kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
با اشاره به ذخایر عظیم نفتی این کشور

ژنرال آمریکایی: آمریکا باید در عراق بماند با داعش یا بدون داعش!

یک ژنرال کهنه‌کار و تحلیلگر امنیتی آمریکایی طی مقاله‌ای در «وال استریت ژورنال»، خطاب به مقامات این کشور نوشته آمریکا باید در عراق بماند، چه با داعش، چه بدون داعش چرا که این کشور دارای ذخائر عظیم نفتی است!



به گزارش خبرگزاری فارس، ژنرال «فرانکلین جفری» با بررسی گزینه‌های پیش روی آمریکا، حضور نیروهای نظامی این کشور در عراق را «ضروری» دانسته است!
«جفری» به کاخ سفید توصیه کرده مقامات عراقی را به ماندن آمریکا در عراق متمایل کند،  چون عراق دو سوم عربستان، ذخایر نفتی دارد و علاوه بر آن، عراق آب کافی و مردمی تحصیلکرده و دموکراسی کار آمد دارد و لذا، تلاش‌ها برای ماندن آمریکایی‌ها در عراق ارزشش را دارد.
این ژنرال آمریکایی در ادامه حضور داعش در عراق را بهانه خوبی برای حضور تفنگداران آمریکایی طی سال‌های گذشته در عراق دانسته است. این، همان چیزی است که سال‌ها از زبان کارشناسان بی‌طرف مطرح شده است.
جفری دراین‌باره نوشته: «با شکست خوردن داعش، توجیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق رنگ می‌بازد و به همین خاطر، مقامات عراقی و آمریکایی باید هرچه زودتر درباره نگاه داشتن نیروهای آمریکایی در عراق تصمیم بگیرند... به رغم حمایت «حیدر عیادی» نخست‌وزیر عراق از ماندن نیروهای آمریکایی در عراق، دیگر رهبران سیاسی  و مردم عراق با این حضور مخالف هستند.»
این ژنرال آمریکایی در ادامه نوشته: «هر اقدامی که آمریکا در منطقه انجام می‌دهد، باید در راستای راهبرد مهار ایران باشد.»
جفری در ادامه، راه‌های متقاعد کردن مردم عراق به پذیرش سربازان  آمریکایی را نیز با مقامات واشنگتن در میان گذاشته و نوشته: « باید عراقی‌ها را متقاعد کرد که حضور آمریکایی‌ها به خاطر مقابله با تروریسم است و (آمریکا) نمی‌گذارد آنچه که سال 2014 در موصل رخ داده، دوباره تکرار شود.» (!)
به نوشته این ژنرال آمریکایی «عراقی‌ها را باید متقاعد کرد که حضور آمریکایی‌ها، به نفع یکپارچگی عراق است... آمریکا باید کمک اقتصادی و همکاری دیپلماتیک با عراق را به انعطاف سیاسیون عراق در برابر حضور نیروهای نظامی خود مشروط کند.»
البته، ناگفته نماند مسائلی را که این ژنرال بر زبان آورده،  حرف دل «دونالد ترامپ»  و دیگر مقامات آمریکایی است و آنها نیز عملا همین سیاست را در عراق و سوریه دنبال می‌کنند.
نکته دیگری که از اظهارات این ژنرال قابل برداشت است، این که «داعش» یک پدیده آمریکایی است و لااقل  طی یک دهه اخیر، وجودش در غرب آسیا و شمال آفریقا، برای منافع آمریکا ضروری بوده است.
اما به هر حال و علی‌رغم توصیه‌های این ژنرال‌، مخالفت‌ها در عراق با حضور تفنگداران آمریکایی در این کشور، گسترده و جدی است و واشنگتن نمی‌تواند این سد را بشکند. حتی شخص عبادی نخست‌وزیر عراق نیز قلبا راضی نیست که نیروهای آمریکایی در کشور حضور داشته باشند.
مخالفت پارلمان عراق
 با حضور آمریکا
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق  فاش کرد که آمریکایی‌ها  به هر طریقی تلاش می‌کنند که در عملیات زمینی برای آزادسازی شهرهای «عنه»،  «وراوه» و «القائم» در استان «الانبار» مشارکت کنند. وی در گفت‌وگو با «السومریه نیوز» افزود که دولت و پارلمان عراق اجازه مشارکت به نیروهای آمریکایی را نخواهند داد.
به گفته الزاملی آمریکایی‌ها پیش از این هم تلاش زیادی کرده‌اند تا در عملیات زمینی موصل  حضور یابند، اما هنگامی که ناامید شدند، برای حضور در الانبار خیز  برداشتند. گفتنی است، آمریکا پیش از این در هر عملیاتی در عراق شرکت کرده، زیرساخت‌های آن منطقه یا شهر را بمباران کرده است.
سایر رویدادها
* نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، تخصیص بودجه نظامی برای تشکیلات بسیج مردمی عراق افزایش خواهد یافت.
* انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه «الثوره»  واقع در غرب استان «نینوا»،  شش شهید و 14 مجروح برجای گذاشت. بیشتر قربانیان و زخمی‌ها زن و کودک هستند.