kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱

محمد خرمشاهی، شاعر طنزپرداز و همکار روزنامه کیهان دعوت حق را لبیک گفت(اخبار ادبی و هنری)

محمد خرمشاهی که اشعار طنزش سال‌ها در ستون «میلاد» روزنامه کیهان منتشر می‌شد، روز گذشته در سن 103 سالگی از دنیا رفت.


خرمشاهی که یکی از شاعران طنز مشهور معاصر ادبیات فارسی بود در سال 1293 در دوزج خرقان از توابع ساوه به دنیا آمد. از دوران نوجوانی سرودن شعر طنز را آغاز کرد. به گفته خودش اولین شعرش، حدود 90 سال قبل در نشریه «حبل المتین» در کشور هندوستان چاپ شد. وی با نشریات طنز و فکاهی از جمله توفیق، خورجین، گل‌آقا و ملون همکاری داشت. نکته قابل توجه اینکه برخی از سروده‌های وی تبدیل به ضرب المثل شده است. مثل «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست» و «چوب خدا صدا ندارد» حاصل خلاقیت و ذوق ادبی خرمشاهی بودند که به بخشی از زبان و گفتار روزمره مردم ایران تبدیل شدند.
وی از سال 73 به روزنامه کیهان آمد و تا 15 سال، ستون شعر طنز میلاد را هر روز در این روزنامه منتشر می‌کرد. وی در این اشعار به مسائل سیاسی و اجتماعی می‌پرداخت. خرمشاهی درباره علاقه اش به همکاری با کیهان گفته بود: «می خواهم فقط در خدمت اسلام و انقلاب باشم و برای مردمی که جان بر کف در برابر جهانخواران ایستاده اند، شعر بسرایم.»
حسین شریعتمداری،مدیرمسئول کیهان درباره همکاری خرمشاهی با این روزنامه نوشته بود: «خریداران بسیاری داشت با امکانات فراوانی که در اختیارش می‌گذاشتند، مخصوصا می‌دانستیم اهالی قبیله تزویر و آنان که دلشان بیرون از مرزها می‌تپد حضورش را در کیهان خوش نمی‌داشتند... پرسیدیم؛ هفته‌ای یا ماهی یک بار؟ پاسخش به شوخی شبیه بود؛ هر روز... آخر چگونه ممکن است؟ مگر می‌شود که یک شاعر، همه روزه سروده‌ای داشته باشد و سوژه‌ها نیز به روز بوده و تکراری نباشد؟!... و با حیرتی آمیخته به تحسین شاهد بودیم که چنان بود و همان شد.»
خرمشاهی همچنین درباره اینکه چرا تخلص شعری «میلاد» را برای انتشار اشعارش در کیهان برگزیده است، گفته بود: «ورودم به کیهان را تولد دوباره‌ای می‌دانم، از این رو نام «میلاد» را برگزیدم.»
خرمشاهی همچنین خاطره قابل تأملی را از برخورد دولت موسوم به اصلاحات بیان کرده بود. وی در گفت وگو با نشریه «عصر اندیشه» گفته بود: « اين اتفاق مربوط به زماني است که آقاي خاتمي رئيس جمهور بود. به من پيشنهاد شد که در جشنواره مطبوعات شرکت کنم. قرار بود نفر اول طنز پردازي مشخص و به شاعرش جايزه اهدا شود. البته من در ابتدا مقاومت کردم و نمي خواستم در جشنواره شرکت کنم، اما به اصرار آقاي صفار هرندي ( سردبير وقت روزنامه کيهان ) قبول کردم و آثار خود را به جشنواره فرستادم. بعد از يک هفته به من تلفن شد که شما برنده شديد، اما چند شب بعد معلوم شد که در اسامي دست بردند و خانم « رويا صدر » برنده اعلام شدند. اطمينان دارم در طول تاريخ دنيا در حق هيچ شاعري به اندازه من حق کشي نشده است.»از محمد خرمشاهی چند جلد کتاب به یادگار مانده که برخی از آن‌ها عبارتند از: «دیوان خرم»، «شیخ شنگول»، «دنیای شادی‌ها» و «مجموعه گل‌ها».بخش ادب و هنر کیهان درگذشت این شاعر طنزپرداز  را به جامعه‌ ادبی و مطبوعاتی کشور تسلیت می‌گوید.