نصب تجهیزات و اقدامات فرایندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی ١٤، ١٣ و ١٠ درصدی در فازهای اول، دوم و سوم قرار داشت. این میزان پیشرفت اجرایی در واحدهای فرآیندی فازهای سه‌گانه این پالایشگاه با احتساب مهندسی و خرید کالا، پیشرفت کلی طرح را حدود ٤٧ درصد قرار داده بود.
زنگنه با اذعان به برخی اختلاف‌افکنی‌ها، اظهار کرد: این موضوع را اولین بار است که می‌گویم، وقتی در سال ٩٢ به وزارت نفت برگشتم خیلی‌ها دوست داشتند میان وزارت نفت و قرارگاه دعوا درست کنند، تحریک هم کردند، اما تاکید می‌کنم در تمام این مدت چیزی جز صفا و دوستی میان ما حاکم نبود.
عکس یادگاری
 با دستاورد دیگران
با این حال بررسی‌های کیهان نشان می‌دهد بر خلاف ادعاهای صورت‌گرفته، دولت یازدهم که پس از برجام کارنامه خود را خالی از موفقیت‌های چشم‌گیر می‌بیند، از هر اتفاقی برای دستاوردسازی استفاده می‌کند و تلاش برای بزرگ نشان دادن نقش خود در افتتاح بزرگترین پالایشگاه جهان از حیث وسعت نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.
یک منبع آگاه در حوزه صنعت نفت در گفتگو با کیهان تصریح کرد: تا پایان مرداد 92 پیشرفت کلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعم از طراحی، ساخت و تأمین کالا 66 درصد بوده است.
این کارشناس حوزه انرژی با انتقاد از بی‌مهری‌ها نسبت به عملکرد متخصصان ایرانی، تأکید کرد: علی‌رغم ادعاهای موجود، برجام اثری بر پیشرفت این پروژه نداشته است.
وی افزود: اگر برجام نبود ما از مراجع و منابع دیگری از جمله چین خریدهایمان را انجام می‌دادیم، کما اینکه قبلا و در دوره تحریم هم این کار انجام می‌شد.
به گفته این منبع آگاه، بعد از برجام قرار بود شرکت زیمنس برای ارسال دو دستگاه کمپرسور همکاری کند، ولی با این حال تدابیر لازم با فرض استمرار تحریم‌ها پیش‌بینی شده بود و اگر برجام هم اجرا نمی‌شد، روش دور زدن تحریم‌ها در نظر گرفته شده بود.
این کارشناس صنعت نفت در انتقاد به اظهارات وزیر نفت هم افزود: همین آقای زنگنه بعد از روی کار آمدن، تا یک‌سال کمک به پروژه و انجام تعهدات قبلی وزارت نفت در این رابطه را عقب انداخت، در حالی که در دولت گذشته بسیاری از منابع این طرح ملی پیش‌بینی شده بود.
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که زنگنه اعتراف کرده، علی‌رغم کارشکنی‌ها، قرارگاه به دور از حاشیه کار خود را انجام داد و هم‌اکنون هم با اختصاص فقط 500 میلیون دلار، سایر فازهای این طرح به دست متخصصان ایرانی تکمیل خواهد شد.
این کارشناس همچنین درباره ادعای وزیر نفت مبنی بر عدم نیاز دولت به انجام کارهای نمایشی تأکید کرد: چند روز پیش هم وزیر نفت این ادعا را مطرح کرد ولی به فاصله چند روز و بدون هماهنگی قبلی در اقدامی عجیب افتتاح دستاورد متخصصان ایرانی در سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفت.
گفتنی است متأسفانه در آستانه انتخابات اتفاقات عجیبی در جهت فضاسازی رسانه‌ای رخ می‌دهد. حقیقت این است که بزرگ‌ترین پروژه پالایشگاهی جهان به لحاظ وسعت با نگاه بومی و مدیریت انقلابی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران، آماده افتتاح شد.
با افتتاح این پالایشگاه کشور به خودکفایی بنزین می‌رسد، این در حالی است که طی دولت یازدهم واردات بنزین به کشور 6 برابر شده است.احداث این پالایشگاه گرچه از سال 1385 و با مشارکت دو شرکت خارجی کلید خورد اما با تنگ شدن حلقه محاصره اقتصادی بر کشور، شرکت‌های خارجی به یکباره عرصه ساخت این پالایشگاه را خالی کردند؛ از این رو در اواخر سال 89 اجرای آن به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار گردید و این زمانی بود که طبق برنامه باید پالایشگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.
سرانجام مشعل فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس در 22 اسفندماه 1394 روشن شد و در مهرماه سال 95 نیز تولید در واحد تقطیر فاز نخست این پالایشگاه آغاز گردید.
در مجموع این طرح کلان ملی از یک طرف سند اثبات توانمندی متخصصان داخلی و از سوی دیگر نشان پیروزی جوانان این مملکت با تلاش و استقامت و چشم برداشتن از خارج از مرزهاست. مهندسان ایرانی نشان دادند در سخت‌ترین شرایط تحریم خارجی و بی‌مهری‌های داخلی، با تلاش و پشتکار توانستند کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کنند. فهم این توانمندی و موفقیت قطعا برای کسانی که خود توانایی کافی را ندارند و با روحیه خودباختگی، چشم به بیرون از کشور دارند دشوار است ولی جا زدن تلاش جوانان ایرانی به عناوین دیگر حقیقت را تغییر نخواهد داد.